Kawasaki kx 125cc 2takt 2002 bougie telkens stuk help!

Sammy125sx

Rookie
18 feb 2022
5
0
Beste leden , ik heb pas een nieuwe crossmotor gekocht maar nu lijkt het dat ie 2 bougies stuk gemaakt heeft in 2 uur rijden. Ik rij 1/40/45 mengsmering. Wie kan mij hiermee helpen (bobine stuk)?afstelling mvg Sammy
 
Probeer meer vol gas te rijden of draai er een warmere bougie in. Of er is iets mis. Zoals een demper die half dicht zit, een dicht luchtfilter enz.
 
Heb je wel het originele type bougie er in zitten?
In crossers hoort een specifiek type bougie, meestal een ngk EGV, dat is met een kleine midden electrode maar gewone massa electrode
ATTACH]

1649956493766.jpeg


Als de motor in goede staat verkeerd( vooral compressie)de sproeier afstelling ok is en je goede kwaliteit cross meng olie gebruikt zou er geen probleem moeten zijn om uren al pruttelend rond te kunnen rijden zonder dat je bougie stuk gaat.

Als de crosser geheel standaard is: altijd helemaal terug naar fabrieks waarden, sproeiers,voetpakking, bougie en geadviseerde mengsmering, dan moet hij het goed doen, zo niet dan is er wat mis.
 
Laatst bewerkt:
Als de motor in goede staat verkeerd( vooral compressie)de sproeier afstelling ok is en je goede kwaliteit cross meng olie gebruikt zou er geen probleem moeten zijn om uren al pruttelend rond te kunnen rijden zonder dat je bougie stuk gaat.

Als de crosser geheel standaard is: altijd helemaal terug naar fabrieks waarden, sproeiers,voetpakking, bougie en geadviseerde mengsmering, dan moet hij het goed doen, zo niet dan is er wat mis.
de bougie die Kawa gekozen heeft zit er in met de bedoeling om de 125 te gebruiken waarvoor hij gemaakt is : gas geven op een cross-baan. uren pruttelen komt de bougie nooit op temperatuur en kan ze dus ook zichzelf niet proper branden/houden.

en je moet al een beetje een kenner zijn om te achterhalen of alles aan het blok nog standaard is.
 
Die egv is nu juist daarom, het is een type bougie dat ook bij langdurig lage verbrandings temperatuur niet lek slaat, uiteraard is daar een eind aan maar je hoeft geen gp's te rijden om zo'n bougie schoon te houden, twee bougies in twee uur stuk zou niet mogen gebeuren, ook niet als je een beetje rustig rondrijd.

Als je een tweetakt crosser hebt zul je ook snel moeten wennen aan het gegeven dat het ding het liefst iedere x aantal uur open moet, zuigerveren zijn na een middag goed knallen (lees wedstrijd rijden) versleten en je wilt ook de zuigerspeling en staat vh bigend en drijfstang in de gaten houden, zoveel levensduur zit er niet op een zuiger, veer en big-end.
Dat betekent ook dat het onvermijdelijk is dat je de service manual nodig hebt, al was het alleen als hulp bij het sleutelen maar ook om belangrijke gegevens als de afstel gegevens op te zoeken, denk aan ontstekingstijdstip en wat de standaard bezetting is vd carburateur.
Je kunt er bij een tweede handse van uit gaan dat de vorige eigenaar zo goed als aan alles heeft geschroefd en dat gebeurt niet altijd met de beste kennis van zaken, terug naar af/standaard is dan meestal de beste taktiek.
Je kunt geen tweetakt crosser bezitten én onderhouden zonder kennis van zaken, hoe eerder je zelf onderwijst des te beter, of je moet een hele grote zak geld hebben en het laten doen door een ander.
 
Luchtschroef zat te dicht in vergelijking met standaard afstelling heeft ook niet echt geholpen . Ik ga de sproeier anders ff checken. Heb gehoord dat de bobine wel eens voor dit soort problemen kn veroorzaken
 
Terug
Bovenaan Onderaan