JAWA MENGSMERING & PLZEŇSKÝ PRAZDROJ, ČÁST DESET

Jij hebt je hoofd wel in een bepaalde stand staan he? Dat gezegd hebbende soms moet je wel offers maken om een motorfiets te kopen
Ja Sammie,de man van de schapenvachtjes en knuffelige beestjes :+
1675332118419.jpeg
 
Goedemorgen, op deze regenachtige dag. Het volgende probleem. Ik wil een Jawa 350 blok opbouwen voor mij 640. Om te controleren of de versnellingsbak goed schakelt, heb ik eerst de de schakelplaat( de plaat met de twee sleuven} geplaatst, daarna de versnellingsbak assen met tandwielen en schakelvorken geplaatst, andere carterhelft erop gezet en vastgezet met schroeven. Daarna de dogbone as met schakelstiften geplaatst, dan moet je kunnen schakelen door de dogbone as te draaien. Dan moeten de schakelvorken verschuiven in de gleuven en zo de tandwielen te schuiven dat ze in elkaar grijpen voor de volgende versnelling. Tot zover de theorie. Wat gebeurt er bij mijn blok. de schakelvorken lopen vast in de gleuven. Als je de schakelplaat goed bekijkt, dan ze je dat er speling zit op de twee helften. Een heft zet je vast met de 4 schroefjes, en de ander helft moet kunnen draaien, anders schakelen de vorken niet. Het geheel is verbonden met een klinknagel Heeft iemand een idee, wat de oorzaak kan zijn
 
Bedankt Sammie dat je meedenkt. De kogellagers zijn nieuw en evenals de naaldlagers, dus radiale speling ( op en neer) en axiaal ( in de lengte richting van de as) ook niet . Het probleem zit hem in de schakelvorken of de schakelplaat De vorken hebben redelijk veel speling in de sleuven en de platen van de schakelplaat hebben ook nog eens speling onderling Ik heb net een mail aan Motoren Sk in Slowakia gestuurd, of hun dat ook al eens bij de hand gehad hebben en wat de oplossing is Nu weet ik niet of Jawa een trefzekere bak heeft Maar dat weet jij
 
Onderlinge speling kan het door gaan wrikken maar ik vind 't zo moeilijk over afstand een oordeel te geven. Heeft het wel met deze onderdelen gewerkt?
 
Jawa heeft helaas geen schakelwals met sleuven, maar een draaibare plaat met sleuven. Die kan ik wel monteren, maar de schakelvorken staan zonder de tandwielassen los in de plaat en vallen eruit. Misschien kan ik ze met een stuk ducktape vast plakken Morgen proberen
 
Versnellingsbak probleem opgelost. Ik had nog 3 versnellingsbakken , daarvan de beste delen bij elkaar en het geheel schakelde. Het wordt nooit een Japanse boterzacht schakelende bak, maar hij doet het Volgende vraag. Het onderste bevestigingspunt achter, van het blok in het frame, is een gat van 13.2 mm met een bevestigingsbout van 8 mm. Dit lijkt me wel heel erg ruim Als ik hiervoor een een pasbus maak, met een gat van 8,5 mm. zouden daar bezwaren voor zijn . Mij lijkt van niet, maar ik weet ook niet , waarom daar zo,n groot gat zit
 
Zo, het blok is klaar voor inbouw in het frame. Ik heb dmv een gradenschijf en een vaste wijzer op het blok uitgevogeld hoeveel graden de uitlaatpoort , spoelpoorten, en de inlaatpoort open staan. Ik kom tot de volgende waarden. Uitlaat 160 graden, spoel 115 graden en de inlaat 100 graden. De blow down is 25 graden Wat opvalt is de zeer korte inlaat periode. Als vergelijk MZ ETZ 251 Uitlaat 175, spoel1115 en inlaat 161graden. Dus heb ik het zuigerhemd ietwat ingekort aan de inlaatzijde Ik verwacht er geen wonder van De blow down is normaal voor een toermachine in dorp en stad
 
geinig fietsje!
 
Amoi Jawa liefhebbers, heeft iemand ook een S-85 trekker voor een 638 te koop of te leen? De primaire ketting van mijn 638 moet nodig vervangen worden.
1685437000782.png


O, bonusfoto:
1685437125288.png
 
..Heb wel stevige pulleytrekker.. ik meen dat 't tandwiel verhitten hielp. Bizar hoe vast ze kunnen zitten?
 
Terug
Bovenaan Onderaan