- Onderwerp starter
- #51
Honda Dream E-type
Het Dream E-type was Honda’s eerste 4-takt machine.
We schrijven her jaar 1951 en de Japanse motor industrie was nog competatiever geworden als het jaar te voren; het was tevens het eerste jaar dat door de Japanse industrie op Rikuo na, begonnen was om 4-takt motorfietsen te bouwen.
Alhoewel Honda bekend is geworden als 4-takt producent waren zij eigenlijk vrijlaat om deze omschakeling te maken. Misschien mede daardoor sloegen zij een iets andere weg in. In tegenstelling tot de andere fabrikanten welke zich voornamelijk concentreerden op zijkleppers, opteerde Honda voor OHV machines. Een tweede verschil was het feit dat Honda meer vermogen uit de "standaard" 150cc wist te persen.
Het frame van het E-type, was in principe gelijk aan dat van het D-type, een kanaal-frame constructie. De koppeling was echter, door gebleken problemen bij het 2-takt D-type, veranderd van een natte conus naar een droge meervoudige plaatkoppeling. Tevens werd de koppeling vastgelegd naar het heden zo bekende linker handel.
Het E-type ging in oktober 1951 in de verkoop. In vergelijking tot het D-type waar maximaal 160 machines per maand van gemaakt werden, werd een half jaar na de introductie een omzet bereikt van 500 stuks per maand. Nadat een derde versnelling was aangebracht (E2-type), de startmotor en vergroting van 150 naar 200cc (E3-type) en de dubbele uitlaat op de eencilinder (waar ken ik dat meer van?) (E4-type) overschreed de omzet meer als 2000 stuks per maand.
Een foto van Kiyoshi Kawashima, de ontwikkelaar van deze Honda, op een gerestaureerd E3 op het Suzuka Circuit in 1993.
Hieronder is op foto's een opgedoken E1-type te zien, dus van de eerste serie; Ik wens de restaurateur veel succes.
De snelheidsmeter is niet echt afleesbaar meer.
Alleen aan het dekseltje op de achterzijde van de kop laat vermoeden dat het een viertakt machine is. Optisch lijkt hij vanaf deze kant op een tweetakt machine.
Het eerste logo (lijkt veel op de silver lady van RR)
Hier zie je duidelijk dat het een viertakt betreft
De band is op leeftijd; origineel Honda dus.
Het framenummer
Het Dream E-type was Honda’s eerste 4-takt machine.
We schrijven her jaar 1951 en de Japanse motor industrie was nog competatiever geworden als het jaar te voren; het was tevens het eerste jaar dat door de Japanse industrie op Rikuo na, begonnen was om 4-takt motorfietsen te bouwen.
Alhoewel Honda bekend is geworden als 4-takt producent waren zij eigenlijk vrijlaat om deze omschakeling te maken. Misschien mede daardoor sloegen zij een iets andere weg in. In tegenstelling tot de andere fabrikanten welke zich voornamelijk concentreerden op zijkleppers, opteerde Honda voor OHV machines. Een tweede verschil was het feit dat Honda meer vermogen uit de "standaard" 150cc wist te persen.
Het frame van het E-type, was in principe gelijk aan dat van het D-type, een kanaal-frame constructie. De koppeling was echter, door gebleken problemen bij het 2-takt D-type, veranderd van een natte conus naar een droge meervoudige plaatkoppeling. Tevens werd de koppeling vastgelegd naar het heden zo bekende linker handel.
Het E-type ging in oktober 1951 in de verkoop. In vergelijking tot het D-type waar maximaal 160 machines per maand van gemaakt werden, werd een half jaar na de introductie een omzet bereikt van 500 stuks per maand. Nadat een derde versnelling was aangebracht (E2-type), de startmotor en vergroting van 150 naar 200cc (E3-type) en de dubbele uitlaat op de eencilinder (waar ken ik dat meer van?) (E4-type) overschreed de omzet meer als 2000 stuks per maand.
Een foto van Kiyoshi Kawashima, de ontwikkelaar van deze Honda, op een gerestaureerd E3 op het Suzuka Circuit in 1993.
Hieronder is op foto's een opgedoken E1-type te zien, dus van de eerste serie; Ik wens de restaurateur veel succes.
De snelheidsmeter is niet echt afleesbaar meer.
Alleen aan het dekseltje op de achterzijde van de kop laat vermoeden dat het een viertakt machine is. Optisch lijkt hij vanaf deze kant op een tweetakt machine.
Het eerste logo (lijkt veel op de silver lady van RR)
Hier zie je duidelijk dat het een viertakt betreft
De band is op leeftijd; origineel Honda dus.
Het framenummer
Laatst bewerkt: