Kawasaki KLE (4)

Hoi allemaal!
Mijn KLE met ongeveer 110.000 km op de teller (kocht hem met een kapotte kilometerteller waar ik heel lang mee heb gereden, dus exacte aantal weet ik niet), heeft vandaag geprobeerd harakiri te plegen door niet te stoppen met proberen te starten. Contactsleutel verwijderen en dodemansknop werkte niet. Dus in allerlei haast maar de accu gedemonteerd voordat het systeem zichzelf zou frituren. Waarschijnlijk is het startrelais niet meer goed, dus dat ga ik vervangen. Zijn er mensen die zo'n soort probleem kennen?
Dit is 1x eerder gebeurt op vakantie, maar toen was gelukkig mijn accu bijna leeg door een hele dag offroad rijden (en meer starten dan rijden) dus was er niet zoveel aan de hand.
 
Dag mensen,

Ik heb kort geleden een KLE500, vrijwel alles stock, gekocht, en zat te denken deze wat upgrades te geven.
Hij wordt gebruikt om straks veel off-road te rijden en een redelijke tour te maken. (Europa -> Afrika).
Heeft iemand tips welke onderdelen een upgrade zouden kunnen gebruiken of waar ik naar zou kunnen kijken.
Advies/aanraders op vervangingsonderdelen zijn altijd welkom!

Thanks!
 
Hoi! Wat een top idee.

een paar mogelijke dingen:
- verhogen spatbord voor (voor noppenbanden)
- progressieve voorvering (tip: vergeet die ventielen om er meer druk in te pompen, het enige wat er gaat gebeuren is dat je de keerringen eruit drukt).
- stalen remleidingen
- nieuw vliegwiel met ingebouwde magneten (heel belangrijk!)
- achtervork controleren op roest, wil nog wel eens van binnenuit roesten
- je kan aan een nieuwe bashplate beginnen als je het echt bont gaat maken. Al heb ik er zelf enduro mee proberen te rijden zonder zo'n plaat en het ging prima.
- valbeugels?
- fatsoenlijke handkappen die ook je hendels beschermen.
- nieuw zadel (voor lange ritten schijnt het origineel heel slecht te zijn)
- brandstoffiltertje (de kle schijnt gevoelig te zijn voor slechte benzine namelijk, al heb ik er zelf nooit last van gehad).
- misschien dikkere olie voor warm weer? Al is dat hele olie-debat ook nog niet uitgevochten.

Helaas zijn er bijna geen opties om de brandstof capaciteit te verhogen, dat is het enige echte grote nadeel aan de KLE. Dat zal dan in externe jerrycans etc moeten.
en nog nog niet-kle specifieke dingen als eventueel stuurverhogers, mobiel houder/oplader en dat soort dingen. Als je lang bent is het met de KLE mogelijk de ophanging relatief gemakkelijk op te hogen, daar is genoeg over te vinden op het internet.

Als me nog iets meer te binnen schiet knal ik het erbij haha.
 
Bedankt voor de tips!

Hier kan ik voor nu wel ff mee vooruit, ik ga is kijken wat er allemaal mogelijk is!
 
Goedemiddag!
Ik heb sinds gisteren een KLE 500 met een behoorlijk lage kilometerstand. Ik ben druk aan het lezen, op zoek naar de tips/tricks. Eerst wat simpel onderhoud en misschien carbs ultrasoon reinigen.

20230601_091535.jpg
20230601_091550.jpg

Er komen noppenbanden op en de Heed valbeugels zijn al besteld. :)
 
Ziet er mooi uit, inderdaad heel weinig kilometers :0. Je mist ook die sokken om de voorpoten, wat ik vreemd vind want hij ziet er voor de rest 100% in tact uit. Een gek onderdeel om te missen. Als je er offroad mee wil gaan rijden (met je noppen), lijkt t me handig om deze er ook weer bij te bestellen :P Zijn overal te krijgen en kosten niet zoveel. Wel even moeite om ze er weer op te krijgen.
 
Die originele sokken waren vergaan, ingescheurd op elke plooi dus eraf gesneden/geknipt. Ik zag die Acerbis hoezen ten op zichte van die harmonica rubbers, ook mooi! En niet duur.

Eerste 90 euro is bij Japparts uitgegeven voor onderhoud! En ik moet even Dakar stickers bestellen :]
 
Ben maar meteen gaan schroeven voor een beetje onderhoud aangezien er niets bekend is.
Er zit wel een roestduiveltje in de motor en er zijn ooit plekjes bijgewerkt met zilver verf op het frame en op de achterbrug bij de veer etc.

Alle slangetjes onder de tank zien er allemaal goed uit, niet hard of uitgedroogd. Benzinefilter lijkt relatief nieuw/schoon. Vanavond Olie/filter, bougies en luchtfilter vervangen!

20230602_205128.jpg
20230602_213119.jpg
20230602_212343.jpg
 
wil iemand die een model van ongeveer 2006 de afmeting van de sticker “Kawasaki” opmeten die op de Kuip zit alstublieft. Ik had een sticker maar deze is denk ik te klein en kan nergens de afmetingen vinden


Gaat om deze
 

Bijlagen

  • F82CDC42-9690-46D8-97E1-ED7489A3C6E1.jpeg
    F82CDC42-9690-46D8-97E1-ED7489A3C6E1.jpeg
    115,2 KB · Weergaven: 8
Dit lijkt me niet goed of wel?
Remblokken waren aanvervanging toe, kom ik dit tegen toen ik de remklauw los had. Lijkt op de seal die naar buiten is komen zetten.
Iemand die een revisiesetje weet van een beetje goede kwaliteit? Hoef die china rommel niet.
 

Bijlagen

  • IMG_20230812_110436.jpg
    IMG_20230812_110436.jpg
    218,2 KB · Weergaven: 4
Nee dat lijkt me ook niet... Voordeel is dat dat volgens mij achter is? Dan maakt t allemaal wat minder uit :P
 
Even een tipje.
Ik heb van de week mijn kleppen gesteld. En ik was op het vliegwiel aan het bdp aan het zoeken ( die er helemaal niet op zit omdat het één aftermarket is)🤦🏼 Merkte ik op dat er 2 schilfers afgebroken waren. Ik heb de kap eraf gehaald en ze zaten idd in de kap bij de rotor. Dus als je een aftermarket vliegwiel hebt…. Toch af en toe checken. 👌
 
Dat vliegwiel probleem, is dat ook bij de modellen van 2006 het geval? Ik wil maandag bij eentje gaan kijken namelijk.
 
Volgens mij wel maar je kan het zien door de bovenste dop aan de linkerkant er uit te schroeven. Als je naar binnen kijkt met een lampje dan zie je de magneten zitten. Zo kan je ze ook inspecteren👌
Dat oranje is een lijm waar de magneten mee vast zitten. De aftermarket vliegwiel is een magneet uit 1 stuk. Mocht je hem willen kopen. Het vervangen ervan kost ongeveer 140 euro. Vliegwiel, pakking ,nieuwe bout. Ik heb er ongeveer een uurtje over gedaan. Mocht je dat doen hou er rekening mee dat de bout een Engelse draad heeft 🫣
 

Bijlagen

  • C739B124-B1A7-4D16-956F-690DE6EAF2A3.jpeg
    C739B124-B1A7-4D16-956F-690DE6EAF2A3.jpeg
    126,5 KB · Weergaven: 0
Laatst bewerkt:
Volgens mij wel maar je kan het zien door de bovenste dop aan de linkerkant er uit te schroeven. Als je naar binnen kijkt met een lampje dan zie je de magneten zitten. Zo kan je ze ook inspecteren👌
Dat oranje is een lijm waar de magneten mee vast zitten. De aftermarket vliegwiel is een magneet uit 1 stuk. Mocht je hem willen kopen. Het vervangen ervan kost ongeveer 140 euro. Vliegwiel, pakking ,nieuwe bout. Ik heb er ongeveer een uurtje over gedaan. Mocht je dat doen hou er rekening mee dat de bout een Engelse draad heeft 🫣

Ok bedankt, je foto is dus nog van de oude situatie begrijp ik ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan