K75 Deel 2: ze blijven rijden

Omdat je in je aanhef begint over carb’s, terwijl een K injectie heeft, doch wel stationair te synchroniseren is. Dit een forum is, dus een reactie als WP- handboek downloaden niet altijd nodig is, omdat de K een doorzichtige niet al te complexe motor is, en hier veel, heel veel techneuten en ook nog op MF zitten, en ook nog een K hebben, of hadden.
Oh, juist, het zal laat geweest zijn.
Maar na 30.000 km en vrijwel het hele blok uit elkaar gehad te hebben, ken ik de K, zijn techniek en zijn kuren wel vrij redelijk hoor.

En met de vragen die gesteld werden door de persoon die ik quote, lijkt het me echt een slecht idee als hij zonder wph gaat sleutelen. Als jij dan op basis van 1 foutje, de rest van mijn reactie niet op waarde weet te schatten, verbaast mij dat dan weer...
 
Als ik met een probleem zit en dat hier post, ben ik blij met alle reacties, zeker de inhoudelijke.
Werkplaats handboek bevat veel info en moet je hebben, maar vaak helpt het enorm als het op een net iets andere manier uitgelegd wordt.
Verder is dat boek 35 jaar oud, en zijn er gelukkig inmiddels ook veel empirische oplossingen voor veel voorkomende storingen gevonden.
Ik hoop dat Maarten ook zowat bredere info post als ik nog eens met een probleem zit.
 
Oh, juist, het zal laat geweest zijn.
Maar na 30.000 km en vrijwel het hele blok uit elkaar gehad te hebben, ken ik de K, zijn techniek en zijn kuren wel vrij redelijk hoor.

En met de vragen die gesteld werden door de persoon die ik quote, lijkt het me echt een slecht idee als hij zonder wph gaat sleutelen. Als jij dan op basis van 1 foutje, de rest van mijn reactie niet op waarde weet te schatten, verbaast mij dat dan weer...
Ik heb het niet over fout. Ik vind dat iedereen zijn eigen ding mag vinden. Terugkomende op het onderwerp, want daar zit we hier voor: de K, deze is bulletproof, dat is A. B: een wph, is achterhaald, deze worden van tijd tot tijd herzien, net als hier op het forum, alleen van een wph weet je niet of je de laatste update hebt, punt. Ik geef een voorbeeld: de achterste krukaskeering die lekte, dus vervangen. De nieuwe, org. BMW, zag er totaal anders uit! Het WPH adviseerde deze erin te borgen met loctite. De BMW monteur raadde mij dat ten stelligste af, de keerring is gemodificeerd, borgmiddel zit OP de buitenring, en loctite zou de borging juist afbreken. Met een stukje common-sense, voorbereiding en actuele info kom je ver. 30K zegt mij niets, dit rij ik nl per jaar, Amersfoort/Brielle vv., is 3x olie verversen van mijn R, wil niet zeggen dat ik mijn motor dan ken. Zo: nu weer orde van de dag 👋
 
Als ik met een probleem zit en dat hier post, ben ik blij met alle reacties, zeker de inhoudelijke.
Werkplaats handboek bevat veel info en moet je hebben, maar vaak helpt het enorm als het op een net iets andere manier uitgelegd wordt.
Verder is dat boek 35 jaar oud, en zijn er gelukkig inmiddels ook veel empirische oplossingen voor veel voorkomende storingen gevonden.
Ik hoop dat Maarten ook zowat bredere info post als ik nog eens met een probleem zit.
Precies Erik, maar dat is wederzijds! Een forum, de BMW K, dit is te mooi om info voor jezelf te houden. Wat is er nou mooier op een fiets te rijden met plezier, die je van haver tot gort kent en kan zeggen: dit heb ik zelf gerepareerd... ik haal daar een hoop voldoening uit!
 
Laatst bewerkt:
Ik heb het niet over fout. Ik vind dat iedereen zijn eigen ding mag vinden. Terugkomende op het onderwerp, want daar zit we hier voor: de K, deze is bulletproof, dat is A. B: een wph, is achterhaald, deze worden van tijd tot tijd herzien, net als hier op het forum, alleen van een wph weet je niet of je de laatste update hebt, punt. Ik geef een voorbeeld: de achterste krukaskeering die lekte, dus vervangen. De nieuwe, org. BMW, zag er totaal anders uit! Het WPH adviseerde deze erin te borgen met loctite. De BMW monteur raadde mij dat ten stelligste af, de keerring is gemodificeerd, borgmiddel zit OP de buitenring, en loctite zou de borging juist afbreken. Met een stukje common-sense, voorbereiding en actuele info kom je ver. 30K zegt mij niets, dit rij ik nl per jaar, Amersfoort/Brielle vv., is 3x olie verversen van mijn R, wil niet zeggen dat ik mijn motor dan ken. Zo: nu weer orde van de dag 👋
Daar ben ik het dus pertinent niet mee eens. Een WPH is de basis, natuurlijk zal er in 30 jaar weleens iets veranderd zijn. Maar zo uit mijn hoofd is de procedure voor stationair afstellen niet veranderd hoor!
En in het originele handboek van BMW, wat legaal gratis te downloaden als je geregistreerd bent bij flyingbrick.de, staat ook heel duidelijk uitgelegd welke zaken je eerst moet doen, voordat je het stationair toerental gaat regelen. Er waren op dat front dus 3 mogelijkheden: 1. wijzen op het wph, 2. de inhoud van dat wph hier gaan opsommen, 3. plaatje van de stationair schroef hier posten, en zeggen "draai daar maar aan". Nummer 2 had ik simpelweg geen zin in, nummer 3 zou ervoor (kunnen) zorgen dat iemand de afstelling van zijn motor verkloot, door aan allerlei zaken te gaan draaien zonder eerst de randvoorwaarden op orde te hebben.

Als ik zelf op een forum iets tegenkom wat het wph tegenspreekt, zal diegene er ook bij uit moeten leggen waarom dat dan is, anders ga ik toch echt voor de informatie uit dat achterhaalde handboek. Het komt namelijk wel uit betrouwbare bron, en als het 30 jaar geleden werkte, zal dat het in de meeste gevallen nog steeds doen. Voor wat betreft jouw voorbeeld, ik geloof niet dat ik een monteur nodig heb, om me uit te leggen dat iets waar al borgmiddel opzit, geen borgmiddel van mij nodig heeft...
 
De procedure verandert niet, maar jammergenoeg je motor en de omstandigheden wel. Dan is het goed dat een MF’er mij erop attendeert: let daar ff op of andere tips. Hij hoeft (jij zegt: moet) voor mij althans, dan niet te verantwoorden waarom, want ik ga dan wel na of er iets van een kern van waarheid inzit. Maaruh: tis al middag, t wordt laat... ga wat doen, rest my case, sukces met een K😉 of c?
 
Daar ben ik het dus pertinent niet mee eens. Een WPH is de basis, natuurlijk zal er in 30 jaar weleens iets veranderd zijn. Maar zo uit mijn hoofd is de procedure voor stationair afstellen niet veranderd hoor!
En in het originele handboek van BMW, wat legaal gratis te downloaden als je geregistreerd bent bij flyingbrick.de, staat ook heel duidelijk uitgelegd welke zaken je eerst moet doen, voordat je het stationair toerental gaat regelen. Er waren op dat front dus 3 mogelijkheden: 1. wijzen op het wph, 2. de inhoud van dat wph hier gaan opsommen, 3. plaatje van de stationair schroef hier posten, en zeggen "draai daar maar aan". Nummer 2 had ik simpelweg geen zin in, nummer 3 zou ervoor (kunnen) zorgen dat iemand de afstelling van zijn motor verkloot, door aan allerlei zaken te gaan draaien zonder eerst de randvoorwaarden op orde te hebben.

Als ik zelf op een forum iets tegenkom wat het wph tegenspreekt, zal diegene er ook bij uit moeten leggen waarom dat dan is, anders ga ik toch echt voor de informatie uit dat achterhaalde handboek. Het komt namelijk wel uit betrouwbare bron, en als het 30 jaar geleden werkte, zal dat het in de meeste gevallen nog steeds doen. Voor wat betreft jouw voorbeeld, ik geloof niet dat ik een monteur nodig heb, om me uit te leggen dat iets waar al borgmiddel opzit, geen borgmiddel van mij nodig heeft...
Voor sommige dingen gebruik ik voor mijn k75 uit 91 de wph voor de 1100.....
 
Oh, juist, het zal laat geweest zijn.
Maar na 30.000 km en vrijwel het hele blok uit elkaar gehad te hebben, ken ik de K, zijn techniek en zijn kuren wel vrij redelijk hoor.

En met de vragen die gesteld werden door de persoon die ik quote, lijkt het me echt een slecht idee als hij zonder wph gaat sleutelen. Als jij dan op basis van 1 foutje, de rest van mijn reactie niet op waarde weet te schatten, verbaast mij dat dan weer...

Wel knap, dat je naar een aantal posts, waar ik misschien wel een totaal andere bedoeling mee heb dan mn eerste kennis op doen gaat stellen dat het een "slecht idee" is om te gaan sleutelen? Hoe kan iemand het ooit leren als hij niet mag beginnen? hoe ben jij ooit begonnen?

Ik moet eerlijk zeggen dat ik vind dat je een beetje stellig te werk gaat voor een forum. Een ieder mag hier vragen wat hij wil vragen, en ook antwoorden als hij dat wel of niet wil. Als je het een domme vraag vind, dan moet je vooral geen antwoord geven.

Oja, en ik kan ondertussen heel behoorlijk sleutelen. Veel Ducati's gehad, meerdere motoren gereviseerd en "verbouwd".

Niet bang om te vragen ook, zeker niet als ik iets nieuws tegenkom en er is een topic als dit waar heel veel specifieke kennis zit.
 
Wel knap, dat je naar een aantal posts, waar ik misschien wel een totaal andere bedoeling mee heb dan mn eerste kennis op doen gaat stellen dat het een "slecht idee" is om te gaan sleutelen? Hoe kan iemand het ooit leren als hij niet mag beginnen? hoe ben jij ooit begonnen?

Ik moet eerlijk zeggen dat ik vind dat je een beetje stellig te werk gaat voor een forum. Een ieder mag hier vragen wat hij wil vragen, en ook antwoorden als hij dat wel of niet wil. Als je het een domme vraag vind, dan moet je vooral geen antwoord geven.

Oja, en ik kan ondertussen heel behoorlijk sleutelen. Veel Ducati's gehad, meerdere motoren gereviseerd en "verbouwd".

Niet bang om te vragen ook, zeker niet als ik iets nieuws tegenkom en er is een topic als dit waar heel veel specifieke kennis zit.
Ik schreef dat het me geen goed idee lijkt als je zonder werkplaatshandboek gaat sleutelen.
 
ik heb zowel de voorvork-keringen als de cardan-as met behulp van een digitaal werkplaatshandboek vervangen .

uiteraard heb ik naast dit boek als basis toch ook verdere info gehaald :

youtube : scheldende tierende Chris Harris
bmwk forum
bmwk facebook groep
Motor-forum.nl

het één sluit h et ander niet uit maar zonder werkplaats handboek zou ik van de BMW afblijven
 
Ik heb mbt het cardan het zelf gedaan. Dit was geen rocketscience, maar dat vind ik. Nu had ik wel het geluk dat alleen de pignon- keering lekte en er speling op het lager zat. Centraal advies wat ik meekreeg van de dealer bij aankoop onderdelen: cardan verhitten met föhn, goed stevig op temperatuur, alléén lokaal bij splineas/pignon, speciale kroonmoersleutel geleend, spulletje eruit, nieuw erin, aanhaalmoment klaar! 150k mee gereden, elke 20k nieuw staburags, check en geen centje pijn.
 
Ik heb mbt het cardan het zelf gedaan. Dit was geen rocketscience, maar dat vind ik. Nu had ik wel het geluk dat alleen de pignon- keering lekte en er speling op het lager zat. Centraal advies wat ik meekreeg van de dealer bij aankoop onderdelen: cardan verhitten met föhn, goed stevig op temperatuur, alléén lokaal bij splineas/pignon, speciale kroonmoersleutel geleend, spulletje eruit, nieuw erin, aanhaalmoment klaar! 150k mee gereden, elke 20k nieuw staburags, check en geen centje pijn.
En wat heb je toen precies vervangen?
Zijn de tandwielen überhaupt nog nieuw te krijgen?
 
Na diagnose: geen lekkage, voelbare speling achterwiel maar wel olie in de tunnel nabij cardan, de pignon as had speling dus lager defect, en de keerring ( beide van het pignon) vervangen. Ik heb deze ‘eruit- getrokken’ met een trekker geleend, door de dealer zelf gemaakt. Nieuw lager, met bestaande shim (ik weet dit is een gok), krimp/spanningsbus, keering en kroonmoer ( was beschadigd) toen vervangen. Omdat het cardan goed warm was, heb ik de grote keering en O-ring ook vervangen. Ik praat over 15 jaar geleden, lagers/keerringen gewoon te krijgen ( nog steeds)
 
Afgelopen week mijn 10e grote onderhoudsbeurt gegeven aan de driepitter. 8-) Nog een half jaartje ofzo en dan gaat ie het kwart miljoen halen. Er is nog nauwelijks olieverbruik en verder is alles ook nog origineel, voor zover ik weet. Olie/waterpomp, startmotor en dynamo zijn gereviseerd in de loop van de tijd en de lagers in de EA zijn vervangen. En uiteraard schokdemper en voorveren. We rijden doorrrr....
 
Afgelopen week mijn 10e grote onderhoudsbeurt gegeven aan de driepitter. 8-) Nog een half jaartje ofzo en dan gaat ie het kwart miljoen halen. Er is nog nauwelijks olieverbruik en verder is alles ook nog origineel, voor zover ik weet. Olie/waterpomp, startmotor en dynamo zijn gereviseerd in de loop van de tijd en de lagers in de EA zijn vervangen. En uiteraard schokdemper en voorveren. We rijden doorrrr....
Ze zeggen weleens/heb me laten vertellen dat dit het moment is om: zuigerveren te vervangen, cylinder licht op te ‘vegen’ met een haaltje schuurpapier ‘ 800’ en dan gaat hij weer jaren voort! Veel succes!!
 
Mwa.. Aan een motor die trillingsvrij, moeiteloos naar de rode streep draait, geen olie verbruikt ga ik niet zitten knoeien. Hij moet ws nog zo'n 15.000 woon/werk blijven doen. *O* Daarna gaat deze ouwe man beslissen wat hij met zijn trouwe driepitter gaat doen. Verkopen, slopen, opknappen. Ben al wel een beetje aan het rondkijken, maar ik heb zo'n innige relatie met deze motor _O- Ik heb er ooit beroepsmatig op gereden en daarbij de rijopleiding gedaan op de 75. Als ik het stuur beetpak heb ik het gevoel dat ik mijn zenuwstelsel op de motor aansluit. Dat gevoel ga ik nooit meer met een andere motor krijgen. Maar goed, als ik alleen nog pretkilometers ga maken, kan ik van mening veranderen.
 
Uit ervaring kan ik zeggen dat een gereviseerde vertanding op een half gesleten EA vertanding na 15k weer dezelfde slijtage vertoont. Mijn vorige post was slechts als noodoplossing bedoeld :)
En waar kwam die gereviseerde vandaan als ik vragen mag?
Zit veel prijsverschil tussen Hobbyist en Hellebrekers, weet je (of iemand anders) welke de beste zijn?
Equipmentbau reageert niet, is er ook iemand die de pignonassen vernieuwd?
Ik zou er nog wel 150k mee willen rijden tot mijn pensi oen en heb het idee dat dat wel zou moeten kunnen, maar het cardan vind ik wel een lastige.
 
Laatst bewerkt:
Geloof ik zeker, ben ook geneigd om te denken duurder zal wel beter zijn, maar ben in dertig jaar nog nooit teleurgesteld in de Hobbyist (ook een uit de hand gelopen hobby trouwens).
 
Aan de gereviseerde as van de Hobbyist mankeerde nix. Het is hetzelfde als een nieuwe ketting op versleten tandwielen zetten. Het was in het begin van mijn BMW tijd en ik besefte dat nog niet. Inmiddels rij ik zo'n 90K met een 16 tands as, een k100 EA. Die slijt niet zichtbaar. Ik haal hem iedere beurt even los om te smeren.
 
Terug
Bovenaan Onderaan