Nu 78.000km..Nee, dat stelde sammie ook al voor. Ik zal ze eens mailen.
@sammie
Hoeveel km heeft je blokje al gedraaid? Ik heb m'n Jawa nog maar een half jaartje maar ik had ook niet verwacht dat dit eenmaal opgewarmd zo'n fijn rijdend machientje zou zijn! Rond 80 - 100 lijkt die van mij het mooist te lopen ( ook een 638 blok).
Tssk, wil eigenlijk naar Ulan Bator en terug op 't ding..(ivm mondharpfestival)Tijd voor een eredienst
Tssk, wil eigenlijk naar Ulan Bator en terug op 't ding..(ivm mondharpfestival)
Ik vind die motor veel te schoon en ongeschonden voor een ton rijervaring..78,000, netjes hoor. Vandaag ben ik de 80,000 gepasseerd.
Moet kunnen..
Dat zou je inderdaad wel denken ja. Maakt de standard misschien ergens sluiting??? Maar als er echt sprake is van sluiting, dan knalt de zekering er wel uit. Dus mogelijk wordt er ergens een verbinding verbroken? Zit niks anders op, dan de bedrading nalopen van de ontsteking.Vandaag hield de Jawa er mee op.. Begon met pruttelen en dat werd steeds erger dus carburateur schoongemaakt en vlotter gecheckt. Hij krijgt genoeg benzine, dat is het probleem niet. Op de stander loopt hij wel goed, ook op 2 cilinders. Zodra je ermee begint te lopen of rijden valt alles stil.
Ik denk haast dat er een draadje ergens sluiting maakt, van de CDI of de sensors. Hebben jullie hier al eens last van gehad?
Heb je een bedradingsschema van de 638? En/of een werkplaats handboek? Heb ik eventueel wel voor je. Overigens loopt er een spanningsdraad naar de stoplicht schakelaar en van daar weer een draad naar het achterlicht. Die eerste draad zit wel laag bij het blok, en dat is de enige, ergens in de buurt van de standaard. De rest van de bedrading zit hoog.Precies. Er zit niets tussen de standaard, maar de zekering word wel warm(20A). Er zitten indicator leds op mijn Newtronic ontstekingsdoos, die gaan ook uit wanneer de motor bij het rollen afslaat. Ik ben de draden van de ontsteking maar even opnieuw aan het leggen, de sensors lijken goed te werken. Misschien verbind het contactslot wel niet goed door.
Ik heb nog geen goed schema van de 638. Ik heb een 634 met een 638 blok, mijn stoplichtschakelaar gaat dmv een kabel naar een schakelaar onder de tank. Er loopt voor het stoplicht geen kabel naar onderen.
Ben al wat verder gekomen, startrelais in ieder geval vervangen voor een modern exemplaar en de tank eraf gehaald. Als ik aan de bos friemel die onder de tank door loopt gaat de ontsteking uit. Ergens in die klos of bij de koplamp zit dus een draadje wat niet deugt. De killswitch had ik al uitgesloten.
Ik heb 'm gevonden, bedankt Soojo.
De vorige eigenaar was geen fan van solderen, onder het tape kwam dit tevoorschijn..
[~[url="https/s15.postimg.cc/d7ltggrt7/20180528_114522.jpg"]afbeelding~][/url]
Alles is opnieuw bedraad en ik heb een nieuwe zekeringhouder erin gedrukt. De zekering word nu niet meer warm en ik krijg de CDI unit niet uit als ik aan de draden zit.
Helaas is het nog niet opgelost, maar het probleem doet zich wel anders voor. Hij slaat nu af en toe de rechter cilinder af tijdens het rijden en heel af en toe allebei. Zal er schade zijn aan CDI/bobines door het bedradingsprobleem? Het is heel lastig testen, omdat het probleem zich op de standaard niet voor doet.
Die sensoren hebben niet zoveel te lijden.Een van de sensors blijkt toch stuk.. De motor slaat niet meer af maar loopt soms niet op de rechter cilinder. Het is een newtronic ontstekingsdoos, zit allemaal wat goedkoop in elkaar. Dunne draadjes naar de sensors.
[~[url="https/s15.postimg.cc/tt0shw4fv/20180530_102759.jpg"]afbeelding~][/url]
Ik heb er een uit elkaar liggen. Dit is is het kastje:Klinkt mogelijk... is in ieder geval makkelijker op te lossen dan die sensors. Maar als ik aan een draadje van de sensors zit kan ik de cilinder aan en uit zetten.
Ik denk dat daar wel kabelbreuk zit. Dit probleem staat los van het stander probleem, dat was opgelost toen ik de bedrading opnieuw gelegd heb. Had ik wat duidelijker mee moeten zijn