JAWA MENGSMERING & PLZEŇSKÝ PRAZDROJ, ČÁST DESET

Gisteren een bezoekje aan het Automuseum Terezin Tjechié gebracht . Een paar leuke Jawa's en een CZ gezien
 

Bijlagen

  • VID20220524104341.mp4
    76,6 MB
Mooi fietsje hoor :)
Mijn jawas rijden ook volop. Zeg, gaat er nog iemand naar het Jawa/CZ treffen/kampeerweekend 3 t/m 6 Juni? Ik ben d'r met de 559 en de 634.
Denk er om; Je 559 is uitgeboord naar 300cc, MZ zuiger, pet afgedraaid naar c.v 1 op 10, 28mm keihin pwk dinges en 'gewoon'een 638 dynamo.. :t :]
 
Jep, ja, jep. Komt helemaal goed. Ze zullen vast vragen wat er allemaal aan verspijkerd is als ze door n ouwe, versleten (uitziend dan, ha) 559 ingehaald worden.

Voelt alleen wel een beetje nep aan voor mij om het te vertellen, ik heb bij deze helemaal niks hoeven sleutelen ;)
 
En GEEN 1 op 40 mineraal mengen waarvan die jawa-clubmensen 'vinden' dat het moet want anders gaat motor stuk..B|
 
Ik zal het niet snel doen, ik houd niet van uitlaten ontkolen.
Ik had ineens geen koppeling meer op de 559, de verstelmoer was losgelopen. Heel apart, want deze zat met een bandklemmetje vast.
Affijn, alles weer afgesteld en we waren met 5 minuten weer op pad. Wat rijd dat dingetje donders sportief. *D
 
1654027905775.png
 
Even kijken..
Sammie heeft een leuk oldtimertje waarmee hij 100 kan rijden, en goed remt..
Sammie verkoopt de motor..:?

_O-_O-
 
Als ik dit allemaal weer lees mis ik mijn jawaatje toch wel. Maar hij was voor mijn doel wel wat modern..... Maar hij zat zo lekker!!
Het was een 638 met:
een koppeling van een 634 die vond ik gewoon fijner.
een vorkpoot en wiel van een 639 vanwege de schrijfrem.
Ook had ik er een km teller van een ik dacht Skoda ingebouwd. Die was exact hetzelfde maar had een dagteller.
krauser kofferrek
Vape powerdynamo ontsteking. Dat was echt geweldig . ding liep als een klok!!
Volgens mij had ik er ook nog van die crosskappen bij de handvatten opgemaakt tegen de koude handen.

Ik heb hem destijds verkocht omdat ik een t500 ging restaureren. De koper heeft hem kort gehad en verkocht aan iemand die hem in de soep heeft gedraaid...... jammer!!

Paar keer met sammie naar Joost in zwartsluis geprutteld. leuke herinneringen!!!

Maar T500 of xs1 is ook geen straf om op te rijden hoor.
 

Bijlagen

  • 1654523910446.png
    1654523910446.png
    544,2 KB · Weergaven: 15
  • 1654523988857.png
    1654523988857.png
    596,5 KB · Weergaven: 14
Van het weekend met 638 in borculo op treffen geweest.

Powerdynamo had ik al besteld
Maar nog niet binnen.

Ik heb nog de trommel voor.
 
Als ik dit allemaal weer lees mis ik mijn jawaatje toch wel. Maar hij was voor mijn doel wel wat modern..... Maar hij zat zo lekker!!
Het was een 638 met:
een koppeling van een 634 die vond ik gewoon fijner.
een vorkpoot en wiel van een 639 vanwege de schrijfrem.
Ook had ik er een km teller van een ik dacht Skoda ingebouwd. Die was exact hetzelfde maar had een dagteller.
krauser kofferrek
Vape powerdynamo ontsteking. Dat was echt geweldig . ding liep als een klok!!
Volgens mij had ik er ook nog van die crosskappen bij de handvatten opgemaakt tegen de koude handen.

Ik heb hem destijds verkocht omdat ik een t500 ging restaureren. De koper heeft hem kort gehad en verkocht aan iemand die hem in de soep heeft gedraaid...... jammer!!

Paar keer met sammie naar Joost in zwartsluis geprutteld. leuke herinneringen!!!

Maar T500 of xs1 is ook geen straf om op te rijden hoor.
Hoe krijg je 't voor elkaar een jawa in de soep te draaien? Ik heb met 35 graden hitte bergpassen met vakantiebagage in de 1 gedaan met vage motorolie als mengsmeringolie (bussen leken erg op elkaar in Slowaakse super) en het ding gaf geen krimp?
 
Zal nog wel even blijven dat gevoel, vrees ik. Haha.
Ik houd hem ook zoals hij nu is. Rijd hartstikke leuk en heeft n bak charme. Niemand keek overigens op of om naar de 634, maar de 559 moesten ze allemaal een plaatje van hebben of even horen..
 
Terug
Bovenaan Onderaan