In de toekomst ga ik misschien buiten de stad werken, dus dan zit ik iedere dag op de snelweg
dus ik wil een soort tussenweg
een superbike lijkt lijkt mij ook een beetje teveel van het goede
maar ik ben toch verliefd geworden op de sportmotoren..
en ik ga er van uit dat ik em niet laat vallen, dus daar hoef ik geen nakedbike voor
en op de sportbikes zit je toch ook behoorlijk recht op? dat heb ik iig begrepen
zit nu alleen heel erg te twijfelen tussen de er-6f en de zx-6r
is de zx-6r echt zoveel sneller met optrekken? of merk je dat alleen op hogere snelheden (hogere topspeed)
Mijn advies: ga je eerst eens wat inlezen. Praat met motorrijders als je wat meer weet, dan kun je ook meer gerichte vragen stellen. Op deze manier, op een forum vragen stellen, leer je te weinig....
Het ligt allemaal niet zo zwart-wit als mensen zich voorstellen. Helaas laten sommige motorrijders je dat ook geloven, dat het zwart-wit is.
Er bestaat niet een "beste motor", er bestaat alleen een motor waar JIJ prettig op rijdt. Of dat een 1cil, 2 cil, 3 cil of 4 cilinder (of zelfs een 6cilnder) is, dat kun jij alleen zeggen.
Als vuistregel: een 1cil/2cil motor heeft meestal wat meer koppel (trekkracht) onderin de toerenschaal en klinkt vaak best lekker. Maar mede daardoor rijdt hij vaak wat bokkiger en remt veel meer op de motor. Het wordt ook wel "karakter" genoemd. De één zweert er bij, de ander vindt het niets. Maar er zijn ook 2cil motoren waar je veel minder dat 2cilinder gevoel bij krijgt en die weer anders reageren. Andersom: een 4cilinder loopt soepeler en trilt minder, heeft meer vermogen bovenin. Je moet wel meer toeren draaien om er het maximale uit te halen en hij heeft minder "karakter". Voor een beginner is een 4cil vaak ook makkelijker te rijden. Maar het blijft een vuistregel....
Qua optrekken doet het aantal cilinders er niet zo veel toe. Een 2cil zal de eerste meters soms rapper vertrekken, maar een 4cil haalt 'm daarna meestal weer in.... 4cils hebben vaak wel een hogere topsnelheid, maar ook niet altijd......
Bepaal eerst wat voor gebruik je van je motor gaat maken. Korte ritjes, toeren, woon-werk, rijden met duo, noem maar op. Dan een budget, da's ook wel zo handig.
Bepaal dan wat voor type motor je prettiger vindt rijden. Niet alleen het aantal cilinders, maar zeker ook de zitpositie en het stuurkarakter.
Een supersport is gemaakt voor controle in het snelle werk. Maar woon-werk, binnenweggetjes of lange ritten is weer niet prettig als je met je gewicht op je polsen hangt. De ZX6R is zo'n supersport. Vaak 4cilinders, maar er zijn ook hele beste 2cilinders (bv. de Ducati's) en zelfs 3cilinders (Triumph) te koop.
Een allroad (of hoogpoter) stuurt prettig en biedt vaak veel controle. Geschikt voor woon-werk, toeren enz. Maar lekker rap snelwegscheuren of circuits, daar is ie niet voor. De Yamaha 660 van Dennisik is zo'n soort fiets. Vaak een of tweecilinders, soms ook met meer cilinders.
Een tussenvorm is de allrounder. Zitpositie tussen supersport en allroad in, je kunt er mee toeren, woon-werk doen maar vaak ook nog best een stukje circuit. Als ik jou zo hoor, lijkt me dit een prima eerste fiets. Voorbeelden zijn bv. de Bandits 600/650, zowel te koop naakt, als met halve en soms ook hele kuipen. De Honda CBR600F is ook een hele populaire fiets, net zoals de Fazer 600 en de Honda Hornet 600.
Maar alweer: het zijn vuistregels. Ik ken mensen die elke dag woon-werk doen op hun supersport en er zelfs lange ritten mee maken. Ik ken mensen op allroads die er supersports in snelle bochten mee zoekrijden.
Wat de beste motor is voor jou bepaal je zélf aan de hand van proefritten en niet aan de hand van wat een ander de beste/mooiste of snelste motor vindt.
Edit: vergéét je "ervaring" op een scooter. Je zult er later wel achter komen hoe dom dat klinkt.......