K75 Deel 2: ze blijven rijden

Heb je iets aan delen van een r1150r?
Ik heb er onlangs eentje gesloopt voor het motorblok. 180.000 op de teller.
Volgens mij is alles van de cardan nog goed, maar nauwelijks naar gekeken. Voor jou wil ik best nog eens kritisch kijken en foto's maken.
Het mag weg voor weinig.
Misschien dat iemand hier weet of zo een cardan hetzelfde is als van een k1100?
Het ziet er wel hetzelfde uit, zou je eens willen kijken wat de overbrenging is? Staat ingeslagen bij het ontluchtingsdopje bovenop het cardan.
 
Misschien dat iemand hier weet of zo een cardan hetzelfde is als van een k1100?
Het ziet er wel hetzelfde uit, zou je eens willen kijken wat de overbrenging is? Staat ingeslagen bij het ontluchtingsdopje bovenop het cardan.
IMG_20221009_223931262.jpg
 
Ik heb met de 32/11 gereden op de K75. Daarmee verloor hij wel aan levendigheid en trekkracht t.o.v de 32/10. 110 in 5, windkracht 6 tegen - er gebeurde dan niets als je het gas open trok. Natuurlijk deed hij dan wel wat in 4, dus het was niet echt een probleem, maar wel iets om rekening mee te houden.
 
Ik heb met de 32/11 gereden op de K75. Daarmee verloor hij wel aan levendigheid en trekkracht t.o.v de 32/10. 110 in 5, windkracht 6 tegen - er gebeurde dan niets als je het gas open trok. Natuurlijk deed hij dan wel wat in 4, dus het was niet echt een probleem, maar wel iets om rekening mee te houden.
De r850 heeft ook een 32/10 cardan, maar geen stud voor de achtershock, nog een klusje meer dus.
 
Vandaag gebeld door de zaak waar ik de as heb laten reviseren, twee jaar geleden en afgelopen januari nog een keer.
Door de overname worden de werkplaatswerkzaamheden afgebouwd, en echte garantie zouden ze niet meer kunnen geven als ze weer zouden repareren.
Uit coulance krijg ik ongeveer de helft van de prijs terug, niet waar ik op gehoopt had maar begrijpelijk.

Ik zou naar Kparts kunnen gaan voor een nieuwe revisieas, maar ik heb een beetje het idee gekregen dat dit niet een duurzame weg is; prima voor iemand die tweeduizend km per jaar rijdt maar niet bij 10k/ jaar (?)
Ook de optie om een paralevercardan te transplanteren lijkt serieuze nadelen te hebben.
Verkeerde overbrengingsverhouding behalve bij de 850 cardan, maar daar zit dan weer geen snelheidssensor gat in en geen gat voor shock montage. Moet sowieso een non abs versie zijn anders zit er een te groot gat op die plek.
Allemaal oplosbare problemen maar met een prijs (tijd en/of geld)
En over die 850; ik wil eigenlijk geen RT, vind de R aartslelijk en de GS te populair(duur).

Iemand nog goede ideeën?
 
Vandaag gebeld door de zaak waar ik de as heb laten reviseren, twee jaar geleden en afgelopen januari nog een keer.
Door de overname worden de werkplaatswerkzaamheden afgebouwd, en echte garantie zouden ze niet meer kunnen geven als ze weer zouden repareren.
Uit coulance krijg ik ongeveer de helft van de prijs terug, niet waar ik op gehoopt had maar begrijpelijk.

Ik zou naar Kparts kunnen gaan voor een nieuwe revisieas, maar ik heb een beetje het idee gekregen dat dit niet een duurzame weg is; prima voor iemand die tweeduizend km per jaar rijdt maar niet bij 10k/ jaar (?)
Ook de optie om een paralevercardan te transplanteren lijkt serieuze nadelen te hebben.
Verkeerde overbrengingsverhouding behalve bij de 850 cardan, maar daar zit dan weer geen snelheidssensor gat in en geen gat voor shock montage. Moet sowieso een non abs versie zijn anders zit er een te groot gat op die plek.
Allemaal oplosbare problemen maar met een prijs (tijd en/of geld)
En over die 850; ik wil eigenlijk geen RT, vind de R aartslelijk en de GS te populair(duur).

Iemand nog goede ideeën?
Ik zou zeggen; pak een revisieas met een x aantal jaar garantie of een tweedehandse.
 
Vandaag gebeld door de zaak waar ik de as heb laten reviseren, twee jaar geleden en afgelopen januari nog een keer.
Door de overname worden de werkplaatswerkzaamheden afgebouwd, en echte garantie zouden ze niet meer kunnen geven als ze weer zouden repareren.
Uit coulance krijg ik ongeveer de helft van de prijs terug, niet waar ik op gehoopt had maar begrijpelijk.

Ik zou naar Kparts kunnen gaan voor een nieuwe revisieas, maar ik heb een beetje het idee gekregen dat dit niet een duurzame weg is; prima voor iemand die tweeduizend km per jaar rijdt maar niet bij 10k/ jaar (?)
Ook de optie om een paralevercardan te transplanteren lijkt serieuze nadelen te hebben.
Verkeerde overbrengingsverhouding behalve bij de 850 cardan, maar daar zit dan weer geen snelheidssensor gat in en geen gat voor shock montage. Moet sowieso een non abs versie zijn anders zit er een te groot gat op die plek.
Allemaal oplosbare problemen maar met een prijs (tijd en/of geld)
En over die 850; ik wil eigenlijk geen RT, vind de R aartslelijk en de GS te populair(duur).

Iemand nog goede ideeën?
Wat maakt het nu uit of de GS te populair is? Daar rijdt dat ding niet slechter van. Het is geen modeshow. Het is een steengoede motor net als de RT.
 
Zou het mogelijk zijn het verschil in overbrengverhouding van een 32/10 naar een 32/11 cardan deels te compenseren door een plattere achterband?
Bijvoorbeeld 140/70-17 in plaats van 130/90-17?
De hoogte zou ik kunnen compenseren door de schokbreker rijhoogte te verstellen.
Daarmee zou een k100rs 4v paralever cardan toch mogelijk zijn.
 
De GS is vooral duur vanwege de dure aanschafprijs. Motoren hebben een lage afschrijving. Niet zo zeer vanwege de populariteit. Er zijn er genoeg te koop. Dit geldt voor praktisch alle BMW's. Allemaal duur.
Ja, maar dan moet je wel het geld er initieel aan willen uitgeven.

Zou het mogelijk zijn het verschil in overbrengverhouding van een 32/10 naar een 32/11 cardan deels te compenseren door een plattere achterband?
Bijvoorbeeld 140/70-17 in plaats van 130/90-17?
De hoogte zou ik kunnen compenseren door de schokbreker rijhoogte te verstellen.
Daarmee zou een k100rs 4v paralever cardan toch mogelijk zijn.
Zou je kunnen doen, maar naar mijn ervaring gaat een motor met een andere bandenmaat alleen maar beroerd rijden.
 
En je gaat zuiniger rijden op de snelweg want je draait minder toeren. Ik zou het alleen maar fijn vinden.
Zelfs bij mijn K1100rs met z'n lange eindoverbrenging had ik graag nog een zesde versnelling gehad.
 
En je gaat zuiniger rijden op de snelweg want je draait minder toeren. Ik zou het alleen maar fijn vinden.
Zelfs bij mijn K1100rs met z'n lange eindoverbrenging had ik graag nog een zesde versnelling gehad.
Mee eens, maar ik had toch ook graag nog de mogelijkheid tot een stoplichtsprintje zo nu en dan.
Ik ben er nog niet achter welke modellen nou precies een 32/11 paralever hadden trouwens. De k1100lt soms, maar niet altijd zo lijkt het. En ook nog geen geluk met het vinden van eentje die daadwerkelijk te koop is.
 
die heeft t licht gezien. nu de kracht op 6 hoekjes ipv 21. gaat niet werken
Op de schaal van wenselijke oplossingen staat dit volgens mij maar net boven gewoon vastlassen.
Bmw sleutelaar in vianen heeft als enige nog niet gereageerd maar de rest van de usual suspects heeft niks of vraagt meer dan de motor waard is voor een gebruikte set.
 
die heeft t licht gezien. nu de kracht op 6 hoekjes ipv 21. gaat niet werken

Knap dat je dat zo kunt zeggen.
Ik weet beide constructies in een landbouwmachine te zitten en ik zie daar geen verschil in levensduur. De splines hebben daar ook nog een grotere diameter.

Ik vermoed dat een 6 kand vergevingsgezinder is voor uitlijnfouten. Maar zeker weet ik dit niet
 
Terug
Bovenaan Onderaan