JAWA MENGSMERING & PLZEŇSKÝ PRAZDROJ, ČÁST DESET

Hoi Sebas, als ik het goed heb, woon jij in Assendelft. Ik zij in Krommenie, we kunnen dus eens overleggen hoe we samenwerken. Ik wil graag wat meer vermogen bij lagere en middel . toerentallen In een aantal onderwerpen, die jij noemt heb ik wel ideeën en dat de bestaande uitlaten niet ideaal zijn, klopt. Dus laat eens wat horen
Klopt ja, ik woon in Assendelft.
Ik wil het project rustig aanpakken hoor dus verwacht niet volgende week resultaat. ik wil binnenkort eerst even 2 nette cilinders bij elkaar zoeken en laten honen bij Jan Smit, daarna een setje zuigers erbij en die modificeren zodat de spoelpoorten volledig vrij zijn. eerst eens kijken wat dat aan resultaten brengt
 
Sebas, je hebt gelijk. Hij zit bij jou in de dorpsstraat. Handig on te weten, ook voor mij. Welke zuigers neem je, Bosman heeft poolse Almot zuigers. Doen het best goed, alleen met 0,08/0,09 mm speling inbouwen Slowaakse Almet zuigers hebben volgens mij een andere inbouwspeling. Ik houd het op 0,06mm, maar ik had een mailtje gestuurd naar Motoren SK in Slowakije, die verkopren ze, maar geen antwoord terug
 
Ik vertoon me hier ook weer eens.. De wintertijd komt er weer aan en dat betekend voor mij; minder op de motor en meer in de garage.

Ik ben van plan om deze winter een 638 blok op te bouwen en wat meer pit te geven dmv het volgende:
- gemodificeerde zuigers
- mikuni carb
- elektronische ontsteking
- expansie uitlaten
- mogelijk krukas verlichten

Wie heeft er ervaring met goede expansies voor de jawa? Op m'n caferacer heb ik een setje RD350 expansies zitten, en onder m'n tramp had ik destijds de jawa 640 expansies maar voor m'n gevoel moet het allemaal beter kunnen.
Is er een pasklare oplossing van wellicht een ander model, of heeft iemand expansies laten bouwen die alle Tsjechoslowaakse paardjes laten trappelen?

Weet niet of een jawa geschikt is om de krukas te verlichten. Maar als je het gaat doen graag uitgebreid verslag geven. :)
 
Het verlichten lijkt mij een moeilijke klus, nog afgezien wat je ermee wilt bereiken. Je hebt altijd een zekere massa nodig om de motor aan de gang te houden Ik zou liever de krukas dynamisch balanceren bij Track om trillingen te elimineren. Daar zie ik meer in Vergeet niet als je het inlaat/spoeltrajekt optimeert, datje de luchtinlaat (filter) ook optimeert
 
Neem eens contact op met 'emot' in Meeden, en zeg dat je opgevangen hebt dat hij een vervroegende ontsteking in een jawa heeft gebouwd..
 
Daar was ik al, Heb z,n 638 bekeken. Mooi geworden. Hij staat te koop, maar de prijs is nogal hoog. Voor zover ik weet. komt het elektronische gedeelte van Sparcom. De aluschijf met Hall transistor heeft iemand anders gemaakt
 
Het verlichten lijkt mij een moeilijke klus, nog afgezien wat je ermee wilt bereiken. Je hebt altijd een zekere massa nodig om de motor aan de gang te houden Ik zou liever de krukas dynamisch balanceren bij Track om trillingen te elimineren. Daar zie ik meer in Vergeet niet als je het inlaat/spoeltrajekt optimeert, datje de luchtinlaat (filter) ook optimeert.
Het verlichten van de krukas komt bijna altijd neer op weghalen van materiaal. Nadeel is dat dan in het carter de verhouding vrije ruimte bij zuiger in beide uiterste standen kleiner wordt, er ontstaat dus minder vacuum in het carter.. Hierdoor zal zal er minder mengsel aangezogen worden.
 
je kan je carter wel opvullen met bijvoorbeeld lood of een ander metaal met een laag smeltpunt.
Of het echt zin heeft bij een laagtoerige lange slag 2 takt....
Groet
Sebas
 
Een hoge Carter compressie is een middel uit de 60 en ,70 het jaren. Een moderne tweetakt heeft een matige carter compressie en 6 spoelpoorten. en nog een boost poort. Constructief niet mogelijk bij Jawa. Wel mogelijk is nog een boost poort boven de inlaat poort. .Wat wel echt helpt is het inlaat _ , spoel _ en uitlaat optimaliseren en een reso uitlaat. Ik denk wel dat de 28 pk die de eerste 638 blokken hadden wel is te halen , met alleen optimalisatie
 
Ik ben nu een tijdje langzaamaan bezig met het opnieuw in elkaar zetten van een Jawa 353. Gekocht als een ikea bouwpakketje met allemaal losse onderdelen en helaas niet geheel compleet. Nu heb ik deze site gevonden www.motoren.sk , voordat ik daar een bestelling plaats, heeft iemand hier ervaring met deze webshop of raden jullie me een andere zaak aan om onderdelen te bestellen?

Alvast bedankt!
 
Laatst bewerkt:
Ik heb er vorig jaar een nieuwe krukas voor een 638 blok besteld. Zo,n krukas weegt nogal. De verpakking was knudde, toen de krukas aankwam, heb ik hem eerst laten uitlokken. Dat bleek dus ook wel nodig. Dit jaar heb ik inlichtingen gevraagd over zuigers, geen antwoord Dit wil niets zeggen over de kwaliteit van de onderdelen.. . Volgend mij kent Sojo de mensen. Misschien dat hij iets kan zeggen .
 
Dag lieden,

Ik heb hier een vijftal Jawa logo's liggen die bedoeld zijn om iemand ergens op te naaien. Een jas, een muts, een wollen onderbroek, net wat je wensen zijn.
Zelf ga ik er niets mee doen. Als iemand er iets in ziet, geef me dan je adres per PB, dan stuur ik ze op.
Ze zijn overigens geel, met zwarte letters. Ongeveer 92 mm breed. Of een ruime 9 cm.

Met groet,
Morrie
 
Laatst bewerkt:
Ik ben nu een tijdje langzaamaan bezig met het opnieuw in elkaar zetten van een Jawa 353. Gekocht als een ikea bouwpakketje met allemaal losse onderdelen en helaas niet geheel compleet. Nu heb ik deze site gevonden www.motoren.sk , voordat ik daar een bestelling plaats, heeft iemand hier ervaring met deze webshop of raden jullie me een andere zaak aan om onderdelen te bestellen?

Alvast bedankt!
Jawashop.com? Ost2rad.. en nog 1 meen ik..
 
De zuigers wilde ik bij jawaparts.com bestellen. Daar staat echter geen fabrikant bij.. Dan zou ik Jan even moeten contacten.
Modificatie vd zuigers zou stap 1 zijn, vervolgstappen kunnen later nog volgen. Ik zou de uitdraai moeten terugzoeken maar ik heb een jaar of 10 geleden m'n jawa op de testbank gehad en die had toen uit m'n hoofd 25 achterwiel pk's met onbewerkte zuigers maar met RD350 expansies, mikuni carb en bewerkt inlaattraject.

De krukas verlichten heeft de minste prio en zal ook niet snel gebeuren, maar kan op een mooie manier worden uitgevoerd zoals onderstaand:
5a73277acbec7_20180201130749.jpg
 
Maar door het gewicht van de krukas heeft hij ook z'n koppel.. Ik weet niet of een jawa geschikt is om een hoogtoeriger piekding van te maken.
Een MZ is daar beter geschikt voor.. Die dingen gaan loeihard in de klassiekerracerij..
 
Sebas, laat wat van je horen als je iets weet over zuigers en hun inbouw maat. Inmiddels weet ik, dat er drie soorten zuigers toegepast zijn. Zuigers gemerkt met NH, ik denk Hongaars, en met A (almot) pools en a (almet) slowaaks Geen maat op de zuiger gestempeld, dus altijd meten en geen K gehalte bv K20 d.i 20 % silicium, dit ivm de uitzetting Pistonpen passing, Sammie heeft er al eens wat over gezegd. Het klopt overigens ook wat Sebas zegt, dat de spoelkanalen voor een derde worden afgesloten door de zuiger. Nog een probleem, je kunt de cilinder wel 10 graden draaien op z,n bouten (linksom/rechtsom) Zo ruim zijn de cilinder gaten Wat is de juiste stand? Je zou conische pas proppen moeten toepassen I ben eerst maar begonnen om een poorten diagram op te meten en te tekenen Dan weet ik in elk geval iet over de inlaat, spoel en uitlaat in aantal graden en mm tav TDC. Helaas is er weinig fabrieksdocumentatie mbt koppel en vermogenskromme. van een 638 blok. Wat betreft de elektronische ontsteking met variabele voorontsteking, ik ben er met bezig en heb wat gevonden bij Güssi MZ teile. Hij heeft zo,n ontsteking laten maken voor MZ, maar moet ook op een Jawa kunnen, Mocht ik meer weten Sebas, dan hoor je het. Rest mij nog, alle trouwe lezers en schrijvers van dit forum, prettig feestdagen toe te wensen.
 
Dank voor de reactie betreft webshops, onderdelen besteld en nu zijn ongeduldig zijn! :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan