JB Weld/Bison Combi Metaal

Arathonk

Rookie
5 mrt 2022
6
1
Weet er iemand een adresje in Nederland waar je JB Weld kan kopen? Liefste In Eindhoven.
Bol.com en Amazon verkopen het ook maar dat voor dubbel de prijs die je in het buitenland betaald.

Er is een alternatief, Bison Combi Metaal, maar ik kan daar niet veel info over vinden, iemand hier ervaring mee?

Het is voor het lijmen van een scheur in gietijzer, komt veel kracht op te staan.
 
Ik vind de Bison niet zo fijn werken/niet even degelijk als JB weld, Bij JB Weld is me nog nooit een schroefgat uitgebroken ervaringen met Bison zijn minder denderend
 
Heb nou al 2x met bison combi metaal gewerkt, om alu op elkaar te lijmen. Nou niks hoor. Het werd wel keihard maar met een nies en een scheet was het alweer van elkaar los. Of ik doe al 2x iets verkeerd :+
 
Geen idee, wat denk jij?
Ik denk dat voor jouw vraag (scheur in gietijzer waar veel kracht op komt te staan) het dichtlassen van die scheur de beste remedie is als vervanging buiten beschouwing wordt gelaten. Een andere oplossing, zoals jb weld of alternatieven, blijft een gok of dat het gewenste resultaat oplevert. Als jij nu graag jb weld wilt koop het dan. Ik verwacht niet dat je financieel leegloopt door het door de amazons van deze wereld bij je thuis laat afleveren. Of als het toch goedkoop moet (is dat de hoofdoverweging?) een alternatief voor jb weld gaan toepassen. Wat verlies je eraan door een alternatief voor jb weld toe te passen?
 
Ik denk dat voor jouw vraag (scheur in gietijzer waar veel kracht op komt te staan) het dichtlassen van die scheur de beste remedie is als vervanging buiten beschouwing wordt gelaten. Een andere oplossing, zoals jb weld of alternatieven, blijft een gok of dat het gewenste resultaat oplevert. Als jij nu graag jb weld wilt koop het dan. Ik verwacht niet dat je financieel leegloopt door het door de amazons van deze wereld bij je thuis laat afleveren. Of als het toch goedkoop moet (is dat de hoofdoverweging?) een alternatief voor jb weld gaan toepassen. Wat verlies je eraan door een alternatief voor jb weld toe te passen?
Probleem is dat gietijzer niet makkelijk te lassen is, dan is brazen oftwewel solderen beter, echter zijn dat beide dingen waar ik niet de skills voor heb.
 
Hierbij een foto van de scheur waar het overgaat, in de tafel support arm van een kolomboormachine. Zoals je ziet loopt de scheur horizontaal op de kolom, en klem je dus de andere kant op, plan is sowieso om op het einde van de scheur een gat te boren om verder scheuren te voorkomen. En dat dan eventueel met JB Weld te lijmen. Wellicht dat het een idee is daar overheen nog een metalen plaatje te lijmen als versterking?
Aangezien ik zelf dus niet kan lassen of solderen en ook niemand in mijn contacten heb die dat kan, naar een professional gaan maakt het een erg kostbaar grapje.
 

Bijlagen

  • IMG_20220302_152336.jpg
    IMG_20220302_152336.jpg
    84,7 KB · Weergaven: 37
Ik kan je niet helpen met ervaring met jb weld. Wel met het kneedbaar staal van de hornbach. Over dat product ben ik wel tevreden. Maar... mijn toepassing was zo der veel kracht erop en geen gietijzer...ymmv...
 
Hierbij een foto van de scheur waar het overgaat, in de tafel support arm van een kolomboormachine. Zoals je ziet loopt de scheur horizontaal op de kolom, en klem je dus de andere kant op, plan is sowieso om op het einde van de scheur een gat te boren om verder scheuren te voorkomen. En dat dan eventueel met JB Weld te lijmen. Wellicht dat het een idee is daar overheen nog een metalen plaatje te lijmen als versterking?
Aangezien ik zelf dus niet kan lassen of solderen en ook niemand in mijn contacten heb die dat kan, naar een professional gaan maakt het een erg kostbaar grapje.

Dit gaat niet werken, lassen zal zelfs niet sterk genoeg zijn denk ik.
Hij zal bij de eerste vertakking richting omhoog verder scheuren, de krachten hierop zijn te groot. Ook een gaatje boren helpt niet voldoende vrees ik.
 
Als je de tafel niet vaak hoeft te verstellen en het niet veel mag/kan kosten.....
1646587185545.png
 
JBweld gebruik je om gaten en scheuren te dichten waar geen grote krachten op komen te staan. Ik heb er ooit een proreuze waterpomp van een magnesium KTMdeksel mee gerepareerd. Prima spul daarvoor, maar JBweld is geen wondermiddel.
 
Hierbij een foto van de scheur waar het overgaat, in de tafel support arm van een kolomboormachine. Zoals je ziet loopt de scheur horizontaal op de kolom, en klem je dus de andere kant op, plan is sowieso om op het einde van de scheur een gat te boren om verder scheuren te voorkomen. En dat dan eventueel met JB Weld te lijmen. Wellicht dat het een idee is daar overheen nog een metalen plaatje te lijmen als versterking?
Aangezien ik zelf dus niet kan lassen of solderen en ook niemand in mijn contacten heb die dat kan, naar een professional gaan maakt het een erg kostbaar grapje.
Bol.com
 
Terug
Bovenaan Onderaan