K 75

Status
Niet open voor verdere reacties.
Crappy Chinese e-bay shit ingebouwd:

[afbeelding]


De temperatuursensor zit op de waterpomp, waar de leiding terugaat het blok in. Door de temperatuursensor op deze plek te plaatsen (puur geluk) snap ik waarom de K75 zo onverwoestbaar is.

Starten, stukje rijden en het water EN de olie is op temperatuur. Volgas, halfgas, nauwelijks gas, de temperatuur is tussen 70 en 75 graden. En omdat de waterpomp tegen de oliepomp aangebouwd is, is de olie ook 75 graden.....
Mijn K75 is met 2 kilometer op temperatuur, terwijl mijn GS500 vaak een kilometertje of tien nodig heeft en zeker niet zo constant is qua temperatuur (tussen 60 en 120 graden).

Ik ben nog niet gelukkig met het inbouwen van deze sensor. Hij functioneert af en toe, de rest van de tijd geeft hij E02 aan. Misschien was een Conrad thermometertje beter geweest..

[afbeelding]

Waarschijnlijk wel, want bij 75 graden zou je thermostaat nog niet eens open moeten gaan. Ik denk dat je meter een stuk te laag aan geeft.
 
Een tweede hands versnellingsbak hoeft toch niet veel te kosten? En vervangen is relatief eenvoudig.

Klopt, maar ik ben er klaar mee. Ik laat alle grote zaken doen en dat betekent dus ook een aanzienlijke post voor arbeidsloon. Recent is de motor geheel uit elkaar geweest voor lekke keerringen en nu nog geen 2500km later kan ie weer uit elkaar. Reken op zo'n 400 tot 500 euro enkel voor arbeidsloon en dan nog materialen, wordt me te duur. Zeker als ik kijk wat er al aan geld is verbrand aan diverse andere zaken zoals remschijven, banden, schokdempers etc.

Ik had de k75 gekocht voor woon/werk en had gehoopt er met alleen regulier onderhoud en slijtage delen vanaf te komen. Maar ja de leeftijd van zo'n ding gaat ook meespelen en dan komen ook de grote reparaties. Pech is dat het blok in de lengte is geplaatst en daarom het een hele tour is om uit te bouwen. De andere pech is dat ik niet handig genoeg daarvoor ben.....

Dus op zoek naar een nieuw brikkie waar ik woon/werk mee kan doen. Mocht geen auto zijn van mijn vrouw, want net nieuwe helm en handschoenen (vrouwenlogica denk ik). Dus op zoek naar iets anders, en da's stiekum ook wel leuk natuurlijk.

Maar helaas dus het economische einde van mijn k75 perikelen.
 
ben zondag naar bmw day in zandvoort geweest was wel aardig had er iets meer van voorgesteld
maar goed leuk ritje van af arnhem bij thuis komst constateer ik dat m'n rechter voor demper begint te lekken niet leuk meer weeronkosten had al veel onkosten nieuwe balhooftlagers achter remschijf en nu dit baaaaal er van
groetjes
 
Waarschijnlijk wel, want bij 75 graden zou je thermostaat nog niet eens open moeten gaan. Ik denk dat je meter een stuk te laag aan geeft.

Ik meet aan de koude kant van de radiateur en bovendien meet ik aan de buitenkant van de leiding. De thermostaat zit aan de warme kant van de radiateur en die zal openen bij 80 graden.

Daarom zal er best een meetfout in deze meting zitten, net zo goed als de OEM-temperatuurzender een meetfout heeft (Kleiner dan mijn crappy constructie, dat wel). Alleen is BMW niet zo gek een nauwkeurige meter te gebruiken, die meter geeft ongeveer 80 graden aan.

Voor een nauwkeurige meting moet je de temperatuurzender volledig in de vloeistofstroom plaatsen. Maar daarmee verstoor je de vloeistofstroom (koeling wordt minder) en je creeert punten van mogelijke lekkage. De montage zoals BMW hem gebruikt is mechanisch gezien beter (je wil GEEN lekkage van koelvloeistof) maar het huis van de meter wordt gekoeld door de behuizing van de waterpomp. Ik denk dat ik hooguit een paar graden verschil meet tov de originele zender, ik meet de temperatuur van de behuizing op een plaats waar nauwelijks rijwind is.

De originele BMW termometer is mij te prijzig. Alleen het zendertje kost je al dik drie tientjes en gebruik van de originele BMW sensor betekent dat je de schakeling moet aanpassen op deze sensor. Nu gebruik ik een complete temperatuurmeter die minder duur is. Ik wilde in eerste instantie een metertje toepassen wat ik bij Bas van de Heyden heb gekocht. Die wijst twee temperaturen aan, maar is niet waterdicht.
 
@dreuzel0,

Een motor die door een vakman onderhouden moet worden is vaak duurder dan een auto. Als ik kijk naar goedkope auto's zoals de Aygo, verbruik je qua brandstof ongeveer hetzelfde. Maar de rest van de kosten liggen lager.

Als je toch voor een motor kiest (doe ik ook }) ) en je wil hem dealer laten onderhouden, zou ik het zoeken in nieuwe goedkope kleine motoren of scooters. Ik heb een tijdje een Honda Dylan gehad en dat ding rijdt vrijwel gratis. Een dikke 3000 nieuw, geen dure beurtjes, automaatje en spotgoedkope onderdeeltjes.
Maaruh: rij er eerst een stukje op, dan snap je waarom ik liever op een K75RT rij.

Een K75 is voor mij goedkoop omdat ik het onderhoud zelf doe. Zo'n bak zou ik via MP kopen en ik gooi er een weekend tegenaan om die bak te vervangen.

Zoals jij het moet doen, heb jij gelijk. Die K75 is een gevalletje TL als je hem naar een monteur moet brengen.
Die monteur rekent 4 tot 8 uur arbeid plus een gereviseerde bak (jij wil garantie) en dan zit je op een bedrag hoger dan de dagwaarde. Als je deze reparatie zelf uitvoert, ben je met een goede honderd honderd euro klaar ( http://link.marktplaats.nl/707362807 ).
 
:^ bij een dealer is motoronderhoud duur,, de banden slijten 4 a 6 x harder dan bij auto's maar 1 x per jaar een beurtje wat ik zelf uitvoer dan is het wel te doen, nu met die vering kost me wat meer maar na 22 jaar is het niet gek om de boel eens grondig te reviseren.
 
Sluit me bij de vorige schrijvers aan. Zelf achterremschijf geplaatst, 170 euro, maar ja na 150000 mag dat ook wel en is weer voor 150k goed etc etc. Je begint toch met aan een motor die voor een aantal dure vervangingen staat
 
Laatst bewerkt:
De k75 is niet meer in mijn bezit, ik ben nu in het bezit van een poepgele yamaha xj600 s diversion. Ik kreeg nog een mooie prijs voor de restwaarde ( een paar euro's per kilo) en hoefde een beetje bij te passen.

Wel weer heel basic, net een grote brommer. Hij past weer in de achtertuin en dat vind ik wat prettiger dan in de voortuin aan de straat. Toch moet ook deze buiten slapen, maar wel aan een grondanker.

De k75 gaat in delen worden verkocht door de handelaar en zal er ongetwijfeld aan verdienen, maar ik kan weer rijden en dat was noodzaak. Met maar 1 koekblik en 2 personen die hem nodig hebben voor vervoer moest er wat gebeuren.

Qua comfort lever je wel in, de k75 was luxe vergeleken bij de yamaha.

Dus maar eens klikkerdeklik naar het diversion topic.

Ik kom zeker regelmatig dit topic bezoeken, weet nu wat een fijne machine de k is.
 
Ik meet aan de koude kant van de radiateur en bovendien meet ik aan de buitenkant van de leiding. De thermostaat zit aan de warme kant van de radiateur en die zal openen bij 80 graden.

Daarom zal er best een meetfout in deze meting zitten, net zo goed als de OEM-temperatuurzender een meetfout heeft (Kleiner dan mijn crappy constructie, dat wel). Alleen is BMW niet zo gek een nauwkeurige meter te gebruiken, die meter geeft ongeveer 80 graden aan.

Voor een nauwkeurige meting moet je de temperatuurzender volledig in de vloeistofstroom plaatsen. Maar daarmee verstoor je de vloeistofstroom (koeling wordt minder) en je creeert punten van mogelijke lekkage. De montage zoals BMW hem gebruikt is mechanisch gezien beter (je wil GEEN lekkage van koelvloeistof) maar het huis van de meter wordt gekoeld door de behuizing van de waterpomp. Ik denk dat ik hooguit een paar graden verschil meet tov de originele zender, ik meet de temperatuur van de behuizing op een plaats waar nauwelijks rijwind is.

De originele BMW termometer is mij te prijzig. Alleen het zendertje kost je al dik drie tientjes en gebruik van de originele BMW sensor betekent dat je de schakeling moet aanpassen op deze sensor. Nu gebruik ik een complete temperatuurmeter die minder duur is. Ik wilde in eerste instantie een metertje toepassen wat ik bij Bas van de Heyden heb gekocht. Die wijst twee temperaturen aan, maar is niet waterdicht.

Het klopt dat zo'n koelvloeistof temperatuurmeter eigenlijk maar een indicatie geeft. Als dat ding altijd een waarde aangeeft, en je ziet ineens dat die afwijkt weet je dat je een probleem hebt. Ik kon aan mijn meter zien of, en wanneer, de fan aan sprong.
Maar ik weet wel dat de temperatuur die je meet zeker 20 graden afwijkt van wat het daadwerkelijk is (of zou moeten zijn). Een graad of 90 a 95 is een behoorlijke standaard voor koelvloeistof.
Toch ziet het er wel leuk uit, zo'n blauwe digitale meter. Kun je met een extra weerstandje in serie met je sensor de aanwijzing niet meer richting de 20 graden brengen?
 
Laatst bewerkt:
Het klopt dat zo'n koelvloeistof temperatuurmeter eigenlijk maar een indicatie geeft. Als dat ding altijd een waarde aangeeft, en je ziet ineens dat die afwijkt weet je dat je een probleem hebt. Ik kon aan mijn meter zien of, en wanneer, de fan aan sprong.
Maar ik weet wel dat de temperatuur die je meet zeker 20 graden afwijkt van wat het daadwerkelijk is (of zou moeten zijn). Een graad of 90 a 95 is een behoorlijke standaard voor koelvloeistof.
Toch ziet het er wel leuk uit, zo'n blauwe digitale meter. Kun je met een extra weerstandje in serie met je sensor de aanwijzing niet meer richting de 20 graden brengen?
Heb jij de originele thermometer van de K75 al een keer geijkt? Ik weet zeker dat je schrikt, voor koekblikken is dit in ieder geval wel zo. Daarom staat er ook vaak geen temperatuur op dit soort metertjes, maar een stukje blauw en een randje rood.

De originele sensor zit in een messing huis wat in de waterpomp geschroefd zit. De sensor zal dus ook voornamelijk de temperatuur van het huis meten.

Maar het gaat mij inderdaad om een indicatie. Als ik weet dat de koelvinnen aan slaan als dit metertje 90 of 95 graden aangeeft, weet ik voldoende. Een weerstandje in serie vind ik wat dat betreft overbodig (bovendien meet deze meter met een meetbrug).
 
die onderdelen van de pomp en sensor hebben direct contact met het koelwater en nemen die temperatuur aan, natuur zal er wat verschil zijn maar dat kunnen ze compenseren.

het valt me op dat BMW best nauwkeurige sensoren en instrumenten gebruikt.
 
De k75 is niet meer in mijn bezit, ik ben nu in het bezit van een poepgele yamaha xj600 s diversion. Ik kreeg nog een mooie prijs voor de restwaarde ( een paar euro's per kilo) en hoefde een beetje bij te passen.

Wel weer heel basic, net een grote brommer. Hij past weer in de achtertuin en dat vind ik wat prettiger dan in de voortuin aan de straat. Toch moet ook deze buiten slapen, maar wel aan een grondanker.

De k75 gaat in delen worden verkocht door de handelaar en zal er ongetwijfeld aan verdienen, maar ik kan weer rijden en dat was noodzaak. Met maar 1 koekblik en 2 personen die hem nodig hebben voor vervoer moest er wat gebeuren.

Qua comfort lever je wel in, de k75 was luxe vergeleken bij de yamaha.

Dus maar eens klikkerdeklik naar het diversion topic.

Ik kom zeker regelmatig dit topic bezoeken, weet nu wat een fijne machine de k is.


:W veel plezier met je nieuwe fiets want wat welke merk het dan ook is, het is toch fijner dan in blik *D
 
Laatst bewerkt:
Heb nieuwe banden onder de K75

1236192_725358957478105_661664600_n.jpg


1269912_725358980811436_1794512009_o.jpg


de slijtlaag is er nog niet eens er helemaal af maar merk nu al positief verschil
 
Conti go is op droog prima, in de regen rustig aan doen. Je kan er in ieder geval weer ff tegen

Hmm, zit trouwens naar je profiel te kijken en vraag me af of de draairichting van je voorband wel klopt. Misschien heb ik het mis maar voor en achterband lijken er verschillend op te liggen
 
Laatst bewerkt:
Zaterdag eens met de K75 naar Antwerpen geweest en nu eindelijk eens voor het eerst met vriendin achterop.
De zit achterop werd goed bevonden ;) ..ik had zelf het idee dat de achtervering nogal slap was en dat ik dat erg zou merken met iemand achterop maar het viel reuze mee..
Kwam er wel achter dat de reserve aanduiding niet helemaal meer klopt en kon nog net een pomp bereiken :X ..
Eens kijken hoe die contructie zit en kijken of het makkelijk opgelost kan worden..heb namelijk wel het idee dat pomp en nog meer los in de tank ligt oid..
Even wphb bekijken in elk geval! En met rijden voorlopig de km.(mile)stand in de gaten houden.
Mzzzlllsss,Rob.
 
Zaterdag eens met de K75 naar Antwerpen geweest en nu eindelijk eens voor het eerst met vriendin achterop.
De zit achterop werd goed bevonden ;) ..ik had zelf het idee dat de achtervering nogal slap was en dat ik dat erg zou merken met iemand achterop maar het viel reuze mee..
Kwam er wel achter dat de reserve aanduiding niet helemaal meer klopt en kon nog net een pomp bereiken :X ..
Eens kijken hoe die contructie zit en kijken of het makkelijk opgelost kan worden..heb namelijk wel het idee dat pomp en nog meer los in de tank ligt oid..
Even wphb bekijken in elk geval! En met rijden voorlopig de km.(mile)stand in de gaten houden.
Mzzzlllsss,Rob.

De pomp zal niet los zitten/liggen, want dan stroomt de benzine eruit. Maar er liggen wel slangen los en het filter hangt ook aan de slangen. En er lopen stroomdraden door de tank, zoals ik destijds ook tot mijn verbazing zag.....
 
klopt denk eerder dat er aan de stangetje waar de vlotter aan zit verbogen is
de tankdop er af en je kunt er met de hand weliswaar moeilijk maar kan
moet je he stangetje iets ver buigen niet te veel is maar iets
gr
 
klopt denk eerder dat er aan de stangetje waar de vlotter aan zit verbogen is
de tankdop er af en je kunt er met de hand weliswaar moeilijk maar kan
moet je he stangetje iets ver buigen niet te veel is maar iets
gr
Ja, da's bij mij het geval. Als de tank vol is hoor je hem constant tikken tegen de bovenkant van de tank.
Op 225 km gaat het lampje branden maar ik kan nog zeker doorrijden tot 350 km ( verder heb ik nooit geprobeerd )
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan