Soepele gas- en koppelingskabel voor old timer

Lex 1

Rookie
10 jul 2023
6
3
Goedendag,

Ik ben nieuw hier op dit forum.
Ik heb al ruim 40 jaar een BMW R60. Voor onderdelen kijk ik altijd naar R60/2.
Door artrose krijg ik behoorlijk last van mijn handen en mijn gas- en koppelingskabel/hendels gaan voor mij erg stroef en zwaar. Als dat net zo soepel en licht zou gaan als op een nieuwe moderne motorfiets zou ik geen probleem hebben (uit ervaring!).
Naar welk merk kabels of en/of gasmechanisme moet ik naar kijken om een zo soepel mogelijke bediening van mijn motorfiets te krijgen en liefst ook...waar kan ik die krijgen? Afgezien van andere mogelijkehden om de fiets soepeler te laten rijden wil ik me nu eerst beperken tot de gas en koppelingskabels. er zitten ouderwetse Bing carburateurs op mijn fiets.

Ik weet dat er 2 bedrijven zijn die gespecialeerd zijn in het aanpassen van motorfietsen voor gehandicapten maar ik wil het in eerste instantie eerst zelf proberen nu ik daartoe nog in staat ben.

Alvast dank voor jullie input.

Lex
 

Bijlagen

  • R60_2.jpg
    R60_2.jpg
    449,7 KB · Weergaven: 65
  • Carb R60_2 v2.jpg
    Carb R60_2 v2.jpg
    109,8 KB · Weergaven: 67
Je zou dit kunnen proberen, revieuws zijn goed.
24mx

Alie hefft ze ook in kleur en kost minder.
https://nl.aliexpress.com/item/1005004622699281.html

Vet, ik wist niet eens van het bestaan..

Voor het gas zou je misschien kunnen kijken of er wat lichtere drukveren in de carburateurs kunnen, of kijken voor een gashendel met een grotere vertraging/hefboom, dan zul je dus een iets grotere slag met je hand moeten maken voordat de motor volgas rijd. Maar ik weet niet eens of dat wel bestaat... lichtere veren in de carburateurs is heel eenvoudig, maar houd wel rekening met de veiligheid, ze moeten natuurlijk wel sluiten als je het gas los laat. Maar ik denk dat daar genoeg marge is te vinden om het veilig te doen.
 
Prachtige fiets! Wellicht dat dit ook helpt. Kan je iets meer gewicht van je hand/pols gebruiken en hoeft niet alle kracht uit je hand/vingers te komen. Voor die 10€ misschien het proberen waard. Booster Cruise-Help | MotoPort
1689227477978.jpeg
 
Gas kan ook lichter door de oude Bings te vervangen voor de constant vacuüm uitvoering van bv de R65, die vlinderkleppen zijn veel lichter te bedienen .
Koppeling zal een ander uitdaging zijn .
Dat hulp middel uit de link vergroot je hevelverhouding op het blok weliswaar maar verkort daarbij je slag en dan is het maar de vraag of je koppeling nog vrij komt .
Iets wat bij mijn V75 guzzi niet het geval was , onze koppelingen zijn vergelijkbaar allebei een enkele droge plaats koppeling .
Ik heb een hoop oplossing uitgetest tot een op Harley gebaseerde Moustrap toe , die laatste werkte wel maar was wat omvangrijk .
Nu ben ik over gegaan op een velledige hydraulisch uitvoering die direct op de bak zit( die ik weliswaar moest aanpassen voor de ruimte) .
Zit nu op minder dan de helft aan handkracht dan met de kabel .
Op het stuur zit nu een 10mm pomp en op de bak een 28mm cilinder van een Aprilia die direct op de drukstift drukt
 
Vet, ik wist niet eens van het bestaan..

Voor het gas zou je misschien kunnen kijken of er wat lichtere drukveren in de carburateurs kunnen, of kijken voor een gashendel met een grotere vertraging/hefboom, dan zul je dus een iets grotere slag met je hand moeten maken voordat de motor volgas rijd. Maar ik weet niet eens of dat wel bestaat... lichtere veren in de carburateurs is heel eenvoudig, maar houd wel rekening met de veiligheid, ze moeten natuurlijk wel sluiten als je het gas los laat. Maar ik denk dat daar genoeg marge is te vinden om het veilig te doen.
Beste Ed,
Dank voor je reactie. Die drukveren zaten al in mijn plan. Thx voor de tip.
 
Prachtige fiets! Wellicht dat dit ook helpt. Kan je iets meer gewicht van je hand/pols gebruiken en hoeft niet alle kracht uit je hand/vingers te komen. Voor die 10€ misschien het proberen waard. Booster Cruise-Help | MotoPort
Bekijk bijlage 1902210
Thx Eelco. Ziet er idd zeer makkelijk uit. Maar vraag mij af of het niet in de weg zit bij heel wisselend gas (sneller/langzamer).
Als ik niet ver genoeg kom met vernieuwen van alle kabels en gashuis/gasbuis, ga ik hier zeker naar kijken!
 
Gas kan ook lichter door de oude Bings te vervangen voor de constant vacuüm uitvoering van bv de R65, die vlinderkleppen zijn veel lichter te bedienen .
Koppeling zal een ander uitdaging zijn .
Dat hulp middel uit de link vergroot je hevelverhouding op het blok weliswaar maar verkort daarbij je slag en dan is het maar de vraag of je koppeling nog vrij komt .
Iets wat bij mijn V75 guzzi niet het geval was , onze koppelingen zijn vergelijkbaar allebei een enkele droge plaats koppeling .
Ik heb een hoop oplossing uitgetest tot een op Harley gebaseerde Moustrap toe , die laatste werkte wel maar was wat omvangrijk .
Nu ben ik over gegaan op een velledige hydraulisch uitvoering die direct op de bak zit( die ik weliswaar moest aanpassen voor de ruimte) .
Zit nu op minder dan de helft aan handkracht dan met de kabel .
Op het stuur zit nu een 10mm pomp en op de bak een 28mm cilinder van een Aprilia die direct op de drukstift drukt
Beste Guzzigek,
Misschien ben ik wel BMW gek. Als je die foto ziet begrijp je mss dat ik niet echt veel aan het uiterlijk ga veranderen. Ik waardeer je suggesties maar ik denk niet dat het zover gaat komen.
 
Aan allen die gereageerd hebben:
Ik ben inmiddels begonnen met het zelf vervangen van alle kabels, het gashuis (rondseldje met ketting), gasbuis en veren. Ik ga kijken hoever ik kom. Iedereen dank voor de suggesties:}👍!
 
Succes er mee Lex! :t
Mocht je het gewenste resultaat niet halen bedenk dan dat het feit dat je kan blijven rijden wellicht belangrijker is als waar je dan precies op rijdt als een andere motor kopen betekend dat dit je motorcarriere verlengt.
 
Beste Gizmo,
Die bedoelde ik ook toen ik zei dat ik bedrijven kende.... Alleen heeeel ver weg voor mij en wellicht ook duur.
Maar thx anyway.
Beste Lex,

Ik heb er geen ervaring mee, alleen door de jaren heen wel vaker iets over hun gelezen.
Het is een stichting die mensen probeert te helpen, ik heb totaal niet de indruk dat ze het doen om geld te verdienen.
Ik zou er zeker eens een berichtje heen sturen, ze hebben de kennis, daarna kan je altijd nog beslissen.
 
Goedkope oplossing is misschien een Gashendel voor een quad
Dat is, wanneer je geen artrose in je duim hebt.
Voetgas zou je ook kunnen maken, of is dat met de knuppel gooien O-)
Heb ik inderdaad ook aan zitten denken, op hele oude fietsen uit de jaren 10,20,30 zitten deze hendeltjes ook wel is.
Maar het lijkt me niet heel veilig of praktisch.
Zoiets kan misschien werken voor de lange afstanden op de snelweg, soort manuele cruise control, maar op B wegen of dorps wegen gaat zoiets niet werken. De gashendel zoals we die kennen is niet voor niets een begrip geworden.

Wat wel echt goed en vederlicht kan werken is een push-pull gaskabel, 2 gaskabels dus, 1 die hem open draait, en 1 die hem dicht draait.
In theorie kan dat zonder weerstand werken, het probleem is dan weer dat je dan je carburateurs (de gasschuif) moet verbouwen, en er moet een soort beugel op de carburateurs komen om de kabels op zijn plaats te houden. Dat is technisch vast wel mogelijk, maar ziet er denk wel erg lomp uit op deze fiets.

Ik hoop dat het lukt Lex !
 
  • Leuk
Waarderingen: FTW
Lex, neem eens contact op met Albert Lukens van Lukens Tuning Servic | Home
Hij kan je zeer zeker helpen. Dat is een zeer belangrijk deel van zijn werk.
Zeg maar dat je 't van die baardaap met z'n enfield diesel hebt..:Y
 
Venhill maakt kabelsmet teflon binnenkant, featherlight heten ze qua type geloof ik
 
Terug
Bovenaan Onderaan