Je accu als stroomvoorziening

Wolve

MF veteraan
16 feb 2005
6.579
0
Kingston upon Hull
Als het goed is heb ik de komende vakantie beschikking over een sigarettenaanstekeraansluiting (3x woordwaarde) op mijn motor. En nou vroeg ik mij af hoeveel sommige acties van mijn accu zullen vergen. Ik heb namelijk geen zin om de motor aan te moeten (laten) duwen. En ik wil de levensduur van m'n accu ook niet ineens heel hard achteruit laten gaan.

Rijdend gebruik van de aansluiting zal voor de accu weinig problemen opleveren, het is dan alleen de vraag hoeveel spanning er op het apparaat/de adapter komt te staan en of deze het aan kan als er een hogere laad-spanning op staat. Bij stilstand zal de spanning lekker constant 12V zijn (zolang de accu niet leeg is) en kan je dan zonder meer veilig je apparaat aansluiten. En dan hoef ik ook niks vreemd weg te werken met een draadje tussen aansluiting en apparaat tijdens het rijden.

Ik heb al even gezocht en vond wel een topic: Telefoon laden met motor --> verbruik?

Maar tijden veranderen, het topic is al wat gedateerd, en telefoon's e.d. kunnen steeds meer aan. Zo wil ik twee dingen kunnen opladen zonder te hoeven "zoeken" naar een stopcontact: telefoons en batterijen. Het andere topic heeft het voornamelijk over een telefoon, en het lijkt er enigszins op dat dat waarschijnlijk niet een al te zware last zal zijn op de accu.

Mijn telefoon heeft een acuu van 1340 mAh. En omdat hij nooit helemaal vanuit leeg opgeladen zal worden, zal deze hooguit een half uurtje aan de lader gaan.

De batterijen daarentegen, zijn elk 2500mAh (dacht ik). En daar worden er 4 tegelijk van opgeladen. De lader geeft aan dat hij maximaal 12V en 750mA zal verbruiken. In de praktijk zal dit dus (vaak) minder zijn. De lader slikt direct 12V, dus er zit niet nog een extra adapter tussen op dat moment die stroom verbruikt.

Hoeveel last zal dit werpen op de accu? En zal ik dan nog normaal kunnen starten de dag daarna? Het laden zal meestal wel 's-avonds gebeuren en de accu krijgt de dag daarna altijd weer kans om bij te laden.

Heeft er iemand ervaring mee, tips?
 
ik zou het gewoon tijdens het rijden doen. dat soort laders zijn gemaakt voor gebruik in de auto en die heeft de zelfde spanning tijdens het rijden en stilstand als de motor. snachts of 's avonds moet je meestal de spullen uit het zicht in de buurt van of op de motor laten liggen. en er zijn ook op campings meer liefhebbers van telefoons en batterijen. en het aantal ampere uur zecht niks zonder de spanning ook te vermelden.
ik weet niet wat voor motor je rijd maar de meeste motoren zijn uitgerust met een accu van beperkte kapaciteit. waarom zou je het risico lopen op een lege accu als je geen zin hebt om hem aan te duwen.
even ter aanvulling je zecht dat de lader geen extra adaptor heeft die extra stroom gebruikt maar de lader is de adaptor. stel dat alle batterijen in serie staan dan heb je 6V nodig om te laden keer 2.5 ampere uur. de lader verbruikt 12V 0,75 ampere uur. stel dat je geen stroom verliest maar alleen spanning dan heb je minimaal 4 uur nodig om de batterijen op te laden tegen bijna continu 0,75 ampere (laadste uurtje wat minder). gelijkspannig kan niet van voltage verandert worden door een trafo dus zal het waarschijnlijk gepaard gaan met verliezen (de lader wordt niet zomaar warm tijdens gebruik) en het kan dus ook nog wel eens langer duren voordat lege baterijen vol zijn. ga jij echt al die tijd bij je motor zitten om de lader in de gaten te houden. ik zelf leg het gewoon in de tanktas met een snoertje naar buiten tijdens het rijden hoef je er ook niet op te letten.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb een toerbuffel (Kawasaki GTR 1000) en de accu is vorig jaar vernieuwd. En sindsdien heeft de motor niet langer dan een week stilgestaan.

De accu van de motor is standaard 12V / 18Ah. Die er nu in zit, zal daar niet veel van afwijken.

De batterijen (vier stuks) zijn 1,2V / 2,5Ah.

Het opladen zal alleen gebeuren als we er bij zijn, dus tijdens het koken en eten.

Op de ingang van de batterijenoplader zit wel een bereik van 12 tot 24V, dus die zou het aan moeten kunnen om ook rijdend aangesloten te worden. Maar op de oplader voor de telefoons staat alleen maar 12V. En ik maak liever niet onnodig apparaten kapot, dus dan maar even vragen of er mensen met ervaring zijn.
 
Hmm, lastig te beantwoorden.

Opzivh gebruikt een telefoonlader niet zo gek veel. Aan de andere kant een motoraccu is krap bemeten. Tis denk ik een kwestie van uit proberen. Je kan um altijd nog aan duwen/starten met start kabels (tenzij de accu erg leeg is maar dat lijkt me sterk)

Alternatieven.

- Ik heb een keer bij conrad een apparaatje gekocht dat je er tussen kan hangen dat uitschakeld als de accu spanning te laag wordt.
- Extra batterij voor je telefoon.
 
Laatst bewerkt:
het is voor de telefoon tog gewoon een auto lader. die kunnen echt wel tegen een paar volt meer tijdens het laden want dat krijgen ze in de auto ook en daar blaas je ook de accu van de telefoon niet mee op. meeste telefoons werken op 4,5 V dus ook daar zit een regeling tussen en die zijn tegenwoordig allemaal gestabilizeerd zodat ze een constante uitgansspanning geven onafhankelijk van of er een voltje meer of minder op de ingang staat.
 
@Hanzz: als de spanning te laag wordt, dan zal je de accu waarschijnlijk al wel zo ver hebben leeggetrokken dat starten al lastig wordt. Daarvoor is nogal veel ineens nodig. En een extra accu is geen optie, die gaat natuurlijk ook een keer leeg. En dat kost geld, terwijl ik al wel laders e.d. heb.


@too: Hebben auto's er niet (vaak) een spanningsregelaar tussen zitten? Bij mij komt het vrij eenvoudig gewoon "op de accu" te zitten. En ja, er zit natuurlijk een spanningsregelaar in de motor, maar die kan natuurlijk met gemak 14,5 tot 15V afgeven. Op de adapter (aanstekerplug) van de telefoon staat als input 12V, geen range van 12 tot 24 ofzo...



Tsja, better safe than sorry, maarja, welk "risico" wil je lopen. Een lege accu versus overbelaste apparaten....
 
spanning regelaar voor een auto en motor verschillen niet technich van elkaar alleen is een auto regelaar iets zwaarder uitgevoerd vanwege meer stroomverbruik. spanningen tijdens het draaien verschillen eigenlijk ook niet omdat je dan de accu kapot kookt. ook in de auto krijg je bij een goed functionerende regelaar 14,7V op de accu net als bij de motor. wel treu RMS meten want er zit nog steeds een rimpel op bij bijde. als je bij de motor meer meet als 14,7V tijdens het rijden is het eerst tijd voor een andere meter en daarna als dat niet helpt ben je zeer binnenkort toe aan een nieuwe accu want die kook je dan helemaal kapot en dat duurt niet lang.
stop tijdens het rijden maar eens die zelfde meter via een plug in de aansteker van de auto je zal zien dat de verschillen in spanning haast niet bestaan.

P.S. tijdens stilstand geeft een goede volle accu ook 13,6 V zowel bij de motor als bij de auto.
 
Laatst bewerkt:
@Hanzz: als de spanning te laag wordt, dan zal je de accu waarschijnlijk al wel zo ver hebben leeggetrokken dat starten al lastig wordt. Daarvoor is nogal veel ineens nodig. En een extra accu is geen optie, die gaat natuurlijk ook een keer leeg. En dat kost geld, terwijl ik al wel laders e.d. heb.



@too: Hebben auto's er niet (vaak) een spanningsregelaar tussen zitten? Bij mij komt het vrij eenvoudig gewoon "op de accu" te zitten. En ja, er zit natuurlijk een spanningsregelaar in de motor, maar die kan natuurlijk met gemak 14,5 tot 15V afgeven. Op de adapter (aanstekerplug) van de telefoon staat als input 12V, geen range van 12 tot 24 ofzo...



Tsja, better safe than sorry, maarja, welk "risico" wil je lopen. Een lege accu versus overbelaste apparaten....

Ok, dat tussen hang apparaatje schakeld natuurlijk niet uit als de spanning te laag wordt. Hij schakeld natuurlijk uit als de spanning te laag dreigt te worden. M.a.w. net op tijd dus.

Die 14 a 15 volt op je adapet van je telefoon ipv 12 maakt niets uit. Zit een spanningsregelaar in die het beperkt tot wat je moet hebben meestal 4,5Volt
 
Een accu van 18Ah is erg groot voor een motor.
Ik heb jarenlang met een 12Ah accu met een 12V TL buis de tent en omgeving verlicht en nooit een probleem ondervonden. (Op een Ducati nog wel!)

18Ah betekent dat je bijvoorbeeld gedurende 18 uur 1 Ampere kunt leveren, of 36 uur 0,5 Ampere. Daarna is de accu dan wel "dood". :P

Die TL buis van mij vroeg iets van 4W, dus een stroom van 0,33A.
Mijn accu zou dus theoretisch in 12/0,33=36 uur geheel ontladen zijn geweest.
Vandaar dat die paar uurtjes er weinig toe deden. :)
 
Hmm, lastig te beantwoorden.

Opzivh gebruikt een telefoonlader niet zo gek veel. Aan de andere kant een motoraccu is krap bemeten. Tis denk ik een kwestie van uit proberen. Je kan um altijd nog aan duwen/starten met start kabels (tenzij de accu erg leeg is maar dat lijkt me sterk)

Alternatieven.

- Ik heb een keer bij conrad een apparaatje gekocht dat je er tussen kan hangen dat uitschakeld als de accu spanning te laag wordt.
- Extra batterij voor je telefoon.

Die heb ik ook eens gebruikt bij een koelbox in de auto.

Nadat ik een keer vergeten was de koelbox uit te zetten had het apparaatje bij 11 volt de boel uitgeschakeld.
Maar de auto wilde niet meer starten.

Ik heb daarover bij Conrad geïnformeerd en daar werd mij verteld dat het apparaatje beschermd tegen "diepontlading".

Dus dat geeft geen garantie dat het voertuig nog kan starten, alleen de accu wordt beschermd.
 
Lastig. Ik begrijp dat je de accu bij stilstand wilt gebruiken om wat zaken op te laden?

Zowel de telefoon als die batterijen vragen vrij weinig "sap", 750 mA is ook niet écht veel. Moet dus wel kunnen, mits je geen andere stroomvreters gebruikt zoals een alarm oid.

Maar als je er écht mee zit, waarom koop je dan geen zonnepaneeltje om die handel op te laden? Kosten ook niet zo veel meer en je weet zeker dat je de accu niet belast.
 
Moet makkelijk kunnen.
Had vroeger in de tijd toen er nog geen mobieltjes waren een 12v tllamp aangesloten op mijn motor om licht in de tent te hebben.
Was moto guzzi en bmw.
Die motoren hebben een wat groter accu.
30 Ah.

Pieter
 
moet geen probleem zijn. de lader verbruikt slechts 750mA ongeacht de stroomsterkte van de batterijen. het zal dus langer duren bij batterijen met een grote stroomsterkte dan bij batterijen met een geringere stroomsterkte. de lader voor een GSM verbruikt ook bijna niets dus !

wat je kan doen is kijken welke spanning de spanning van je batterij is bij niet draaiende motor, dit is meestal iets van een 12,7V. start dan je motor en kijk naar de laadspanning op de batterij, deze moet tussen de 13,5V a 14V zijn. sluit dan de lader voor de batterijen en de GSM aan en kijk of de spanning niet te veel zakt. meestal merk je het verschil niet eens.

heb in mijn zijspan een elektrische koelbox. dit ding trekt gemiddeld iets van een 4Ampere. bij draaiende motor merk je het niet eens. heb er de 1000bochten mee rond gereden (370km) en de batterijspanning achteraf was nog steeds 12,7V dus volledig opgeladen.

kijk ook eens in de gegevens van je motor naar het vermogen van de alternator. die van mijn oude GL1000 levert 300W bij 3000tr/min. dit is bij 12V wel 25Ampere dus ruim voldoende.

als je natuurlijk wil laden wanneer de motor niet draait moet je rekening houden met het vermogen van je accu.

dus zolang de motor draait zou ik zeggen geen enkel probleem.
 
Die heb ik ook eens gebruikt bij een koelbox in de auto.

Nadat ik een keer vergeten was de koelbox uit te zetten had het apparaatje bij 11 volt de boel uitgeschakeld.
Maar de auto wilde niet meer starten.

Ik heb daarover bij Conrad geïnformeerd en daar werd mij verteld dat het apparaatje beschermd tegen "diepontlading".

Dus dat geeft geen garantie dat het voertuig nog kan starten, alleen de accu wordt beschermd.

Oh, bij mij werkte het wel. Goed om te weten.
 
Nou, dan mijn ervaringen met het gebruik van een (motor) accu als stroomvoorziening.

Ik heb een aantal jaren tijdens de vakantie gecampeerd met alleen de motoraccu als energiebron. Hij werd gebruikt voor het laden van batterijen, laden van de telefoon, elektrisch luchtbedpompje, en de elektrische verlichting in de tent (lamp met snoertje). Ik heb er nooit problemen van ondervonden. Wel werd er elke dag gereden op de motor, dus de accu werd op regelmatige basis bijgeladen.
Als de accu nog in een behoorlijke conditie is, zal het geen problemen opleveren.

EDIT:
Je kan natuurlijk ook je motor stationair laten draaien tijdens het laden van batterijen en telefoon. ;)
 
Laatst bewerkt:
Iedereen nog hartelijk bedankt voor alle tips en informatie!

Ik was er niet van te voren aan toe gekomen, maar op dag 3 van de vakantie ben ik even gaan "klussen" en heb de stekker gemonteerd.

Ik heb het er gegeven de informatie hier op "gewaagd" om de accu stilstaand te gebruiken als stroomvoorziening, en dat ging goed! Telefoon opladen duurde sowieso niet zo lang, dus daar was ik al niet bang voor. Maar we hebben de batterijen (4 x AA) ook op moeten laden onderweg, en dat is ook goed gegaan! En zolang je in die periode toch naast je motor zit te tent-opzetten, te koken en te eten, hoef je ook niet bang te zijn dat ze het zaakje van je motor af jatten.

Op de laatste dag was het wel handig om de TomTom te kunnen gebruiken van m'n telefoon, maar de hele dag zou die niet volhouden, en hij was op dat moment ook al niet zo vol meer. Dus die heb ik ook nog rijdend aangesloten. Dat is spanningtechnisch helemaal goed gegaan. Maar het ging toch niet helemaal lekker. Ik ben er alleen niet helemaal achter waardoor precies. Want het werkte prima, maar na een tijdje ging die toch weer gewoon over op accu, maar hij voelde wel dat hij nog aan het contact lag. Ik denk dat dat probleem niet door een slecht contact of wat dan ook kwam, maar dat de telefoon te warm werd, en deze het opladen af heeft gesloten om niet te oververhitten. Want met opladen én intensieft gebruik (TomTom dus) werd de telefoon toch redelijk warm. Maar ook dat is allemaal goed gekomen, tegen de tijd dat het nijpend werd, zaten we nog maar een klein stuk van België af en konden we de laatste paarhonderd kilometer wel via de borden navigeren.


Mijn ervaring is dus: je kan prima een telefoon of batterijen opladen op een motor zonder dat je de ochtend daarna moet gaan duwen om weg te kunnen rijden. Daarbij is een kanttekening dat het hier wel gaat om een accu van een grote toermotor, met een flinke capaciteit.
 
ik ben laatst ook met motor vakantie geweest. en had een halfords kastje op mijn optimate 3 aansluiting gemeubeld. 2x sigarettenaanstekeraansluiting en een usb aansluiting. dus navigatie ( garmin nuvi) hing aan de 12 v met de bijgeleverde auto lader. mp3 speler op de usb. en lader van mijn digitale camera via een 12v >230v converter. ik gebruikte het alleen als ik reed en bij langere pauzes haalde ik het stekkertje naast mijn zadel weer los en als ik weer ging zette ik het hele zootje weer aan.

en dat alles op mijn gs 500 e 2003
 
Terug
Bovenaan Onderaan