Kawa ER5 voorvork drama

Phoenix

MF veteraan
14 apr 2003
1.572
0
Almere
We hebben net voor men vriendin een motortje gekocht (Kawa ER-5) en die leek bij de test rit helemaal goed te zijn. Helaas zijn eigenlijk kort daarna de voorvork olie keer ringen gaan lekken. Geen probleem dacht ik, had ze al een keer op mijn motortje vervangen en we hebben er een hayens manual bij gekregen.
Dus ik vol enthousiasme de onderdelen gekocht en begonnen met het uitelkaar slopen van de voorvork.
Al snel kwam ik het eerste probleem tegen: voorspatbord wilde niet los. :( Een of andere hele slimme japanner heeft dus het voorspatbord zo ontworpen dat de imbus schroeven aan de binnenkant van het spatbord zitten. Op zich natuurlijk mooi weg gewerkt voor het oog, alleen zit het wel vol in de water spray van je voorvork bij regen en pekel en zo. Dus die 4 boutjes waren helemaal vast gerot. Van alles geprobeerd, kruipolie, wd40, hitte, noem het maar op. uitboren lukte ook niet, omdat je er geen boor recht op kon krijgen. Dus ik met de dremel de kop eraf geslepen. Maandag ff op men werk de stam eruit krijgen met een links tapje, en hopen dat het lukt... Maar men voorspatbord is eraf...
Kwam al snel kwam ik het volgende probleem tegen. Om de voorveer en de olie eruit te krijgen moet je de bovenkant loshalen. Ook hier is weer een hele slimme japaner aan de slag gegaan en heeft weer een wonderbaarlijk goed |( slim systeem bedacht. Volgens het Haynes werkplaats handboek moet je eerst het rubbere afdek doppie eraf halen, en das zowaar gelukt ook. Daarna moet je de "stop" indrukken en dan het klipje weghalen. En dan zou hij theoretisch zo eruit moeten vloepen... |( |( tuurlijk... Net zoals het voorspatbord zit ook dit helemaal vast gerot. Ik heb het klipje er wel al uitgekregen door met een hamer de top net een milimeter omlaag te slaan. Maar eruit komen ho maar...
Heeft iemand enig idee hoe ik dat ding eruit kan krijgen??? Ik heb al van alles geprobeerd, maar ik krijg het niet voor elkaar... Alle tips zijn welkom... :}
Hier ff een fototje van hoe het eruit ziet van binnen:
full
 
kun je niet de 'buis' omlaag trekken dat zo door de druk van de veer de stop eruit schiet (let wel op dan zal het echt schieten :) )

of de stop nog lager slaan en dan het verroeste stukje opschuren
 
Ik heb de veerpoot al een keer helemaal ingeveerd dmv van een spanband, maar dat bewoon de stop voor geen enkele mm. Ook het verder naar beneden slaan is me nog niet gelukt, hoewel ik er aardig op heb staan hameren...
Maar iig bedankt voor je tips :}
 
Ik heb het zooitje met een soldeer brander warm gemaakt, wilde ook niet lukken...
Net nog ff geprobeerd de onderste imbus schroef los te draaien die de poot bijelkaar houd zodat ik de vork gewoon uitelkaar kan trekken met olie en al. Maar dat wilde ook niet lukken omdat dan het binnenwerk meedraait...
Maar toch bedankt voor de tip.

p.s. dat werkplaats handboek dat je op je ftp server hebt staan, is dat van de oude versie cb500 ('70er jaren) of van de nieuwe versie (vanaf '93)?
 
Binnen kant vorkpoot eerst schoonborstelen met staalborsteltje op de boormachine.
Gat in de plug boren,draad in tappen,bout indraaien en plug eruit trekken.
Pen op lassen is misschien ook mogelijk.
Ik zit nu al wel in de categorie uiterste noodgrepen maar een vorkpoot gooi je niet zomaar weg.
Dus als je die kunt redden ten koste van een goedkoper onderdeel dan is dat een optie.
 
Hij heeft al 2 nachten in de kruipolie gestaan, jammergenoeg zonder resultaat.
Ik denk/vrees dat het toch een dergelijke oplossing gaat worden als rommelrijder aandraagt. Morgen bij mij op het werk maar eens vragen of ze niet iets voor me kunnen bouwen...
Iig heel erg bedankt voor jullie tips... :} :} :} :} :}
 
Hmmm, heb ook wel eens ER-5 voorpoten gedemonteerd, en die gingen toch vrij redelijk.

Het loshalen van de onderste bout gaat natuurlijk super simpel met een luchtsleuteltje.
Indien niet voorradig is steeds de sleutel laten schrikken met een hamer normaliter ook wel afdoende.

Voor de dop bovenin kun je nog overwegen hem te doorboren, draad te tappen en dan met een bout hem er uit te trekken.
Paar nieuwe doppen zullen ook geen fortuin kosten, alhoewel je dat met die Japanners beter eerst even kan checken!
 
Draai de bout aan de onderkant eruit. Als de binnenkant meedraaid kan je proberen om de poot in elkaar te trekken d.m.v. een sjorband en dan met een hamer op je inbussleutel slaan. Lukt het dan nog niet dan zal je naar iemand met een slagmoersleutel moeten gaan. aLs de bout los is ( en de klip boven de keerring is verwijderd) kan je de poot uit elkaar halen en dan van binnen uit de dop verwijderen.
 
Hmmm, heb ook wel eens ER-5 voorpoten gedemonteerd, en die gingen toch vrij redelijk.

Het loshalen van de onderste bout gaat natuurlijk super simpel met een luchtsleuteltje.
Indien niet voorradig is steeds de sleutel laten schrikken met een hamer normaliter ook wel afdoende.

Voor de dop bovenin kun je nog overwegen hem te doorboren, draad te tappen en dan met een bout hem er uit te trekken.
Paar nieuwe doppen zullen ook geen fortuin kosten, alhoewel je dat met die Japanners beter eerst even kan checken!

Dat gaan we morgen ff proberen... heb idd al geprobeerd de onderste bout los te draaien maar idd het binnenste gedeelte draaide mee. ff vragen op men werk of ze toevallig een lucht sleutel hebben.
En als dat niet lukt: dan maar de minder nette weg...
Wederom thanks allemaal :}
 
Probeer het eens met een luchttol bij een garage eventueel een vrachtwagengarage die hebben er nog wat meer power op staan p.s wees wel voorzichtig met het aanspannen met een spanband want als ie dan losschiet O-) gaat ie echt af succes.
 
Waarom klem je de poot niet even terug in het kroonplaatje, (die 2 plaaten waarmee hij je stuur vormt...) dan kan je hem lekker vast klemmen en de inbus aan de onder kant op je gemak los maken.

Succes!!!
 
Dat inklemmen heb ik geprobeerd en de buitenpoot vast gehouden met een bako. Maar dan nog draait het binnenwerk mee. Morgen eens kijken met een lucht tol of dat een beetje wil lukken...
Bedankt voor de hulp :}
 
Heel erg bedankt voor de tips. Uiteindelijk heeft de plaatwerker bij mij op het werk er een gat ingeboord en er schroefdraad in getapt en hem zo los getrokken.
Nu alleen nog ff de oude keerringen eruit krijgen, zitten ook al zo vast gebakken. Maar dat zal wel niet zo'n groot probleem zijn.
 
Heel erg bedankt voor de tips. Uiteindelijk heeft de plaatwerker bij mij op het werk er een gat ingeboord en er schroefdraad in getapt en hem zo los getrokken.
Nu alleen nog ff de oude keerringen eruit krijgen, zitten ook al zo vast gebakken. Maar dat zal wel niet zo'n groot probleem zijn.
Doet me genoegen te horen dat het gelukt is.
Ik hoop dat de rest ook lukt.
Moet door het boren van dat gat nog extra onderdelen vervangen of was alles nog bruikbaar.
Ik was altijd nogal gecharmeerd van de ER5 maar het is dus niet allemaal even goed ontworpen maar ik blijf het een leuke motor vinden. :)
 
Doet me genoegen te horen dat het gelukt is.
Ik hoop dat de rest ook lukt.
Moet door het boren van dat gat nog extra onderdelen vervangen of was alles nog bruikbaar.
Ik was altijd nogal gecharmeerd van de ER5 maar het is dus niet allemaal even goed ontworpen maar ik blijf het een leuke motor vinden. :)

Ik ga eerst proberen de doppen die eruit gekomen zijn opnieuw af te dichten met een boutje. En als dat niet lukt zal ik ze moeten vervangen. Die klere dingen kosten iets van €21 per stuk B| dus wacht ik daar nog ff mee.
Tis zeker een leuke motor, zeker voor men vriendin. Alleen moet de technische betrouwbaarheid van deze nog ff wat beter worden... En de vorige eigenaar heeft gewoon veel verprutst aan dat ding... |(

Das fijn voor lieke kan ze miss ooit nog rijden :P Als het nou niet lukt een VF750F kopen????

Ik hoop met een beetje geluk voor de mm haar motor af te hebben, maar ik vrees dat dat niet gaat lukken ivm mijn rooster... Ga je dan toch eindelijk jouw barrel verkopen en wat fatsoenlijks ervoor terug kopen?
 
Of idd een boutje erdoorheen. Bij mijn XJ heeft de vorige eigenaar de voorvork "instelbaar" gemaakt op een vergelijkbare manier. Bout erdoorheen die een klepstelplaatje tegen de veer aandrukt. Zo kan je de veerspanning veranderen
 
Eindelijk, de poten zijn uitelkaar. De geleide bussen van de linker poot waren versleten zodat ze overelkaar schoven. En dan krijg en een soort wig effect waardoor je de poot niet uitelkaar kan trekken. De rechterkant was geen probleem, die sprong met 1 ruk uitelkaar. Met dank aan madracing die me heel erg geholpen hebben.
Nu is het alleen nog ff wachten op de nieuwe bussen en kan ik eindelijk het hele zooitje inelkaar gaan zetten.
 
Terug
Bovenaan Onderaan