Goedemiddag allen,
zoo gisteren eindelijk de eerste echte proefrit gemaakt op de jawa
nog geen nieuwe foto gemaakt maar zo staat ie er ongeveer bij:
er zijn ondertussen chinese schokdempers opgekomen en heb rvs beugels gemaakt voor de uitlaten. het zitje is nog steeds in de maak en heb het standaard achterspatbord geschuurd en gepolijst, in de blanke lak en erop gezet.
goed de eerste proefrit was een regelrechte RAMP,
om even een opsomming te maken:
-poetst zijn tanden als een malle met schakelen.
-vaak in de neutraal tussen 3 en 4
-veeeeeeeel te hoog stationair toerental
-hokt en bokt bij vol gas in zijn 4 (en 3 ook volgens mij)
-geen vermogen na 3000/4000 toeren (maar koppeling slipt niet)
-lekt ergens versnellingsbakolie bij het primaire tandwiel.
-ging bijna op me plaat door bovenstaande
-lekkende uitlaat (again)
-voel me voeten niet meer na de rit (kanonnen wat een trilling)
voor het laatste filmpje van de testrit waar het bij een minuut of 6 bijna fout gaat
:
foto's van de seal rechts:
Link not found
kortom ik ben gefrustreerd en hoop dat jullie mij wat informatie willen verschaffen.
ik heb gisteren het seal en eromheen schoongemaakt maar ik heb het niet het idee dat hij daar lekt. het lijkt erop dat er olie langs de versnellingspin? (geen idee hoe je dat ding noemt)
komt echter mijn hele kettingkast van binnen en mijn achterwiel zat onder na 20 km wat ik wel vreemd vindt van zo'n klein gaatje. ik weet niet of dat ook nog een seal is om die pin heen? of dat de pin mss is versleten? als ik de pin een beetje heen en weer haal komt er wel olie uit.
toen ik het blok uit elkaar had heb ik de vorken bekeken en die zagen er nog goed uit.
ik heb geen idee hoeveel rpm de jawa stationair moet maken. of wat schroef tussen carb en cilinder nou is (luchtschroef of mixschroef) ik heb hem geprobeerd af te stellen met internet info (zie dropbox) daar zeggen ze dat hoe meer je de schroef opendraait hoe meer toeren die maakt en dat zal uiteindelijk weer moeten zakken. nou ik zat op 5000/6000 toeren en het zakte nog niet. kortom mijn afstelling is ruk. heeft iemand een idee over de standaard waarden? in de handleiding praten ze alleen maar over de idle schroef die 2 slagen uitgedraaid moet zijn.
ik vondt de bougies er eigenlijk nieteens heel verkeerd uitzien. de rand was wat vettig maar niet nat ofzo. echter als je naar de foto van de uitlaatpoort kijkt is het daar zeiknat. (evenals in de uitlaat) ik heb een mikuni oliepomp er opzitten die iets rijker staat afgesteld dan standaard.
om de vers vervangende krukaslagers wat langer te laten werken. maar het lijkt meer nat te zijn van benzine??
dit vindt ik dus ook zo apart omdat je zou zeggen dat hij juist meer lucht krijgt door de open luchtfilter. maar waar komt dan het bokken in ze 4 weer vandaan aangezien ik dit weer vindt duiden op een benzine tekort.
hoop dat ik het allemaal een beetje logisch verwoord heb. ik zie door de bomen het bos niet meer. het allerstomste is nog wel dat ik meer begrijp van mijn ouwe 4 takt honda qua techniek dan de 2 takt jawa welke in theorie en praktijk simpeler moet zijn.
afijn de positieve punten van de rit
-chinese schokdempers werken uit de kunst, mijn accu raakt mijn achterwiel niet meer.
-de voorrem doet het zeer goed na complete revisie en gesinterde blokjes.
-voorlopig lekt mijn brandblussertje vol met 2 takt olie niet meer.
-hij rijdt
en volgens mij had ik het als eens verteld maar:
-carb revisie setje erin.
-poorten gepolijst
-nieuwe bougies (brisk n15c)
-nieuwe bougiekabels
etc etc.