Op de GPZ heb ik nu op advies van het Amerikaanse forum een aan-aan schakelaar tussen de koelwatertemperatuursensor (KWT) en de olietemperatuursensor (OT) gezet. Zo kan ik op het dashboard lekker wisselen tussen de twee temperaturen. En met leuk resultaat!
Ik verwachtte dat de KWT snel zou oplopen tot het moment waarop de thermostaat zou gaan openen, rond de 80 graden. Ook verwachtte ik dat het nog veeel langer zou duren voordat de OT op bedrijfstemperatuur zou zijn. Het blijkt nu andersom!
De olietemperatuur is na zo'n 15-20km rond de 80 graden en loopt op naar 90 graden waar hij redelijk stabiel blijft. Op een hele warme dag met continu 130km/u rijden loopt de OT op tot 100 graden.
De KWT blijft enorm achter en komt met moeite op de waarde van 80 graden. De thermostaat heb ik al een keer gecontroleerd en functioneerde naar behoren. Ik heb het gevoel dat het koelwatersysteem gewoon erg overbemeten is.
Verder geprikkeld heeft de GPZ nu ook een oliedrukmeter op het dashboard. Samen met de olietemperatuurmeter was dit ook weer een leuk leermomentje voor me.
Met koude olie vliegt de oliedruk meteen tot aan de waarde van het overdrukventiel. Op mijn niet gekalibreerde compressor heb ik deze ingesteld op 5,5 Bar (zie pagina 13). Op de niet gekalibreerde oliedrukmeter wordt dan 7,4 Bar aangegeven. Ik moet nog maar een keer een testopstelling maken om deze te calibreren...
Alles leuk en wel, maar wanneer de olie warm wordt, loopt de druk toch veel meer terug dan ik dacht. In mijn hoofd zou de oliedruk op kruissnelheid met 6000rpm toch nog wel richting de waarde van het overdrukventiel moeten gaan. In praktijk loopt deze bij een bedrijdstemperatuur van 90 graden toch terug naar 3,4 Bar.
Opzich is het geen probleem. Volgens de werkplaatshandboeken zou de pomp bij 4000rpm nog 2,4-3,2 Bar moeten leveren. Dat doet hij ook. De blokken hebben sowieso de reputatie om met normaal onderhoud best de 100.000km te kunnen halen zonder revisie. Voor mij is het vooral een uitprobeersel wat ik later ook wil toepassen op de motor die ik eigenlijk veel leuker vindt, mijn Guzzi.
Op die motor wil ik (ooit...) dezelfde waarden gaan meten en dan diverse technieken stap voor stap gaan toepassen en meten wat het effect is. Zowel in de cilinderkoppen als in het smeersysteem. Pin me er verder niet op vast, de Guzzi is een project dat al 6 jaar duurt
Na de aanpassing heb ik de GPZ ook nog gesynchroniseerd. Dit met een erg goedkoop apparaat naar voorbeeld elders op internet voor het synchroniseren van de carburateurs. Een paar oude sproeiers die ik nog had slingeren van mijn oude Suzuki DR800 dienen als dempers.
Het was wel nodig en de motor loopt duidelijk soepeler.