Wolve
MF veteraan
Als het goed is heb ik de komende vakantie beschikking over een sigarettenaanstekeraansluiting (3x woordwaarde) op mijn motor. En nou vroeg ik mij af hoeveel sommige acties van mijn accu zullen vergen. Ik heb namelijk geen zin om de motor aan te moeten (laten) duwen. En ik wil de levensduur van m'n accu ook niet ineens heel hard achteruit laten gaan.
Rijdend gebruik van de aansluiting zal voor de accu weinig problemen opleveren, het is dan alleen de vraag hoeveel spanning er op het apparaat/de adapter komt te staan en of deze het aan kan als er een hogere laad-spanning op staat. Bij stilstand zal de spanning lekker constant 12V zijn (zolang de accu niet leeg is) en kan je dan zonder meer veilig je apparaat aansluiten. En dan hoef ik ook niks vreemd weg te werken met een draadje tussen aansluiting en apparaat tijdens het rijden.
Ik heb al even gezocht en vond wel een topic: Telefoon laden met motor --> verbruik?
Maar tijden veranderen, het topic is al wat gedateerd, en telefoon's e.d. kunnen steeds meer aan. Zo wil ik twee dingen kunnen opladen zonder te hoeven "zoeken" naar een stopcontact: telefoons en batterijen. Het andere topic heeft het voornamelijk over een telefoon, en het lijkt er enigszins op dat dat waarschijnlijk niet een al te zware last zal zijn op de accu.
Mijn telefoon heeft een acuu van 1340 mAh. En omdat hij nooit helemaal vanuit leeg opgeladen zal worden, zal deze hooguit een half uurtje aan de lader gaan.
De batterijen daarentegen, zijn elk 2500mAh (dacht ik). En daar worden er 4 tegelijk van opgeladen. De lader geeft aan dat hij maximaal 12V en 750mA zal verbruiken. In de praktijk zal dit dus (vaak) minder zijn. De lader slikt direct 12V, dus er zit niet nog een extra adapter tussen op dat moment die stroom verbruikt.
Hoeveel last zal dit werpen op de accu? En zal ik dan nog normaal kunnen starten de dag daarna? Het laden zal meestal wel 's-avonds gebeuren en de accu krijgt de dag daarna altijd weer kans om bij te laden.
Heeft er iemand ervaring mee, tips?
Rijdend gebruik van de aansluiting zal voor de accu weinig problemen opleveren, het is dan alleen de vraag hoeveel spanning er op het apparaat/de adapter komt te staan en of deze het aan kan als er een hogere laad-spanning op staat. Bij stilstand zal de spanning lekker constant 12V zijn (zolang de accu niet leeg is) en kan je dan zonder meer veilig je apparaat aansluiten. En dan hoef ik ook niks vreemd weg te werken met een draadje tussen aansluiting en apparaat tijdens het rijden.
Ik heb al even gezocht en vond wel een topic: Telefoon laden met motor --> verbruik?
Maar tijden veranderen, het topic is al wat gedateerd, en telefoon's e.d. kunnen steeds meer aan. Zo wil ik twee dingen kunnen opladen zonder te hoeven "zoeken" naar een stopcontact: telefoons en batterijen. Het andere topic heeft het voornamelijk over een telefoon, en het lijkt er enigszins op dat dat waarschijnlijk niet een al te zware last zal zijn op de accu.
Mijn telefoon heeft een acuu van 1340 mAh. En omdat hij nooit helemaal vanuit leeg opgeladen zal worden, zal deze hooguit een half uurtje aan de lader gaan.
De batterijen daarentegen, zijn elk 2500mAh (dacht ik). En daar worden er 4 tegelijk van opgeladen. De lader geeft aan dat hij maximaal 12V en 750mA zal verbruiken. In de praktijk zal dit dus (vaak) minder zijn. De lader slikt direct 12V, dus er zit niet nog een extra adapter tussen op dat moment die stroom verbruikt.
Hoeveel last zal dit werpen op de accu? En zal ik dan nog normaal kunnen starten de dag daarna? Het laden zal meestal wel 's-avonds gebeuren en de accu krijgt de dag daarna altijd weer kans om bij te laden.
Heeft er iemand ervaring mee, tips?