kawasaki GPZ 500S - deel 9, herrie in de pijpen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Hi idereen,

Merken jullie ook dat de GPZ bij koud weer extra dorstig is? De laatste week rijd hij 1:14,5 ipv 1:18 tot 1:20? Ik moest op de A4 ff overschakelen naar zijn reserve :? en daar word je bij het inhalen niet echt vrolijk van :( .
Door de kou komt mijn GPZ niet echt op temperatuur en is de slush zichtbaar in het olie glaasje. Kan iemand me vertellen wat het probleem is van slush?? En wat is slush eigenlijk?

V-twin Kevin: De GPZ is voor mij ook eerst bedoeld als opstap motor nadat ik mijn rijbewijs had gehaald. Een oude rot zei dat ik het maar eens moest gaan proberen op een GPZ en tot nu toe ben ik hem nog steeds dankbaar voor zijn advies. Ik rij nu 1,5 jaar op mijn GPZ uit "92 en ik heb nog geen dag spijt gehad. Ik gebruik hem hoofdzakelijk voor woon werk verkeer en ik probeer het gehele jaar door te rijden (alleen niet met sneeuw en ijs).
De GPZ is licht in gewicht, stuurt lekker en is (als je het zelf wilt doen) goed zelf te onderhouden. Tot nu toe heb ik al het onderhoud zelf gedaan behalve het vervangen van de ketting en dat terwijl ik geen sleutel wonder ben. ( olie+olie filter vervangen, carbs synchroniseren, kleppen stellen, ketting stellen etc.). Dit alles met de tips en de mentale steun van het forum ;).

succes met je examen.

Stefan
 
Ten eerste is het woord SLUDGE, geen slush (puppy)dat is dat drankje van gemalen ijs met limonade erdoor 8-)

Één van de eigenschappen van motorolie is het vermogen om water op te nemen, dat uit zich door sludgevorming, m.a.w. de olie functioneert goed. Tot zover het goede nieuws ;)

Sludge ontstaat als er condensvorming optreedt in het motorblok, dat kan door o.a. korte ritjes te rijden waar het motorblok dan onvoldoende warm wordt of in jouw geval in winterse omstandigheden. Een lange rit doet de sludge weer oplosen, oftewel de olie laat de condensdelen weer vrij die dan o.a. via de carterontluchting weer moeten verdwijnen.
Maar door dit fenomeen zal de olie in snel tempo verouderen en wordt het motorblok in meer of mindere mate blootgesteld aan hoge condensvorming.

Dan is er ook nog een worst case scenario en dat is dat je blok koelvloeistof lekt het motorblok in, maar ik denk niet dat dat het geval zal zijn.
In het slechtste geval kan het zelfs gebeuren dat je waterpomp vastvriest door het vele condens in het blok

Je zal dus vaker moeten verversen of zorgen dat het blok op temperatuur komt (afplakken radiator)
Een manier om de radiator af te plakken is een stuk karton nemen ter grootte van de radiator en daar in het midden een rechthoek uit te knippen, dus niet de bovenste helft of de onderste helft afplakken, maar gewoon een stuk uit midden eruit knippen.
Ik zou zeggen experimenteer een beetje met de juiste maatvoering.

Succes 8-)
 
Ten eerste is het woord SLUDGE, geen slush (puppy)dat is dat drankje van gemalen ijs met limonade erdoor 8-)

Één van de eigenschappen van motorolie is het vermogen om water op te nemen, dat uit zich door sludgevorming, m.a.w. de olie functioneert goed. Tot zover het goede nieuws ;)

Sludge ontstaat als er condensvorming optreedt in het motorblok, dat kan door o.a. korte ritjes te rijden waar het motorblok dan onvoldoende warm wordt of in jouw geval in winterse omstandigheden. Een lange rit doet de sludge weer oplosen, oftewel de olie laat de condensdelen weer vrij die dan o.a. via de carterontluchting weer moeten verdwijnen.
Maar door dit fenomeen zal de olie in snel tempo verouderen en wordt het motorblok in meer of mindere mate blootgesteld aan hoge condensvorming.

Dan is er ook nog een worst case scenario en dat is dat je blok koelvloeistof lekt het motorblok in, maar ik denk niet dat dat het geval zal zijn.
In het slechtste geval kan het zelfs gebeuren dat je waterpomp vastvriest door het vele condens in het blok

Je zal dus vaker moeten verversen of zorgen dat het blok op temperatuur komt (afplakken radiator)
Een manier om de radiator af te plakken is een stuk karton nemen ter grootte van de radiator en daar in het midden een rechthoek uit te knippen, dus niet de bovenste helft of de onderste helft afplakken, maar gewoon een stuk uit midden eruit knippen.
Ik zou zeggen experimenteer een beetje met de juiste maatvoering.

Succes 8-)


Het is dus toch SLUDGE, ik had het in de volksmond ook verkeerd getypt.
Tnx voor de update.
Ik ververs mijn olie zoiezo ieder jaar op 3000km ongeveer.
Zeer korte ritjes van 3 km per keer zo nu en dan.
Sludge zeer aanwezig bij mij.
 
bedankt voor jullie reacties :)
Klinkt als een prima fiets met maar 1 nadeel; de vorming van mayonaise :P

Het is dan dus ook niet per sé beter om een fiets met weinig kilometers te kopen; wie weet heeft hij alleen maar kleine ritjes gemaakt?
Deze leek mij wel interessant, maar dat wordt dus vanwege de kilometerstand extra goed op sludge controleren? http://link.marktplaats.nl/413506233

Voor mijzelf zal de sludgevorming niet echt een probleem geven, veel kleine stukjes zal ik er absoluut niet mee rijden. School is al 20 km heen en terug, en dat is het kleinste stukje denk ik. Zondagsritjes maak ik altijd zo lang mogelijk (studie-ontwijkend gedrag _O-) dus dat komt allemaal wel goed denk ik :)
 
Ten eerste is het woord SLUDGE, geen slush (puppy)dat is dat drankje van gemalen ijs met limonade erdoor 8-)

Één van de eigenschappen van motorolie is het vermogen om water op te nemen, dat uit zich door sludgevorming, m.a.w. de olie functioneert goed. Tot zover het goede nieuws ;)

Sludge ontstaat als er condensvorming optreedt in het motorblok, dat kan door o.a. korte ritjes te rijden waar het motorblok dan onvoldoende warm wordt of in jouw geval in winterse omstandigheden. Een lange rit doet de sludge weer oplosen, oftewel de olie laat de condensdelen weer vrij die dan o.a. via de carterontluchting weer moeten verdwijnen.
Maar door dit fenomeen zal de olie in snel tempo verouderen en wordt het motorblok in meer of mindere mate blootgesteld aan hoge condensvorming.

Dan is er ook nog een worst case scenario en dat is dat je blok koelvloeistof lekt het motorblok in, maar ik denk niet dat dat het geval zal zijn.
In het slechtste geval kan het zelfs gebeuren dat je waterpomp vastvriest door het vele condens in het blok

Je zal dus vaker moeten verversen of zorgen dat het blok op temperatuur komt (afplakken radiator)
Een manier om de radiator af te plakken is een stuk karton nemen ter grootte van de radiator en daar in het midden een rechthoek uit te knippen, dus niet de bovenste helft of de onderste helft afplakken, maar gewoon een stuk uit midden eruit knippen.
Ik zou zeggen experimenteer een beetje met de juiste maatvoering.


Succes 8-)
:^

Je kan met gemak de helft van je radiateur afplakken... Zo heb ik ook het hele jaar door gereden :Y
 
vanmorgen deed me pinpas het nie dus kon ik nie tanken en nu met 360+km. Op de teller nog steeds niet op zijn reserve..... :P merk er dus niks van hoog verbruik
 
Hi Iedereen,

Bedankt voor de wijze les over Sludge ;) . Ik zal (zoals ik al eerder beloofd had te doen) mijn Radiator afplakken. Misschien een stomme vraag maar kan het karton gewoon met DUCK-TAPE vast gezet worden of zijn er betere methodes??
Ik zal mijn verbruik nog eens goed in de gaten houden.

V-TWIN KEVIN, De motor uit de advertentie ziet er, op de foto, goed uit. Ik mis alleen het onderspoilertje. Je zou hem echt moeten horen lopen en mee rijden om te voelen of de rest ook goed is. Je kan eventueel op youtube filmpjes zien waarop een mooie stationair lopende GPZ is te horen/zien is.
Succes
Stefan
 
onderspoilertje maakt het inderdaad wel af, maar vind ik niet noodzakelijk hoor :)

staat ook nog een mooie blauw/witte met roze streep op marktplaats, MET onderkuip en volgens de advertentie een goede staat van onderhoud. Die heeft 34.000km gereden, een stuk realistischere kilometerstand lijkt me?
Deze dus: http://link.marktplaats.nl/416203213

Deze leek mij ook niet verkeerd, ondanks een wat hoge vraagprijs: http://link.marktplaats.nl/399465262

Klopt het dat een GPZ redelijk wat bijgeluidjes produceert als ie loopt? Ik hoor op youtube verschillende GPZtjes die rammelen, tikken.. maar het klinkt allemaal niet erg verontrustend :)
 
Hi vtwin kevin,
Het klopt dat een gpz heel wat bijgeluiden maakt zeker wanneer hij koud is. Als hij warm is moet hij wel soepeler klinken.
 
vanmorgen deed me pinpas het nie dus kon ik nie tanken en nu met 360+km. Op de teller nog steeds niet op zijn reserve..... :P merk er dus niks van hoog verbruik


Heb ik ook gereden, maar dan is je tank wel aardig aan de lege kant :P
 
Heb ik ook gereden, maar dan is je tank wel aardig aan de lege kant :P
ik know :+
Morgen vroeg opnieuw proberen :P


Had het al een Xtje eerder gedaan om te kijken of ik het haalde en dat ging dus ik wist zeker dat het zou lukken. Maar ik rol dan wel wat rustiger dan normal omdat ik het ZEKER wel wil halen :P :Y
 
Er is weer leven in het het topic! :+

Maar Kevin, ik ben vorig jaar ook op een GPZ begonnen (wel vol vermogen) en daar ben ik nog steeds erg blij mee. Het zijn zuinige en leuke motoren om bochtjes mee te pakken.
Die GPZ zonder onderkuipje kan wel eens een import zijn. De Amerikaanse EX500 is de Europese GPZ500, maar dan zonder onderkuipje. 20.000 km kan dan ook 20.000 mijlen zijn --> 32.000 km. Er zijn genoeg handelaren op internet die 'vergeten' te vermelden dan de km-stand eigenlijk een mijlen-stand is!
Die anderen zien er beide mooi uit. De witte staat zo te zien op goede banden. Neem iemand mee die er echt verstand van heeft. Je kunt geluk hebben met een koopje, zoals ik, maar ook dikke pech.

Een GPZ klinkt stationair ongeveer zo: link.
 
Oja, deze heeft zo te zien ook een nieuw uitlaatsysteem. Das een dikke pre! Ik heb mijn uitlaat ook moeten vervangen en dat kan aardig tijdrovend en dus duur zijn als je het laat doen.

Bij mij zag het er zo uit:
full


Aan dat oliefilter is niet te zien dat die er nog maar 100 km opzat :X
 
Laatst bewerkt:
Hi Iedereen,

Ik vrees dat ik voorlopig niet meer kan rijden :( . Ik wilde vanmiddag even mijn ketting spannen (moest gebeuren omdat ik recentelijk een nieuw ketting setje heb) toen ik tot mijn schrik zag dat hoewel mijn motor o de middebok staat zowel mijn voor als achterwiel de grond raakt. Ik vrees dat er iets is met mijn achter veer systeem. Heeft er iemand een briljant idee waar ik moet beginnen???
Ik heb vrijdag nog wel gewoon met mijn motor gereden en hem na mijn werk in de garage gezet. Ik heb er toen, net als de voorgaande periode,niet iets vreemds aan gemerkt.
Als ik hem van de bok af haal dan veert de motor nog steeds alleen als ik me op het zadel laat ploffen (met 100kg) dan hoor ik een soort van krakje.
Iemand enig idee?????

alvast bedankt
Stefan
 
Hi Iedereen,

Bedankt voor de wijze les over Sludge ;) . Ik zal (zoals ik al eerder beloofd had te doen) mijn Radiator afplakken. Misschien een stomme vraag maar kan het karton gewoon met DUCK-TAPE vast gezet worden of zijn er betere methodes??
Ik zal mijn verbruik nog eens goed in de gaten houden.

V-TWIN KEVIN, De motor uit de advertentie ziet er, op de foto, goed uit. Ik mis alleen het onderspoilertje. Je zou hem echt moeten horen lopen en mee rijden om te voelen of de rest ook goed is. Je kan eventueel op youtube filmpjes zien waarop een mooie stationair lopende GPZ is te horen/zien is.
Succes
Stefan

Gewoon karton plaatsen tussen het rooster hoef je niet te plakken met tape blijft vanzelf zitten. Mijn gpz model 1995 verbruikt nu ook meer 1 op 15 korte stukjes normaal 1 op 20 lente/zomer. Komt wel goed op temp, is nieuwer model
 
Hi Iedereen,

Ik vrees dat ik voorlopig niet meer kan rijden :( . Ik wilde vanmiddag even mijn ketting spannen (moest gebeuren omdat ik recentelijk een nieuw ketting setje heb) toen ik tot mijn schrik zag dat hoewel mijn motor o de middebok staat zowel mijn voor als achterwiel de grond raakt. Ik vrees dat er iets is met mijn achter veer systeem. Heeft er iemand een briljant idee waar ik moet beginnen???
Ik heb vrijdag nog wel gewoon met mijn motor gereden en hem na mijn werk in de garage gezet. Ik heb er toen, net als de voorgaande periode,niet iets vreemds aan gemerkt.
Als ik hem van de bok af haal dan veert de motor nog steeds alleen als ik me op het zadel laat ploffen (met 100kg) dan hoor ik een soort van krakje.
Iemand enig idee?????

alvast bedankt

Stefan

Gebroken achterveer? Zou heel goed kunnen
 
Je kan met gemak de helft van je radiateur afplakken... Zo heb ik ook het hele jaar door gereden Mijn vorige gpz oude model zelfs 3kwart afgedekt met karton in de winter, werkte goed niks met tape klooien gewoon tussen roostertje duwen blijft vanzelf zitten
 
Er is weer leven in het het topic! :+

Maar Kevin, ik ben vorig jaar ook op een GPZ begonnen (wel vol vermogen) en daar ben ik nog steeds erg blij mee. Het zijn zuinige en leuke motoren om bochtjes mee te pakken.
Die GPZ zonder onderkuipje kan wel eens een import zijn. De Amerikaanse EX500 is de Europese GPZ500, maar dan zonder onderkuipje. 20.000 km kan dan ook 20.000 mijlen zijn --> 32.000 km. Er zijn genoeg handelaren op internet die 'vergeten' te vermelden dan de km-stand eigenlijk een mijlen-stand is!
Die anderen zien er beide mooi uit. De witte staat zo te zien op goede banden. Neem iemand mee die er echt verstand van heeft. Je kunt geluk hebben met een koopje, zoals ik, maar ook dikke pech.

Een GPZ klinkt stationair ongeveer zo: link.

De ex modellen onderscheidden zich als volgt: ze hebben idd geen onderkuip en ze hebben slechts een schijf voor ipv 2 orig, gpz. Deze foto van die blauwe heeft wel 2 schijven voor dus ik denk gewoon dat de onderkuip is verwijderd, heb ik bij mijn motor ook ivm glimmend houden van de uitlaten
 
Er is weer leven in het het topic! :+

Maar Kevin, ik ben vorig jaar ook op een GPZ begonnen (wel vol vermogen) en daar ben ik nog steeds erg blij mee. Het zijn zuinige en leuke motoren om bochtjes mee te pakken.
Die GPZ zonder onderkuipje kan wel eens een import zijn. De Amerikaanse EX500 is de Europese GPZ500, maar dan zonder onderkuipje. 20.000 km kan dan ook 20.000 mijlen zijn --> 32.000 km. Er zijn genoeg handelaren op internet die 'vergeten' te vermelden dan de km-stand eigenlijk een mijlen-stand is!
Die anderen zien er beide mooi uit. De witte staat zo te zien op goede banden. Neem iemand mee die er echt verstand van heeft. Je kunt geluk hebben met een koopje, zoals ik, maar ook dikke pech.

Een GPZ klinkt stationair ongeveer zo: link.

Die van mij is stiller hoor, ik vind deze nogal rauw klinken
 
Hi Iedereen,

Bedankt voor de wijze les over Sludge ;) . Ik zal (zoals ik al eerder beloofd had te doen) mijn Radiator afplakken. Misschien een stomme vraag maar kan het karton gewoon met DUCK-TAPE vast gezet worden of zijn er betere methodes??
Ik zal mijn verbruik nog eens goed in de gaten houden.

V-TWIN KEVIN, De motor uit de advertentie ziet er, op de foto, goed uit. Ik mis alleen het onderspoilertje. Je zou hem echt moeten horen lopen en mee rijden om te voelen of de rest ook goed is. Je kan eventueel op youtube filmpjes zien waarop een mooie stationair lopende GPZ is te horen/zien is.
Succes
Stefan

Ik maaakte het vast met uitgevouwen paperclipjes door karton en rooster steken en vastmaken, geen tape gaat smelten en wordt baggerzooi
 
Oja, deze heeft zo te zien ook een nieuw uitlaatsysteem. Das een dikke pre! Ik heb mijn uitlaat ook moeten vervangen en dat kan aardig tijdrovend en dus duur zijn als je het laat doen.

Bij mij zag het er zo uit:
[afbeelding]

Aan dat oliefilter is niet te zien dat die er nog maar 100 km opzat :X

Alleen begrijp ik niet dat je dan kiest voor een origineel systeem :?
Aftermarket is wel een stukkie goedkoper lijkt me (zeker als je het bij het juiste adres besteld O-) )
 
Laatst bewerkt:
Gisteren even mijn radiateur afgeschermd met karton en gisteravond meteen de vuurdoop.
Wordt gelijk een stuk sneller warmer. Echt een aanrader dus :)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan