ASAHI
1953-1964
Naar de bijdrage van GUZZIGEK over Asahi
Foto's van een gerestaureerde Asahi FA2 250cc uit 1954
naar
Ritje op een Asahi AA uit 1938
Naar
Asahi AA uit 1938
Naar
Asahi AA, DC en DC-L uit 1936, 1946 resp. 1948
In 1881 opent Eisuke Miyata (1840-1900) een wapenfabriek in Kobiki-cho, Kyobaschi, Tokio. Hij noemt zijn bedrijf Miyata Manufacturing en hij begint met het vervaardigen van onder meer messen en geweren met het Japanse leger en marine als belangrijke klanten. Nadat zijn tweede zoon Eitaro enkele jaren later zijn studie werktuigbouw heeft afgerond, komt hij bij zijn vader werken. Wanneer in 1889 een in Japan wonende buitenlander met zijn fiets bij de fabriek verschijnt met de vraag of zijn fiets door hen gerepareerd kon worden, probeert Eitaro hem te helpen en blijkbaar met succes, want er komen daarna meer buitenlanders hun gaikokusha -buitenlander voertuig- laten repareren. Wanneer in 1890 een nieuwe vestiging wordt geopend in Kikugawamachi, Tokio en de naam van het bedrijf wordt veranderd in Miyata Gun Works, is fietsreparatie uitgegroeid tot een belangrijke nevenactiviteit. Bij toeval wordt ontdekt dat de buizen waaruit geweerlopen worden vervaardigd geschikt zijn om een fietsframe uit samen te stellen. Na deze ontdekking begint Miyata met het produceren van fietsen.
Door een wetswijziging in 1900 wordt de import van goedkopere buitenlandse wapens toegestaan. De toevloed aan buitenlandse wapens brengt Miyata in zwaar weer. In hetzelfde jaar overlijdt ook de oprichter, Eisuke Miyata. Zoon Eitaro besluit zich volledig te gaan richten op de productie van rijwielen. Er worden een aantal buitenlandse fietsen aangekocht en grondig bestudeerd. In 1902 wordt de oude naam Miyata Manufacturing in ere hersteld. De fietsen verschijnen onder de merknaam Asahi.
In 1926 wordt het bedrijf omgevormd naar een naamloze vennootschap waarna de onderneming in 1930 wederom verhuist naar ditmaal Kamata, Ota-ku, Tokio. Kort daarna begint de productie van zelf ontworpen motorfietsen onder de naam Asahi. Pas begin jaren '50 verschijnen motorfietsen welke intersant zijn.
Miyata krijgt in 1949 een notering op de Tokyo Stock Exchange. Drie jaar later begint het bedrijf met de productie van poederblussers. Matsushita Electric Industrial Co, Ltd (Panasonic) verwerft in 1959 een controlerend belang in Miyata. In 1963 wijzigt Miyata Manufacturing haar naam naar Miyata Industry Co, Ltd. (Japans: miyata kougyou). In 1964 verhuist de gehele onderneming naar haar huidige vestigingsplaats in Chigasaki, Kanagawa, Japan. Rond deze tijd wordt de bouw van motorfietsen gestaakt, maar in de daarop volgende jaren blijft het bedrijf fietsen en brandblussers vervaardigen.
Nadat al in 2001 tussen Miyata en Morita een innige samenwerking was ontstaan, doet Morita eind 2008 een overnamebod. In 2009 krijgt Morita het volledig eigendom in handen en wordt Miyata een onderneming binnen de Morita Groep. In 2010 is Morita begonnen met het afsplitsen van de rijwieldivisie uit Miyata Industry naar een nieuwe onderneming met de naam Miyatasaikuru Inc. (lees: Miyata Cycle oftewel Miyata Fiets).