Jawa 350cc (640)

prolow

Rookie
6 jul 2008
22
0
Purmerend
Gisteren heb ik een jawa gekocht uit 1996. Een foto komt later. Ik ga de motor deze week ophalen, want overschrijven en verzekering ging niet lukken op zaterdag. Omdat de motor niet in de verzekering stond, heb ik geen proefrit gemaakt. Leek mij niet echt handig. Ik heb alleen de motor even horen lopen. Geen rare geluiden. Voor de prijs van EUR 250 wilde ik de gok wel wagen.

Ik heb de motor gekocht vanwege de simpele techniek en omdat deze motoren niet zijn aangehaakt bij de wedloop welke productiemachine het eerst de 200+++ pk grens heeft overschreden. Gewoon motorrijden om het motorrijden in de puurste zin van het woord.

Nu heb ik geen ervaring met jawa en al evenmin met tweetakten. Dus misschien kan iemand mij verder helpen. Mijn sleutelervaring is tot op heden ook beperkt gebleven tot wat remblokjes en motorolie vervangen en remzuigertjes schoonmaken. De jawa lijkt mij een prima motor om zelf wat meer te sleutelen, waarbij het nog wat te overzien blijft.

Om te beginnen het type van de motor. Waarom hij redstyle heet weet ik niet, maar hij is in ieder geval rood. Ik heb op een jawa site gekeken. Volgens mij betreft het een 640 classic. Die zou van 1995 tot en met 1997 gemaakt zijn en heeft ten opzichte van de gewone 640 geen stuurkuipje en een trommelrem voor. Verder heeft de motor een gescheiden smeersysteem met een olietankje in het kontje.

De simpele techniek spreekt mij aan. Maar hoe simpel ook, als je het niet goed behandelt zal het geen lang leven beschoren zijn. Dus is mijn eerste vraag waar moet ik op letten wanneer ik de motor ophaal? Wat ik op de jawa site heb gelezen, lijkt mij dat de oliepomp rechstreeks door de krukas wordt aangedreven maar dat de oliepomp en de carb gesynchroniseert moeten worden om de juiste verhouding van de mengsmering te verkrijgen.

Verder ziet de motor niet zwaar verwaarloosd uit, zeker gezien de prijs. Het enige euvel dat de verkoper noemde was dat hij soms hoog in toeren blijft hangen. Het viel mij ook op dat hij even draaide dat de motor niet lekker smoorde bij gas dicht. Heeft iemand hier ervaring mee met jawa of wordt het gewoon zoeken naar kabeltjes, reinigen carb etc.

Mocht iemand weten waar ik een goed werkplaatshandboek kan krijgen dan houd ik mij aanbevolen. Als het in het Nederlands, Engels of eventueel in het Duits is. Want anders houd het bij mij snel op.

Alle input is welkom,

Bob
 
Gisteren heb ik een jawa gekocht uit 1996. Een foto komt later. Ik ga de motor deze week ophalen, want overschrijven en verzekering ging niet lukken op zaterdag. Omdat de motor niet in de verzekering stond, heb ik geen proefrit gemaakt. Leek mij niet echt handig. Ik heb alleen de motor even horen lopen. Geen rare geluiden. Voor de prijs van EUR 250 wilde ik de gok wel wagen.

Ik heb de motor gekocht vanwege de simpele techniek en omdat deze motoren niet zijn aangehaakt bij de wedloop welke productiemachine het eerst de 200+++ pk grens heeft overschreden. Gewoon motorrijden om het motorrijden in de puurste zin van het woord.

Nu heb ik geen ervaring met jawa en al evenmin met tweetakten. Dus misschien kan iemand mij verder helpen. Mijn sleutelervaring is tot op heden ook beperkt gebleven tot wat remblokjes en motorolie vervangen en remzuigertjes schoonmaken. De jawa lijkt mij een prima motor om zelf wat meer te sleutelen, waarbij het nog wat te overzien blijft.

Om te beginnen het type van de motor. Waarom hij redstyle heet weet ik niet, maar hij is in ieder geval rood. Ik heb op een jawa site gekeken. Volgens mij betreft het een 640 classic. Die zou van 1995 tot en met 1997 gemaakt zijn en heeft ten opzichte van de gewone 640 geen stuurkuipje en een trommelrem voor. Verder heeft de motor een gescheiden smeersysteem met een olietankje in het kontje.

De simpele techniek spreekt mij aan. Maar hoe simpel ook, als je het niet goed behandelt zal het geen lang leven beschoren zijn. Dus is mijn eerste vraag waar moet ik op letten wanneer ik de motor ophaal? Wat ik op de jawa site heb gelezen, lijkt mij dat de oliepomp rechstreeks door de krukas wordt aangedreven maar dat de oliepomp en de carb gesynchroniseert moeten worden om de juiste verhouding van de mengsmering te verkrijgen.

Verder ziet de motor niet zwaar verwaarloosd uit, zeker gezien de prijs. Het enige euvel dat de verkoper noemde was dat hij soms hoog in toeren blijft hangen. Het viel mij ook op dat hij even draaide dat de motor niet lekker smoorde bij gas dicht. Heeft iemand hier ervaring mee met jawa of wordt het gewoon zoeken naar kabeltjes, reinigen carb etc.

Mocht iemand weten waar ik een goed werkplaatshandboek kan krijgen dan houd ik mij aanbevolen. Als het in het Nederlands, Engels of eventueel in het Duits is. Want anders houd het bij mij snel op.

Alle input is welkom,

Bob

Ik heb nog wel een manual in pdf vorm voor je. Mail maar ff.
 
Blijven hangen op t gas: eerst ff gaskabel bekijken. Kan deels geknapt zijn of staat gewoon droog. (Oliespuitje doet wonderen.) :Y

:W
 
bedankt voor de input. Een werkplaatshandboek in pdf is helemaal top.

de gaskabel is ook het eerste waar ik aan dacht. Waarschijnlijk ga ik de motor morgenavond ophalen. Of later deze week. Het is maar een paar kilometer naar mijn huis, dus dat moet wel lukken dacht ik zo.
 
Hallo,

Ik heb een 639 van 1991, met inmiddels iets van 46000km op de teller. Teller is al enige jaren kapot en diens functie is toen overgenomen door een fietstellertje.
Mijn 639 heeft geen oliepomp, dus ik kan je niet vertellen hoe deze afgesteld moet worden. Als de 640 al jaren zo heeft gefunctioneerd, zou ik me daar niet direct zorgen over maken.
Zoals je zelf hebt aangegeven is de techniek eenvoudig en zijn onderdelen niet geweldig duur. Er willen nog wel eens kleine electrische mankementen optreden, maar deze zijn nooit onoverkomelijk. Met enig gevoel voor techniek kom je een heel eind.
De Jawa heeft een zware krukas, waardoor deze niet zo snel in toeren op- maar ook afbouwd. Moeilijk om aan te geven of er op dit moment iets mis is. Mocht de gasschuif of kabel blijven hangen, dan zal je dat zeker wel horen.
Ik zou beginnen met olie verversen en een nieuw luchtfilter.
Veel plezier met de Jawa.
 
Ik weet niet of het bij de "nieuwere" modellen van Jawa nog steeds zo is, maar mijn ouwe Californian was positief geaard. Toen ik hem kocht bleek dat ze bij Safe de accu vervangen hadden, maar omdat de zekering er iedere keer uitvloog hadden ze die dus maar weggelaten :? . De accu hadden ze dus gewoon aangesloten |( ! Ach, waarom zou je ook in een wph kijken! Gevolg was echter wel dat de spanningsregelaar naar de frieten was en de dynamo gedemagnetiseerd. Even opletten dus bij het aansluiten van de aardedraad.
Voor het geld heb je een leuke fiets, redelijk betrouwbaar en makkelijk in onderhoud. Mijn buurman vond hem betrouwbaar genoeg om er, tien jaar achter elkaar, mee naar Griekenland op vacantie te gaan.Ik weet niet hoe de stijfheid van het frame tegenwoordig is, bij de Californian was dat in ieder geval niet zo best en de schokbrekers stelden ook niet echt veel voor. Nu moet ik er wel bij vertellen dat de mijne bij aanschaf al zo'n jaar of vijftien oud was, bouwjaar 1965. Wat ik wel altijd een leuk iets vond, was de combinatie schakelpedaal/kickstarter.

Have Fun!! :]

"Opa"Jan
 
Wederom bedankt voor de input en het enthousiasme.

Vanmiddag vrij van het werk dus straks even de verzekering en het overschrijven regelen. De verkoper heeft aangegeven dat de motor een tijd heeft stilgestaan. Als ik het goed begrijp draait de koppeling en versnellingsbak in een apart deel met aparte olie. Het lijkt mij dan ook geen overbodige luxe om die eerst maar te verversen. Maar straks eerst even de verzekering bellen en naar het postkantoor. Dan kan ik hem vanavond ophalen.

Ik houd jullie op de hoogte.

Bob.
 
Net een paar plaatjes geschoten van de nieuwe brommer. Echter bij het uploaden kreeg ik een melding dat het bestand te groot is. Heeft iemand hier ervaring mee? Want ik heb zelf geen zip of iets dergelijks.

De foutmelding was als volgt:
Het geuploade bestand overschreidt de upload_max_filesize instelling in php.ini. Neem contact op met de server beheerder als dit probleem zich blijft voordoen.
(interne identificatie: board::get_upload_error::UPLOAD_ERR_INI_SIZE gegenereerd door de 'global_board' klasse)

Verder heb ik inmiddels geconstateerd dat de kabel van de voorrem beschadigd is, dus die zal vervangen moeten worden. Verder viel op hoe goed de achterrem functioneert. Dat heb ik bij geen enkele motor eerder meegemaakt. Echt super. Volgens de tellers heeft het machientje 15k gelopen. Of dat klopt weet ik niet, maar hij telt wel en gezien de algehele staat van de motor lijkt mij dat niet eens onwaarschijnlijk. Alleen wat achterstallig onderhoud is mijn eerste indruk.

Nu eerst even verder prutsen met de foto's, want die hebben jullie te goed.

Groetjes, Bob
 
Vanmiddag de brommer opgehaald. Dus maar eventjes een verslag van mijn eerste indruk.

- het tweetakt geluidje is echt verslavend :)
- het is geen halfautomaat zoals sommige jawa's. Hierover bestond wat onduidelijkheid bij mij. Weet iemand welke types dan wel een halfautomaat hebben? Of ik heb hem niet goed bediend, maar ik heb er gewoon mee gereden als met elke andere motor.
- het machientje heeft een tijd stilgestaan, dus verse versnellingsbak olie zal hij niet erg vinden
- blijft in toeren hangen en klom ook een keer uit zichzelf bij het schakelen hoog in toeren waar hij bleef hangen.
- heeft nog aardig wat trekkracht van onderuit, lekker soepel. Wellicht helpt de lange slag hier :)
- je kunt erg korte bochtjes maken door de grote stuuruitslag
- stuurt lekker op de rotondes. Verder weinig bochten tegengekomen op die paar km naar huis.
- had ik al gezegd dat het tweetaks geluidje VERSLAVEND is :)
- de kabel van de voorrem (trommelrem) is gerafeld. Die moet dus vervangen worden
- de achterrem functioneert echt perfect. Lichte bediening, goede remwerking en goed te doseren. Dit is met stipt de beste achterrem die ik heb mogen ervaren. Hulde aan Jawa bij deze.
- het blokje zweet wat olie onder bij de linker cylinder. Er komt ook ietsje rook uit de linker uitlaat. Niet overdreven maar een beetje bij koude motor. Dit lijkt mij iets van later zorg. Eerst maar eens zorgen dat het toerental geen eigen leven meer gaat leiden.
- volgens de teller heeft hij 15k gelopen. Niet dat dat veel zegt natuurlijk. Maar gezien de algehele staat van de motor (voetsteuntjes bijvoorbeeld) klinkt dat nog niets eens onwaarschijnlijk.
- de verlichting werkt maar op een stand (kaarsjes) en een signaal voor groot licht. Daar zit dus wel wat werk in.

Oh ja, en had ik al verteld dat het TWEETAKT GELUIDJE echt VERSLAAAAVEND klinkt ???

Het was maximaal vijf km naar mijn huis, maar echt een verademing vergeleken met moderner spul. Ik heb geen moment behoefte gehad om het gas open te draaien zoals dat wel snel het geval is met het snelle japanse spul. Werken deze machientjes echt rustgevend, of is dit slechts tijdelijk en gaat ook dit na verloop van tijd aanstoot geven tot recalcitrant gedrag. Met de jawa met de voetsteuntjes aan de grond een supersport binnendoor inhalen.... Ik hoop echter op het eerste, lekker relaxed toeren en genieten van de omgeving. Maar de tijd zal het leren.

Nu maar even het mandje opzoeken.

To be continued.
 
Vanmiddag de brommer opgehaald. Dus maar eventjes een verslag van mijn eerste indruk.

- het tweetakt geluidje is echt verslavend :)
- het is geen halfautomaat zoals sommige jawa's. Hierover bestond wat onduidelijkheid bij mij. Weet iemand welke types dan wel een halfautomaat hebben? Of ik heb hem niet goed bediend, maar ik heb er gewoon mee gereden als met elke andere motor.
- het machientje heeft een tijd stilgestaan, dus verse versnellingsbak olie zal hij niet erg vinden
- blijft in toeren hangen en klom ook een keer uit zichzelf bij het schakelen hoog in toeren waar hij bleef hangen.
- heeft nog aardig wat trekkracht van onderuit, lekker soepel. Wellicht helpt de lange slag hier :)
- je kunt erg korte bochtjes maken door de grote stuuruitslag
- stuurt lekker op de rotondes. Verder weinig bochten tegengekomen op die paar km naar huis.
- had ik al gezegd dat het tweetaks geluidje VERSLAVEND is :)
- de kabel van de voorrem (trommelrem) is gerafeld. Die moet dus vervangen worden
- de achterrem functioneert echt perfect. Lichte bediening, goede remwerking en goed te doseren. Dit is met stipt de beste achterrem die ik heb mogen ervaren. Hulde aan Jawa bij deze.
- het blokje zweet wat olie onder bij de linker cylinder. Er komt ook ietsje rook uit de linker uitlaat. Niet overdreven maar een beetje bij koude motor. Dit lijkt mij iets van later zorg. Eerst maar eens zorgen dat het toerental geen eigen leven meer gaat leiden.
- volgens de teller heeft hij 15k gelopen. Niet dat dat veel zegt natuurlijk. Maar gezien de algehele staat van de motor (voetsteuntjes bijvoorbeeld) klinkt dat nog niets eens onwaarschijnlijk.
- de verlichting werkt maar op een stand (kaarsjes) en een signaal voor groot licht. Daar zit dus wel wat werk in.

Oh ja, en had ik al verteld dat het TWEETAKT GELUIDJE echt VERSLAAAAVEND klinkt ???

Het was maximaal vijf km naar mijn huis, maar echt een verademing vergeleken met moderner spul. Ik heb geen moment behoefte gehad om het gas open te draaien zoals dat wel snel het geval is met het snelle japanse spul. Werken deze machientjes echt rustgevend, of is dit slechts tijdelijk en gaat ook dit na verloop van tijd aanstoot geven tot recalcitrant gedrag. Met de jawa met de voetsteuntjes aan de grond een supersport binnendoor inhalen.... Ik hoop echter op het eerste, lekker relaxed toeren en genieten van de omgeving. Maar de tijd zal het leren.

Nu maar even het mandje opzoeken.

To be continued.

Over dat roken bij koude motor zou ik me niet teveel zorgen maken dat is normaal bij dit soort 2 tacten. Als ie warm is gedraaid zie je als het goed is geen rook meer.
Heb zelf geen Jawa maar volgens mij ontkoppelt ie automatisch als je van versnelling verandert. Je kunt natuurlijk ook op de normale manier de koppeling bedienen.


Gr. Pulz
 
piccies wel gemaakt, maar waren te groot voor op het forum. Maar jullie houden ze zeker tegoed.

het roken maakte ik mij ook geen zorgen om hoor, uiteindelijk moet overal een oplossing voor zijn. Wat mij wel opviel is dat de linker uitlaat rookt en de rechter niet. Dan klopt er ergens toch iets niet helemaal. Maar hoe erg dat is, kan ik nog bekijken. Hij trok wel goed. Voorlopig is het eerste punt van aandacht het blijven hangen in de toeren.

Heeft iemand overigens een idee welke bandenspanning past bij deze types?
 
correctie. Ik heb hier gegevens van de bandenspanning maar niet in bar.

Voor 1 persoon worden de volgende waarden opgegeven:
- voor 130 kPA / 0.9 lbs
- achter 160 kPA / 1.1 lbs

Klopt het dat 130 kPA gelijk is aan 1.3 bar? Dit zou overigens een stuk lager zijn bij moderne motoren. Dus puur voor interesse vraag ik mij dan af waarom dit is. Maar als dat erin moet dan doen we dat toch gewoon. Dan ga ik toch voor de praktische insteek.
 
piccies wel gemaakt, maar waren te groot voor op het forum. Maar jullie houden ze zeker tegoed.

het roken maakte ik mij ook geen zorgen om hoor, uiteindelijk moet overal een oplossing voor zijn. Wat mij wel opviel is dat de linker uitlaat rookt en de rechter niet. Dan klopt er ergens toch iets niet helemaal. Maar hoe erg dat is, kan ik nog bekijken. Hij trok wel goed. Voorlopig is het eerste punt van aandacht het blijven hangen in de toeren.

Heeft iemand overigens een idee welke bandenspanning past bij deze types?

Het is vrij normaal voor een jawa dat de ene cilinder meer rookt dan de andere, komt omdat er maar 1 carburateur is.
 
Bandenspanning:

Vroeger hadden motoren gewoon binnenbandjes. Zo ook de Jawa. En daar moet je niet zoveel lucht in willen persen als in moderne tubless rubbers. :+

:W
 
Zoals beloofd hierbij de foto. Als het lukt tenminste. Op goed geluk dus

full
 
Dat ging goed met de foto. Dan gaan we dus gelijk maar even door. Hierbij de andere twee foto's. Wat beschadigingen op de cylinder moet kunnen voor EUR 250 lijkt mij.

full

full
 
Tweetakt Jawa geluid is misschien mooi, een RD350 bezorgd je gewoon kippevel.
De Jawa is een halfautomaat. Zoals een forumlid reeds schreef, bij het bewegen van de versnellingspedaal wordt ook de koppeling bediend. Je kan er echter ook op een normale manier, net als iedere andere motorfieten, schakelen. Als je timing een keer wat minder is, voel je dit in het koppelingshandle.
De reden waarom de Jawa hoog in toeren blijft, is mij niet duidelijk. Misschien een keer de carburateur schoonmaken en de gaskabel smeren.
Bij mijn Jawa (639) functioneert de achterrem ronduit slecht. Deze poets alleen de binnenzijde van de remtrommel en het rempedaal maakt een slag van zowat een halve meter. Gelukkig een goede schijfrem aan de voorzijde.
Mijn Jawa rookt ook uit de linker uitlaat meer als uit de rechter. Verder rookt de Jawa gigantisch bij de eerste 15km snelweg. Alle onverbrande tweetaktolie, wordt dan opgestookt. Resultaat, automobilisten die tijdens het inhalen op je motorblok wijzen of demonstratief de neus dichtknijpen, een complete achterzijde van de Jawa onder de olie, motorjas van duopassagier onder de spetters en medemotorrijders de je maar snel inhalen.
Het roken is inmiddels wel verminderd, nadat een kleinere hoofdsproeier is gemonteerd. Ook benzineverbruik is toen teruggebracht van 1 op 17 naar 1 op 23km.
Mijn Jawa heeft inmiddels iets van 46000km gereden. Bij 27000km de eerste overmaat zuigers gemonteerd omdat ik vond dat de Jawa meer was gaan trillen. Met de nieuwe zuigers trilde de Jawa even veel. Vele kilometers later de primaire ketting gewisseld en wat schets mijn verbazing, minder trillingen. Misschien hadden de eerste zuigers dus nog wel wat langer gemonteerd kunnen blijven.
Verlichting van de Jawa is prima. Mijn Jawa, voorzien van stuurkuip en topkoffer wordt vaak gebruikt bij nacht en ontij en dan is verlichting een goede zaak. Metname het groot licht is indrukwekkend. Verder is de kettingkast van onschatbare waarde. Het is mij volstrekt onduidelijk waarom mijn GS500, voorzien van witte wielen, geen mooi designkettingkast heeft. Een goedekope Aldi-fiets heeft nog een kettingkast. Het complete achterwiel zit onder de vetresten van de ketting. Ook de levensduur van de ketting wordt verlengd. Ik ben met de 2e kettingset bezig, echter wel eentje zonder O-ringen. Bij de eerste ketting, nog van Tsjechische makelij, waren de rollen gebroken.
Mijn Jawa vind je terug op de volgende link:
1991 Jawa TS 350 Twin Sport
 
Ziet er keurig uit, je jawa. Dat model vind ik ook erg mooi. Maakt het net wat klassieker dan het latere model dat ik heb. De trommelrem vind ik wel weer erg leuk bij mijn classic uitvoering. Ik heb deze motor ook gekocht omdat het veel techniek van oldtimers heeft, terwijl hij nog niet zo oud is. Het lijkt wel of het nog chroom is zoals dat op oude motoren zat en zoals het op nieuwe motoren niet meer gemaakt mag worden.

Hoe werkt die halfautomatische versnelling eigenlijk? Als je wilt kun je met elke motor schakelen zonder de koppeling te gebruiken. Bij voluit accelereren gaat dit vaak zelfs beter dan met de koppeling erbij. Maar goed, de koppeling zit er niet voor niets. Bij de jawa is het er dus speciaal op gebouwd. Is het dan eigenlijk beter om de koppeling niet te gebruiken en hoe doe jij dat?
Bij het schakelen begrijp ik wat je bedoelt. Maar kun je hem dan ook in zijn 1 zetten zonder de koppeling zodat je bij het stoplicht geen koppeling erbij hoeft te pakken als de motor in zijn versnelling staat? Dit lijkt mij niet, maar goed. Ik weet ook niet of alle jawa's een halfautomaat hebben.

Van die kettingkast heb ik ook nooit begrepen waarom andere fietsen dat niet hebben. Net als de rubbers rond de voorpoten, dan gaan je voorvorkkeerringen toch langer mee zou je zeggen. Het is wel een eigenzinnig merk, zo'n jawa. Met soms heel praktische maar ook zeer goede details.

Over de Yam RD kan ik niet zo goed oordelen. Het lijkt mij dat die sportiever klinkt als je de achtergrond van de motor bekijkt. Maar dat weet ik dus niet zeker. Ik vind in ieder geval het gezapige gepruttel van de jawa erg prettig klinken, het heeft zelfs iets vertederends. Kan mij wel voorstellen dat zo'n RD een opzwepend geluid produceert bij doorhalen. Maar of dat een voordeel is op de openbare weg, daar denkt iedereen anders over. Met viertakt tweepitters heb ik wel veel met open uitlaten gereden en dat had niet altijd een neerwaarts effect op mijn snelheid. Het geluid van een brullende tweepitter kan wel lekker klinken als je flink doorhaalt, maar de bandbreedte tussen de maximum snelheid en je maximum toerental is toch wel erg ruim. Afgezet tegen de corrigerende maatregelen die de overheid tot haar beschikking heeft zeg maar. Blijft wel dat het bij de juiste combinatie van motor en afstelling errug lekkerrrr kan klinken. Op assen bij de supermono's bijvoorbeeld, dat is voor mij geen geluidsoverlast, dat is gewoon pure passie. Dat is een ding wat zeker is.
 
Jawa (en ook CZ) hebben een aan het versnellingspookje gekoppeld mechanisme, dat bediend word, als je het pedaal beweegt. Net voordat ie in z''n volgende versnelling gaat komt dan de koppeling even vrij. :+

Mbt het gas, als je met het gas ook de oliepomp bediend, kan dat kabeltje ook voor ongewenste weerstand zorgen. Had ik in mn R5 ook. Effe zoeken dus......
Succes

:W
 
Ben met de Jawa uiterst tevreden. Bied per Euro veel rijplezier. Ik heb naast de Jawa nog 2 motorfietsen. De Jawa wordt echter het meest gebruikt. Daarbij trekt de Jawa op de een of ander manier veel aandacht. Wordt vaak aangesproken door 50+-ers, die in een ver verleden ook Jawa hebben gereden.
Ik heb nog nooit geprobeerd of de Jawa, met uitsluitend het schakelpedaal, te berijden is. Moet volgens mij wel mogelijk zijn, hoewel ik niet weet hoe fijngevoelig de beenspieren in dat geval moeten zijn.
Over hoe mooi 2-takt geluid kan zijn, valt natuurlijk niet te twisten. Een tijdje terug onderstaande link nog op dit forum geplaatst van het geluid van een wankelmotor.

http://www.vintagebike.co.uk/Sounds/Norton Rotary.mp3

Klinkt mij toch ook als muziek in de oren. Zouden ze in CD-vorm moeten uitbrengen.
 
Zojuist door de regen even in de garage gekeken.
Tweetakt olie is van Castrol. Is niet de goedkoopste. Ik heb een tijdje Kroon Oil gebruikt, echter bij de laatste demontage hadden de zuigers toch duidelijk meer last van koolafzetting. Een van de zuigerveren zat bijna vast. Nu meng ik ongeveer 1/4deel van Kroon Oil met 3/4 deel van Castrol. Dit omdat ik nog wat Kroon Oil had staan en vanwege de kosten.
Ik meng tussen de 1 op 48 en 1 op 50. (250cc op 12 ltr/12.5ltr benzine). Verder tank ik gewoon Euro 95. De Jawa verbruikt zo'n 1 op 23. De rijstijl is rustig.
Ik heb de indruk dat het mengsel nog wat schraler kan, gezien het onregelmatig lopen bij deellast in de lagere versnellingen. Problemen bij een te arm mengsel weerhouden mij van verdere carburateur-experimenten.
 
Hoe stel je de mengselverhouding dan af eigenlijk? Ik heb nog niet naar de oliepomp gekeken. Maar als je die rijker zet hoe weet je dan op welke verhouding je zit?
 
Mijn Jawa heeft geen pomp. Gewoon 250cc in een flesje. Voor het tanken in de tank gieten, 12 ltr benzine erbij, klaar.
 
Terug
Bovenaan Onderaan