Met Motorhopper zat ik even in een privédiscussie te ouwehoeren over zijn GPZtje. Nou rollen daar allerlei andere onderwerpen uit die misschien voor de rest ook leuk is. Dus even kopiëren en plakken en dan ouwehoeren we hier vrolijk verder
[+] Rammelende Bak
Geplaatst op woensdag 21 januari 2015 10:45
Wie weet wat het wordt. Ik moet altijd mezelf inhouden, anders maak ik het weer veel gekker dan de bedoeling is. Zo valt me op dat de remmerij en heel de voorkant van zo'n latere 500 een stuk meer solide er uit ziet. Overzetten op een oude versie... En op ex-500.com las ik al wat over het vervangen van de achterschokbreker voor eentje van een tweede generatie SV650. Handen die jeuken :-p
Eerst eens rustig naar een goedkope GPZ kijken, dan zien we wel weer. Je hoort het inderdaad vast op het forum.
Groeten, Peter.
--------------------------------------------------------------------------------
[+] Motorhopper
Geplaatst op woensdag 21 januari 2015 10:54
ja ik heb 2 schijven ipv van 1 en een schijf achter ipv een trommel
ik had het oude type 2 jaar terug ook
ook de vering en voorvork is beter op de nieuwe
over de 17 inch wielen nog niet gesproken meer keuze in banden
ow een sv 650 lijkt me ook wel grappig is dat plug en play ?
--------------------------------------------------------------------------------
[+] Motorhopper
Geplaatst op woensdag 21 januari 2015 11:48
ben zelf ook even gaan google en je moet wat dingen aanpassen bij de sv650 veer
bij een ninja 300 veer niet
je hebt me aan het denken gezet hehe
--------------------------------------------------------------------------------
[+] Rammelende Bak
Geplaatst op woensdag 21 januari 2015 11:58
Bijna, er zijn kleine aanpassingen nodig. Als je wat gereedschap hebt, dan kom je er aardig mee weg. Alles staat precies uitgelegd op de volgende pagina:
http://www.ex-500.com/wiki/index.php?title=Upgrading_the_Suspension#Modifying_Rear_Suspension
Er wordt gesproken over springrate. Origineel voor een EX zou 300# zijn. Daarmee bedoelen ze 300 pound per inch. Deel dat door 56, en je krijgt kg per mm. De springrate van de SV 650 van na 2003 is 430#. Als je een schokbreker van voor 2003 hebt, dan heeft die een springrate van 500#. Dat is wel heel stug voor ene GPZtje, tenzij je zelf erg volumieus bent...
In het kort komt het er op neer dat je twee gaten moet uitboren. Een kolomboor en goede machineklem is aan te raden. De dogbones moeten met ringetjes iets naar buiten worden gebracht omdat de schokbreker van de SV een bredere spiraalveer heeft.
De schokbreker is iets langer. De motor zal aan de achterkant ruim 1 inch (25,4mm) hoger komen te staan. De motor staat daardoor iets meer op zijn neus. Met een originele balhoofdhoek van 27 graden kan dat mijn inziens geen kwaad. Hij zal er alleen maar scherper van gaan sturen. Mocht dat niet gewenst zijn, dan kan je gaan spelen met de lengte van de dogbones.
Zoals je ziet, ik kan het nooit laten om heel veel te lezen over de motor die ik op het oog hebt. Als je verder op de Wiki van EX-500.com gaat lezen, dan staat er een prachtig overzicht met een schat aan informatie!
Groeten, Peter.
--------------------------------------------------------------------------------
[+] Rammelende Bak
Geplaatst op woensdag 21 januari 2015 12:02
Klopt, als je bij de link die ik gegeven heb iets naar beneden scrolt, dan staat daar ook de schokbreker van de nieuwe generatie Ninja 250 besproken. Deze is maar een fractie langer (5/16 inch = 8mm) maar de springrate is 510#. Dit wordt aangeraden voor rijders van ruim 100 kilo (inclusief uitrusting). Zie het overzichtje in de gegeven link.
Succes met puzzelen. Zelf vind ik het gelukkig heerlijk om in al die informatie te duiken ;-p
Groet, Peter.
--------------------------------------------------------------------------------
[+] Rammelende Bak
Geplaatst op woensdag 21 januari 2015 12:10
Leuk leesvoer over de Ninja 250 schokbreker met exacte aanduiding welke je nodig hebt:
http://www.ex-500.com/index.php/topic,61001.0.html
--------------------------------------------------------------------------------
[+] Motorhopper
Geplaatst op woensdag 21 januari 2015 12:36
bedankt voor de info
ja ik weeg maar 70 kilo dus dan valt die ninja 300 veer al af
niet dat ik ergens last van heb nu kwa vering het blijft een woon werk motor
voor de fun ritjes pak ik de gsr 750 . daar ga ik eerst betere vering op zetten voor het betere bochten werk
wat ik je wel aanraad is de FOG airbox mod voor de gpz
dan heeft die een beter midden gebied en heb je niet ineens die schock bij 7000 toeren en zit er wat meer leven in onderin ook
--------------------------------------------------------------------------------
[+] Motorhopper
Geplaatst op woensdag 21 januari 2015 12:38
je krijgt een wat gelijkmatigere powerband dus ipv 1000-4000- ( DIP 5000-6700) en dan los bij 7000
nu merk je bijna niks van die dip
--------------------------------------------------------------------------------
[+] Rammelende Bak
Geplaatst op woensdag 21 januari 2015 13:00
Ik had er iets over gelezen. Wat ik me kan herinneren was het niet zo spannend. Een extra gat met een diameter van 1 inch en de mengselschroef 2,5 slagen uitdraaien (vanaf helemaal gesloten). Bij het lezen kon ik me eigenlijk niet voorstellen dat dat zoveel uit zou maken.
Bij aanschaf van een GPZtje zal ik sowieso eerst groot onderhoud plegen (tot en met klepspeling). Mooie gelegenheid om meteen overbodige troep te verwijderen als dat er in zit (emissiesystemen) en die FOG-mod toe te passen. Ik heb er al zin in :-D
Achteraf had dit net zo goed publiek kunnen staan (afgezien van mijn budget) want er staat aardig wat in voor anderen om van te leren...
--------------------------------------------------------------------------------
[+] Motorhopper
Geplaatst op woensdag 21 januari 2015 13:11
je kan het even goed posten praten we daar verder
--------------------------------------------------------------------------------