J.costa vs Polini vs Malossi burgman 400

Remco1980

MF'er
27 mrt 2014
45
7
Maastricht
Beste medeleden,

Gezien ik waarschijnlijk op korte termijn een aantal dingen moet vervangen aan mijn burgman 400, was ik er aan het denken om er meteen andere merken in te zetten.

Aan de voorkant bij de vario kan dat een j.costa vario zijn, polini of een malossi.
Aan de achterzijde eventueel koppeling van polini of malossi incl. drukveer.
Uiteraard ook meteen nieuwe riem, kevlar van polini of malossi

Heeft iemand ervaring met dergelijke produkten van deze fabrikanten??
Of tips of afraders soms?
 
oh ja, is de originele riem sterker dan een kevlar van polini of malossi??
dat kan geen idee.

Bedankt voor de tip
 
Wat wil je bereiken met componenten van andere merken? Een sportvario heeft zeker effect maar een andere koppeling maakt weinig uit zolang de rest nog origineel is.

Je kunt je vragen ook hiero stellen. Hier zitten de ervaringsdeskundigen en zo blijft alle info centraal en makkelijk terug te vinden:

Burgman AN 400 deel 2
 
Ik wil natuurlijk bereiken dat die wat sneller optrekt, en als de top iets hoger ligt is dat meegenomen.
Alleen de koppeling zal ik ook niet veranderen, alleen in combinatie met de rest.

Maar als het goed is moet die met een sportkoppeling van polini of malossie wel beter pakken.
 
Een koppeling doet niet meer dan aangrijpen, je trekt er dus niet sneller van op.
Pas als je scooter zwaar is opgevoerd kan je een race koppeling erinzetten die wat hoogtoeriger aangrijpt, waardoor je dus nog sneller wegtrekt.

Vario heeft veel meer nut qua trekkracht.
 
Verder is het de deel der sommen.
hoe meer je doet hoe meer effect van een andere koppeling.
 
Lieve jongens,

Begin nou gewoon eerst eens met originele vario + originele koppeling met andere rollers.
Koop een assortimentje van 3 gewichten en ga testen.
Rollers daar is de meeste winst te behalen met optrekken !!!!!!!!!

Hoeveel keer mot ik dit nou nog zeggen ?
Of hebben jullie geld te veel ?
Of gewoon eigenwijs ?

Zelf vervangen van rollers is kinderwerk.
Koop het goede gereedschap.
Ik ben ouwe zak en als mij lukt dan lukt het jullie jonkies ook.


Suc6
Praat geen onzin man.
Een degelijke vario werkt zeker wel voor de trekkracht.

Van een standaard scooter de rollen gaan vervangen is onzin als er niks aan veranderd is.
Doei beunhaas :r
 
Lichtere gewichtjes zoals we ze vroeger noemde zorgen er voor dat je koppeling sneller naar buiten word geduwd waardoor je sneller optrekt. Maar om dat ze licht zijn zal door de rond vliegende kracht of Hoe je dat ook noemt je koppeling niet ver naar buiten worden gedouwd waardoor je top snelheid minder hoog licht. En versa visa met zwaar ;)
 
Praat geen onzin man.
Een degelijke vario werkt zeker wel voor de trekkracht.

Van een standaard scooter de rollen gaan vervangen is onzin als er niks aan veranderd is.
Doei beunhaas :r

Ik raad je aan om eerst eens op het internet te googlen om de werking van een CVT te vernemen, dus werking van een automatische versnellingsbak met vario, voor dat je andere mensen gaat berispen en foutieve informatie uitkraamt.
Er is voldoende info aanwezig.
Natuurlijk bepalen de gewichtjes in de vario de snelheid van optrekken. Tot op een bepaalde hoogte ga je zien dat hoe lichter de rolletjes zijn hoe sneller de vario de riem tussen de voorste poelies omhoog duwt en hoe sneller je optrekt.
Dit komt door de middelpuntvliegende kracht van de rolletjes op de binnenste poelie van de vario.
Alleen moet alles goed afgesteld worden als je echt wil beginnen tunen of te fel wil verlagen in gewicht. Want achterin moeten de poulies achter de koppeling ook harmonisch kunnen volgen zonder te veel slijtage te geven. Daarom moeten soms ook de trekveertjes van de koppeling en/of de drukveer vervangen worden door andere met andere mechanische eigenschappen.
Een sportvario heeft meestal een andere helling op de poelies en ook een iets grotere diameter zodat de topsnelheid kan blijven of zelfs iets verhogen.
Als je echt doorgedreven wil tunen ga je ook een sportuitlaat moeten aanbrengen, en daarna moet je ofwel je sproeiers en luchtinlaat gaan veranderen of je elektronische injectie gaan bijregelen.
Dit alles is een werk van heel lange adem om het perfect af stellen, en daarvoor heb je heel wat verschillend materiaal nodig om het optimum te bereiken.
Doe je het fout, dan ga je je CVT en motor rap om zeep helpen.
Veelal moet je ook je krukas gaan verzwaren bij (race-)tuning. En een foutieve afstelling zal je rap zien dat je riem heel snel zal slijten (mogelijk binnen de 1000-2000 km is die dan versleten, uitgerafeld, en zit je variocarter vol met rubbervezels die dan overall tussenkruipen en ook daar voor problemen gaan zorgen).
Mijn raad :
- onderhoud je motorscooter goed, verander niet teveel, want voor elke motorscooter zijn heel wat voorbereidende tests gebeurd om hem optimaal af te stellen.
- Als je het dan toch wil doen, zorg dan dat je weet met wat je bezig bent en al het nodige hebt om dit te doen.
- Reken ook eens uit wat het je gaat kosten en vergelijk het eens met wat je meer betaald om een zwaardere motorscooter te hebben die ervoor gemaakt is en je heel comfortable meer trekkracht en snelheid gaat geven.
Mvg. Old-SF.
 
Laatst bewerkt:
Praat geen onzin man.
Een degelijke vario werkt zeker wel voor de trekkracht.

Van een standaard scooter de rollen gaan vervangen is onzin als er niks aan veranderd is.
Doei beunhaas :r


sory hoor jammr van je agresieve reactie.
andere lichtere rollen hebben ook in de orginele vario huis zeker zin voor het optrekken.
alleen gaat vaak je top ook omlaag.
terwijl er bij sommige vario s de top gelijk blijft bij hogere trekkracht of zoals vaak bij de jcosta het geval is, juist een net hogere top met toch meer trekkracht en vaak meer touren bij lagere snelheid maar juist minder toeren bij de gemidelde snelheid zoals boven de 100 .
zodat bij snelweg gebruik je verbuik vaak juis omlaag gaat.
je hebt dus niet gelijk.
maar dat maakt niet uit want ook al had je wel gelijk is de toon nog niet om over naar huis te schrjven.
zo moeilijk is het toch niet om gewoon aardig te blijven?
 
Old SF, goed verhaal maar mag ik toch iets belangrijks corrigeren...?

...Natuurlijk bepalen de gewichtjes in de vario de snelheid van optrekken. Tot op een bepaalde hoogte ga je zien dat hoe lichter de rolletjes zijn hoe sneller des te langzamer de vario de riem tussen de voorste poelies omhoog duwt en hoe sneller je optrekt.
Dit komt door de middelpuntvliegende kracht van de rolletjes op de binnenste poelie van de vario....

Voor accelleratie is vermogen nodig, vermogen dat geleverd wordt door de motor. De motor kan bij hogere toeren meer vermogen leveren dan bij lagere toeren vandaar dat om snel op te trekken de motor meer toeren moet maken.

Met lichtere rollen worden de poeliehelften minder sterk naar elkaar gedrukt en komt de riem dus minder hoog te liggen.
De overbrenging is dus lager, het motortoerental hoger en het koppel op het achterwiel nog hoger waardoor de accelleratie veel beter kan zijn.
 
Laatst bewerkt:
@Hybride
Wat jij zegt klopt ook, vandaar dat meestal bij lichtere rolletjes met eenzelfde vario er meestal ingeboet wordt aan topsnelheid, omdat je niet in de hoogste (als je dat zo mag noemen) versnelling (of beter overbrenging) geraakt.
Maar met mijn bescheiden mening is het sneller dichtnijpen van de poelies door de lichtere gewichtjes dat je sneller een hoger toerental bereikt.
Wat wij beiden aanhaalden zijn de 2 essentiële zaken wat lichtere rolletjes teweegbrengen.
Samengevat : de aandrijfriem gaat sneller omhoog (geeft sneller versnelling), door riem komt door de lichtere rolletjes minder hoog te liggen in de voorste vario, en minder laag tussen de poulies achter de koppeling, waardoor je een groter koppel hebt (groter moment = afstand wielas tot riem),
één spijtig nadeel is dat je hierdoor wat aan topsnelheid inboet wanneer je met dezelfde poelies blijft werken).
Maar als ik fout ben mag je me er gerust op attent maken. Ik leer graag bij.
Ik tracht heel veel hier te lezen, maar ik ervaar toch dat de meeste mensen na een tijdje terugkeren naar de originele onderdelen van hun specifieke merk van motorscooter.
 
Laatst bewerkt:
@Kawasakiboyy
Ik hoop dat je wat bijgeleerd hebt, trouwens je kan online op YouTube geloof ik een werkende CVT bewonderen waar je alles ziet werken in beweging. Als ik de link terugvind zend ik hem even.
Iets visueel voorstellen is soms veel gemakkelijker dan in woorden.
 
Hier zie je een CVT in actie
Hier zie je de voorste, vario in actie, met de rolletjes.
Ik heb ooit een filmje gezien waar ze met transparante onderdelen werkten om alles in werking te zien, alzo de rolletjes en de koppeling en onderdelen zichtbaar.
Dat is heel verhelderend, maar daar moet ik een andere keer naar zoeken.
Nu nog wat verder werken. Nog een fijne avond.
Mvg. Old-SF.
 
Laatst bewerkt:
Ja sorry van mijn reacite.
Ik wil alleen maar zeggen dat een goede vario meer zin heeft dan alleen je rolletjes vervangen.
 
ok aanvaard.
en zoals ik al zei hangt het ervan af wat je doel is.
als het puur om acceleratie gaat is het goedkoper om alleen de rollen te doen en dus is het niet ondenkbaar.
voor de meeste mensen echter en daar doel jij denk ik op is het zo dat ze meer acceleratie met behoud van top en dan kom je er niet onderuit om de hele boel te vervangen.
 
veel reacties en meningen dus van iedereen.
Ik ben natuurlijk niet van plan om er duizenden euros aan uit te gaan geven.
Dacht aan de vario en misschien koppeling.

Misschien eerst eens beginnen met een j.costa vario, hoor ik goede dingen over, snellere acceleratie en hogere top.
Degelijkheid ervan en hoelang die houden weet ik niet.

De reden dat ik het ook wil veranderen was dus omdat er lichte slijtage van de riem op vario en poelie zat volgens de garage.
En ik vind de scooter op lage toeren minder goed rijden, weet niet of dat direct met deze slijtage te maken heeft......ik ben een echte leek.
 
Een j costa vario hoort inderdaad gewoon stabiel te zijn.
Ken ook meerdere mensen die hem hebben gehad en ze werken gewoon goed.
Enige nadeel is dat die * Rollertjes * een beetje duur zijn.
 
ik was net even een engels forum aan het lezen, dit ging over de malossi fly clutch.
Hier toch zeer positieve reacties erop.
Scooter trekt veel sneller en beter op, in combinatie met de gele malossi veer erbij.

Ook hier hebben ze de j.costa erop gehad, maar een persoon ging hem toch vervangen door een malossi vario.

hieronder de link, als die werkt.

Malossi Maxi Fly Clutch - Page 8 - Suzuki Burgman Forum

Anders even knippen en plakken.
Zou het zonde vinden een j.costa te kopen en dan om de zoveel kilometers de rollen schoonmaken of vervangen.
Daarbij is een malossi stuk goedkoper.

Maar niemand ervaring ermee hier???
 
Terug
Bovenaan Onderaan