Ik zie de Vectrix ook wel zitten alleen kijk ik de kat nog even uit de boom. Hij is me nu nog te duur, de prestaties zijn nog maar net aan en ik koop sowieso niet graag een vroeg exemplaar van een nieuw model. Natuurlijk is het knap wat er al mogelijk is maar we zijn nu eenmaal verwend door de prestaties van verbrandingsmotoren... Het is slechts een kwestie van tijd tot een doorbraak, de ontwikkelingen houd je toch niet tegen.
Ik ben er van overtuigd dat we als samenleving zo niet eindeloos door kunnen gaan; kijk maar om je heen hoe het verkeer vastloopt, hoe auto's stationair draaiend lange tijd stapvoets rijden of stilstaan. We zijn er al helemaal aan gewend maar het is natuurlijk absurd. Mensen kunnen hun kop natuurlijk in het zand steken maar voor dit gebruik is een conventionele (auto)motor gewoon niet geschikt. Tijden veranderen en als je zelf niet mee verandert loop je al snel achter.
Ik zit te denken om dit eens bij mijn werkgever aan te kaarten; in het kader van het milieu wat toch een must is voor een beetje bedrijf zou ik graag voorzieningen hebben op de parkeerplaatsen; stopcontacten met een betaalautomaat zodat ik mijn toekomstige Vectrix daar aan de lader kan zetten voor een vlotte thuisreis.
... Uiteindelijk zal een elektrische scooter in Nederland aan het Nederlandse net (dus niet de geïmporteerde groene stroom(kernenergie) zo'n 60 tot 80% meer co2 uitstoot hebben....
Dat lijkt me sterk, kom maar eens met een bron.
Als de Vectrix echt zo verkwistend was dan zou je toch een mega stroomrekening krijgen ? Hij is juist heel goedkoop en dat komt niet alleen vanwege de brandstofaccijns... De Vectrix is ook heel efficiënt, hij gooit bijna niets weg. Verder heeft ie maar weinig nodig, de motor heeft relatief helemaal niet veel vermogen voor de prestaties die hij levert.
Als je nagaat wat er bij sommige voertuigen nodig is om de uitlaatgassen aan de norm te laten voldoen; die apparatuur sleep je allemaal mee, dat is allemaal gewicht, het vreet ruimte en het moet allemaal onderhouden worden. Als je niet zo snel of ver rijdt is het toch niet zo raar gedacht om die hele verbrandingsmotor gewoon thuis te laten ? !
Een elektromotor draait alleen wanneer dat nodig is; bij stapvoets rijden draait ie ook stapvoets, bij stilstand staat ie stil en gebruikt niets. Hij heeft niet eens een transmissie, de motor zit via een vaste overbrenging aan het wiel; de regeling is mooier dan met welk conventioneel voertuig dan ook want er wordt zelfs remenergie teruggewonnen.
Moet je eens kijken hoe eenvoudig zo'n voertuig dan ineens wordt, al die domme problemen van verbrandingsmotoren zijn ineens allemaal verleden tijd....