Ja, 7500km is twee keer per jaar en voor de priseas zou de bak er dan vanaf moeteneen bijkomend probleem is dat het oorspronkelijke onderhoudsinterval 7.500 km was. Onder media druk is dat 10.000 km geworden terwijl er niets aan de cardan is veranderd.
of het moet zijn dat de kruiskoppeling kleiner/smaller is geworden waardoor die zo uit het swingarm getrokken kan worden. DeMijn oude kan er alleen via de voorkant uit.
[edit] volgens het handboek zou de cardan as ingevoerd kunnen worden met gemonteerde swingarm ???
Een jaartje ofzo geleden dook een advertentie op mp op waarin iemand een constructie aanbood met een grote zeskant in een passende kom. Zeskant aan de as, kom aan de pignonas, geloof ik.
Of gewoon de boeren methode: as aan pignonas vast lassen en de voorste vertanding als schuifstuk laten fungeren.
Je hoeft je niet te verantwoorden, ik heb het over je, zoals jij noemt: ‘boeren- methoden’: lassen. Maar zoals je bevestigd tis idd lomp en... gevaarlijk! De uitgaande as van een K- bak is te kort om de in-/uitgaande verschuiving op te vangen. Moet er niet aan denken wat er met een dergelijke ‘modificatie’ in geval van belading, bergje op en de male/ female splines ‘dragen’ nog maar op n paar mm....Het gaat er niet om wat ik wel of niet denk. Dat lassen is gedaan door iemand en daar heeft hij lang mee gereden. Zoals gezegd: De voorste vertanding schuift dan. Lompe methode? Zeker wel.
Ik schrijf nix wat ik niet zelf heb gedaan of uit de eerste hand heb gehoord.
eigenlijk raar he, dat er in nederland geen machine bankwerkers meer zijn die een spievertanding kunnen repareren/reviseren.
ik heb ze gezocht maar niet kunnen vinden. Alleen een paar bedrijven die een zakelijke relatie willen en geen incidentele/eenmalig opdracht voor 1 stuks.
Heb je daar een link van?Waarom niet nieuw? Zijn ze obsolete?
Partnumber op Maxmotor -> weliswaar crownset(+pignon) maar lijkt me beter dat je n matched set neemt. Ik denk goedkoper en betrouwbaarder dan ‘ opfrissen’?
33 12 1 457 062
Jawel: 33121457062 BMW Crowngear Set new - KFM-MotorräderHeb je daar een link van?
meestal zijn alleen de spiebanen versleten en niet de tandwielen en/of de assen. Dat was iig bij mij het geval en ik heb toen geen bedrijf kunnen vinden die dat wilde repareren. Ben uiteindelijk bij Bruno in Canada terecht gekomen ( via YT van Chris Harris). Heeft wat geduurd en gekost maar zit inmiddels als weer bijna 60K op en geen slijtage te zien.Het probleem zal nog niet eens zo zeer fabricage zijn, maar het ontwerp van de verbetering. De pignonas is versleten en daar moet iets aangemaakt worden binnen de beschikbare ruimte. Dit betekent dus minimaal dat de as eruit moet en weer teruggemonteerd (eventueel) met nieuwe lagers en afstelling.
Dit soort dingen moeten goed getest worden voordat je er meerdere gaat maken, en dat moet je het ook nog eens voor een redelijk bedrag verkopen.
Dat had ik toen graag geweten maar inmiddels niet meer nodig. Maar misschien heeft iemand anders er wat aanVraag deze eens:
Assmann Verspaningstechniek Zevenbergen draadvonken zinkvonken honen leppen fijnmechanische metaalbewerking - Assmann Verspaningstechniek
Assmann Verspaningstechniek te Zevenbergen. Nauwkeurige metaalbewerking met draadvonken, zinkvonken, honen, leppen, rondslijpen, vlakslijpen. Snelle levering - eerlijke prijs.www.verspaningstechniek.nl
Áls het centrum van de kruiskoppeling precies op/'in' de as van de swingarm zou vallen dan zou er geen beweging in de spiebanen zitten toch?Je hoeft je niet te verantwoorden, ik heb het over je, zoals jij noemt: ‘boeren- methoden’: lassen. Maar zoals je bevestigd tis idd lomp en... gevaarlijk! De uitgaande as van een K- bak is te kort om de in-/uitgaande verschuiving op te vangen. Moet er niet aan denken wat er met een dergelijke ‘modificatie’ in geval van belading, bergje op en de male/ female splines ‘dragen’ nog maar op n paar mm....
Klopt, dat geldt voor de voorste koppeling, echter nu ging deze ‘ iemand’ de achterste splineverbinding verbinden ( lees: lassen) waardoor je het afstandverschil tijdens in/uitveren nu dus niet meer met de achterste schuifverbinding kan vereffenen ( zit vast gelast) en nu alleen nog met de voorste splineverbinding kan vereffenen. Notabene, de cardanas is niet in lengte variabel, dus de voorste cardanas- koppeling wordt tijdens t inveren van de uitgaande as af getrokken -> einde oefening!Áls het centrum van de kruiskoppeling precies op/'in' de as van de swingarm zou vallen dan zou er geen beweging in de spiebanen zitten toch?
maar wat ik bedoel is; als het centrum van de kruiskoppeling _precies_ in het hart van de swingarmas valt dan is er geen variable lengte.Klopt, dat geldt voor de voorste koppeling, echter nu ging deze ‘ iemand’ de achterste splineverbinding verbinden ( lees: lassen) waardoor je het afstandverschil tijdens in/uitveren nu dus niet meer met de achterste schuifverbinding kan vereffenen ( zit vast gelast) en nu alleen nog met de voorste splineverbinding kan vereffenen. Notabene, de cardanas is niet in lengte variabel, dus de voorste cardanas- koppeling wordt tijdens t inveren van de uitgaande as af getrokken -> einde oefening!
En wat is er toen gedaan? Opgelast en nieuwe splines ingefreesd?meestal zijn alleen de spiebanen versleten en niet de tandwielen en/of de assen. Dat was iig bij mij het geval en ik heb toen geen bedrijf kunnen vinden die dat wilde repareren. Ben uiteindelijk bij Bruno in Canada terecht gekomen ( via YT van Chris Harris). Heeft wat geduurd en gekost maar zit inmiddels als weer bijna 60K op en geen slijtage te zien.
nieuwe stuk (langer dan org) op de pignonas gezet en gehard, nieuwe geharde langere 'buis' in de cardans as, deze buis is aan de ene kant dicht zodat het smeermiddel niet in de cardanas wegloopt; en clips boven de kriuiskoppelingcups zodat ze onderhoudbaar zijn.En wat is er toen gedaan? Opgelast en nieuwe splines ingefreesd?
Kijk dat lijkt me een echte oplossing, weet je ook hoe de verlenging van de as is bevestigd op het stompje?nieuwe stuk (langer dan org) op de pignonas gezet en gehard, nieuwe geharde langere 'buis' in de cardans as, deze buis is aan de ene kant dicht zodat het smeermiddel niet in de cardanas wegloopt; en clips boven de kriuiskoppelingcups zodat ze onderhoudbaar zijn.
Ja, dat klopt. Maar de K heeft 2 koppelingen, cardanhoogte varieert tov de bak dus tov inlijn liggen met de vbak, neemt hij afstand bij in/uitverenmaar wat ik bedoel is; als het centrum van de kruiskoppeling _precies_ in het hart van de swingarmas valt dan is er geen variable lengte.