• Beste Bezoeker,

Motor-Forum bestaat 25 jaar!

Lees er hier meer over.

Is er leven na de K75?

• Onderwerp starter Onderwerp starter DeGe
  • Startdatum Startdatum

DeGe

Rookie
Lid geworden
20 jul 2005
Waarderingsscore
0
Motards,

Na vier probleemloze jaren en 80.000 km heb ik twee weken terug mijn trouwe K75 total-loss gereden. Buiten mijn schuld, zelf geen schrammetje maar toch een hoop ellende. Al is het alleen maar de vraag; wat nu?

De K75 (met ABS) is me uitstekend bevallen: soepel, ideaal scherm, 1:20 en duurzaam. Maar ... een mens wil ook wel eens wat anders, wat meer vermogen en (nog) betere stuureigenschappen.

Ik dacht aan:
- een K1200RS, maar daar hoor ik erg slechte berichten over (bak, koppeling en duur qua reparaties: je loopt erop leeg)
- de K1100's vallen wat mij betreft af vanwege hun uiterlijk (kuip) en sturen
- FJR 1300 vind ik wel fraai (maar zijn 2e hands wel erg duur en schijnen bovendien erg veel warmte aan de berijder af te geven)
- R1100; niet zulke goede berichten over gehoord
- de andere R-ren? Wie weet.
- Pan's: teveel tour en te weinig sport.

Kortom ik weet het niet.
Is er leven na de K75? ... of moet ik gewoon opzoek naar een net nieuw exemplaar? :?

Graag jullie reacties en tips.

Ben benieuwd, DeGe

Probeer een FJR en ervaar zelf hoe fijn die rijdt en de zogenaamde warmteafgifte.
Een klassebak echt.
Ik heb er ook een en die wordt echt niet warmer als een andere motor . :]

Waarom dan geen gave K100 of K1100RS?? OK, je geeft iets toe met sturen, maar het vermogen komt er heerlijk in en met een RS (vierklepper met ABS) heb je een betaalbare sporttourder.

Nieuw Guzzi 1100 Breva? :Y

[Dode link verwijderd]

(ook met scherm, abs en weet-niet-wat meer verkrijgbaar)

Als je toch bij BMW wilt blijven, zijn de R1100's toch wel erg lekker om te rijden. Ik heb weliswaar zelf erg veel problemen gehad met mijn '96 R1100RT (meeste werd veroorzaakt door lekkende olie=keerringetjes van een paar piek met kapitale gevolgen), maar als je een later exemplaar kiest of een 1150 met goede garantie dan loopt het waarschijnlijk wel los (niet letterlijk, hopelijk ;) )

Succes met kiezen ;)

Laatst bewerkt:
Waarom geen all-road?

Een vriend van me suggereerde de Varadero.
Wat zijn de ervaringen hiermee, m.n. voor de grootverbruiker. Minpunt vind ik bijvoorbeeld dat 'ie geen cardan heeft. Maar goed ik laat me graag overtuigen.

Tot zover dank voor de reacties :}

Groet, DeGe

Probeer ergens een K75 of K100 op de kop te tikken.

Ik vrees dat er niet veel beters is te vinden.

Gr,
Henk

Ik rijd zelf op een V-Strom. 15-20.000 km woon-werk en 1x vakantie per jaar.
Bevalt uitstekend. Heb zelf (uit budgetair oogpunt) een 650, maar ook op de 1000 gereden, en deze is qua afmetingen hetzelfde.

Pluspunten: comfort & zitpositie (ook voor duo), heerlijk motorblok (bij alle allroads), zeer geschikt voor een stukje sportief rijden, hebben standard handkappen en over het algemeen goede windbescherming.
Minpunten: bokkig vergeleken met een lijnmotor, matige beenbescherming tegen water en kou (ik spreek nu over de V-Strom, op een GS zit je lekker achter de cilinders :) ) en standaard ketting (met uitzondering van een GS die over cardan beschikt).

Dus, als het in je budget past zou ik zeker een proefrit op een GS overwegen (ook tweedehands), maar de rest ook zeker niet uitsluiten.

Een Yamaha TDM is ook een optie goed wendbaar veel pit en een mooie roffel verder ook net als een bmw een rechtop zit positie.

Ik was ook jarenlang een "cardan-man", overtuigd dat als je het hele jaar doorrijdt je gewoon een cardan moet hebben. Uiteindelijk toch een kettingfiets gekocht, en ik moet zeggen dat het erg meevalt. Met een Scottoiler (of soortgelijk smeersysteempje) heb je er weinig omkijken naar. Ook is het onafgeveerd gewicht van de achterophanging opeens een stuk lager, zodat je achtervering ook niet zo klossig aanvoelt als je over een reeks hobbels heenrijdt.
En zie: als je de cardan-eis laat vallen opent er inderdaad een wereld van leuke fietsen, zoals b.v. de al genoemde TDM.

Ps! het fijnste is nog wel belt aandrijving zoals op mijn Buell, voordelen van zowel cardan als ketting in 1 ;)

Laatst bewerkt:
Ik heb een R1100S gehad uit 2001, en dat was de afgelopen 12 jaar de beste motor van de 16-17. :}

dag dege
natuurlijk is er leven na de k75!, wat te denken van een r11..gs, rechte rug, prima wegligging en stuurgedrag en toch voldoende vermogen om lekker mee te kunnen komen
de 2 cilinders rijden wel even anders dan de 3 op een rijtje
gelet op jouw vermoedelijke rijstijl, tussen degelijk en sportief in met een hang naar het laatste, lijkt mij een gs een goede keus
ze zijn volgens mij volop 2e hands te koop
groet be-em-we

Motards,

Na vier probleemloze jaren en 80.000 km heb ik twee weken terug mijn trouwe K75 total-loss gereden. Buiten mijn schuld, zelf geen schrammetje maar toch een hoop ellende. Al is het alleen maar de vraag; wat nu?

De K75 (met ABS) is me uitstekend bevallen: soepel, ideaal scherm, 1:20 en duurzaam. Maar ... een mens wil ook wel eens wat anders, wat meer vermogen en (nog) betere stuureigenschappen.

Ik dacht aan:
- een K1200RS, maar daar hoor ik erg slechte berichten over (bak, koppeling en duur qua reparaties: je loopt erop leeg)
- de K1100's vallen wat mij betreft af vanwege hun uiterlijk (kuip) en sturen
- FJR 1300 vind ik wel fraai (maar zijn 2e hands wel erg duur en schijnen bovendien erg veel warmte aan de berijder af te geven)
- R1100; niet zulke goede berichten over gehoord
- de andere R-ren? Wie weet.
- Pan's: teveel tour en te weinig sport.

Kortom ik weet het niet.
Is er leven na de K75? ... of moet ik gewoon opzoek naar een net nieuw exemplaar? :?

Graag jullie reacties en tips.

Ben benieuwd, DeGe

DeGe, mijn K75 is altijd te koop!!

27000 km gereden, bouwjaar 1994, antraciet metallic, zowel touring als een kleine koffer, tanktas en werkelijk als nieuw!!!!

Intresse? mail me?

:] :] :] :] :] :]

Honda CBF600s ABS... Het zelfde als de Suzuki 650 V-Strom, ALLEEN MOOIER, KRACHTIGER EN BETER!!!! :Z

107346959.jpg

Honda CBF600s ABS... Het zelfde als de Suzuki 650 V-Strom, ALLEEN MOOIER, KRACHTIGER EN BETER!!!! :Z

KRACHTIGER:
CBF: 77 krukas pk's uit een viercilinder (lees naaimachientje)
DL650: 70 achterwiel pk's uit een tweecilinder
:W

Tja, op het "mooier" wou ik niet reageren, want dat is een geval van persoonlijke smaak en voorkeur. Je kan van een Strom in ieder geval niet zeggen dat ie saai is, in tegenstelling tot...

Maarja "krachtiger" met caps-lock en uitroeptekens kan ik natuurlijk niet negeren
;) .

(Overigens promoot ik ook niet de v-strom, ik stelde zelf een GS voor.
Als je vervanging zoekt voor een K75 is zowel een CBF als DL650 een stap terug).

Om dit verstofte topic af te ronden:

Na een flinke speurtocht uiteindelijk gekozen voor een R1150GS twinspark.
Wat voor mij de doorslag heeft gegeven is de zithouding, cardan en het feit dat het een BMW is.
Natuurlijk een heel andere motor dan de K75 en dus wel even wennen, maar rijdt (veel power onderin), stuurt en remt fantastisch. Ook verbruik is gunstig.

Een ding valt me wel tegen: te veel windgeruis, ook al heb ik er een groter (Adventure)scherm op zitten. Wordt deze ervaring gedeeld of ligt het gewoon aan mijn helm?

Goed, is er dus leven na de K75

DeGe :W

Gefeliciteerd!
Meer details en foto's zijn altijd leuk.

Veel plezier in ieder geval.

Terug
Bovenaan Onderaan