Kawasaki KZ750 project....

mx-jacob

MF'er
19 okt 2011
218
94
Lisse
Jaren geleden mijn buurman geholpen met opknappen van deze kz750 helaas is dit project toen nooit afgekomen en in de garage blijven staan.
20190530_133727.jpg

Inmiddels is de motor jaren later verhuist naar mijn garage en heb ik besloten hem weer in orde te maken...
Op zich was hij in prima staat, remmen vast door het stil staan en carbs vol met rotzooi
Remklauwen gereviseerd en carburateurs ultrasoon gereinigd, de motor liep in middels best prima.
Na wat kilometers gemaakt te hebben had ik genoeg vertrouwen voor een weekendje Duitsland, dit ging allemaal lekker tot dat op de terug weg vlak bij huis de koppakking er uit plofte en de olie er langsaam uit zeek.....

Afijn ik had nog een reserve motorblok liggen en heb besloten om deze compleet te reviseren in middels is de cilinderkop klaar en ben ik bijna klaar voor de opbouw.

20190605_091027.jpg

20191018_161826.jpg

Uitlaat geleiders vervangen, kleppen ingeschuurd en klep speling gemaakt.

Mocht iemand het interessant vinden word vervolgd!
 
Zo een was ik ook ooit van plan te kopen. Had even niet genoeg centjes. Leuk ding, ik blijf meekijken
 
Jaren geleden mijn buurman geholpen met opknappen van deze kz750 helaas is dit project toen nooit afgekomen en in de garage blijven staan.
Bekijk bijlage 1437474
Inmiddels is de motor jaren later verhuist naar mijn garage en heb ik besloten hem weer in orde te maken...
Op zich was hij in prima staat, remmen vast door het stil staan en carbs vol met rotzooi
Remklauwen gereviseerd en carburateurs ultrasoon gereinigd, de motor liep in middels best prima.
Na wat kilometers gemaakt te hebben had ik genoeg vertrouwen voor een weekendje Duitsland, dit ging allemaal lekker tot dat op de terug weg vlak bij huis de koppakking er uit plofte en de olie er langsaam uit zeek.....

Afijn ik had nog een reserve motorblok liggen en heb besloten om deze compleet te reviseren in middels is de cilinderkop klaar en ben ik bijna klaar voor de opbouw.

Bekijk bijlage 1437477
Bekijk bijlage 1437478
Uitlaat geleiders vervangen, kleppen ingeschuurd en klep speling gemaakt.

Mocht iemand het interessant vinden word vervolgd!
Nee niet interessant:r:+
 
Deze middag maar weer even verder met de kawa, lompe vetter kuip gedemonteerd zodat het oude blok er makkelijker uit kan.

20191102_143015.jpg


Ik denk ook niet dat hij nog terug er op gaat. Ik heb nog een stuk slankeren kuip liggen deze staat wat sportiever:

20191102_153503.jpg


Ook de achterband was uit het jaar ???? Oud in ieder geval, toevallig nog een velg staan met gloed nieuwe band. Maandag nieuwe wiellagers en keerringen er in dan is dit ook weer nieuw.

20191102_143025.jpg


Al met al middag weer nuttig besteed.

20191102_153440.jpg
 
En anders toch geen kuip, vind ik fijner rijden in ieder geval, maar ziet er allemaal goed uit.
Ook de bar, die heb ik dan weer niet in de werkplaats 8-)
 
Zo’n 4-kante tank en hoekige vormen vallen niet mooi met een glooiende Kuip.
Zxr1100/1200 of elr stuurkuipje.
Niet bijster origineel maar staat wel strak.
Kleurstelling vind ik super.

Edit ; zie dat je een gpz kuipje hebt liggen, daar kan ik moeilijk nee tegen zeggen, als je iets méér Kuip wilt.
 
Laatst bewerkt:
Zo’n 4-kante tank en hoekige vormen vallen niet mooi met een glooiende Kuip.
Zxr1100/1200 of elr stuurkuipje.
Niet bijster origineel maar staat wel strak.
Kleurstelling vind ik super.

Edit ; zie dat je een gpz kuipje hebt liggen, daar kan ik moeilijk nee tegen zeggen, als je iets méér Kuip wilt.


Ahh dat is dus een gpz kuip? Ik heb hem gedemonteerd van een andere kz750 dus ik heb al het montage materiaal er bij. Staat erg strak en de kleuren komen mooi terug. De vetter kuip ( te zien op mijn eerste foto) blijft er zoiso van af, leuk als het regent maar onwijs lomp.
 
Mooi dat je dat soort werk allemaal in eigen beheer kunt doen.
Motorrevisie zal een uitstervend beroep gaan worden, ben ik bang.

Sleutelen aan een batterijenfiets lijkt mij toch minder interessant :/.
 
Zo het is even stil geweest maar we kunnen weer verder.

Bij roukema een pakking set en een revisie setje voor de nokken as ketting spanner met versterkte veren.

Hopelijk geeft dit meer druk op de ketting dan de orginele..


20200304_161526.jpg

20200304_161535.jpg
 
Zo weer een stukje verder.
Cilinders en kop gemonteerd, distributie was even pielen maar dat is ook gelukt. Verbeterde ketting spanner is echt en wereld van verschil. De ketting staat nu keurig op spanning.
20200307_100324.jpg

20200307_110758.jpg

20200307_121148.jpg

Het enige waar ik nog niet helemaal tevreden over ben is de klep speling,

2 kleppen zitten op de krap 0.10 mm dat is net de onder grens. Ik denk dat ik de nokken Assen nog een keer los haal.

Word vervolgd!
 
De spanner blijft een probleem, een handmatige of op de kop een gaatje met schroefdraad en een boutje er in, dan blijft het werken maar kan deze nooit terug lopen.
Vraag maar niet hoe ik het weet, een oud Kawa racer/monteur had mij het advies gegeven, toen ik later een probleempje had was zijn eerste vraag, zit het boutje er in? ik..eh nee,😟 en hij gelijk, Je nokkenas staat niet op tijd. 😂
 
Zo de klep speling is nu perfect op orde.
Natuurlijk had ik weer niet de juiste maat stel platen dus heb ik ze zelf maar op maar gemaakt.

Carter pan en olie filter gemonteerd, hopelijk dit weekend het blok in het frame hangen... :)

20200318_145038.jpg

IMG-20200318-WA0043.jpeg
 
euh zelf je plaatjes op maat gemaakt?? oftewel je hebt ze afgeschuuurd.... plaatjes zijn gehard en je hebt waarschinlijk de geharde genitreerde laag er af geschuurd....Ik denk dat je ern mee weg komt omdat de plaatjes onder de buckets liggen..... maar goed is het niet. En je foto van en strak gespande nokkenasketting zonder het geleide tandwiel. gaat niet goed zo...een klep is zo krom.
 
euh zelf je plaatjes op maat gemaakt?? oftewel je hebt ze afgeschuuurd.... plaatjes zijn gehard en je hebt waarschinlijk de geharde genitreerde laag er af geschuurd....Ik denk dat je ern mee weg komt omdat de plaatjes onder de buckets liggen..... maar goed is het niet. En je foto van en strak gespande nokkenasketting zonder het geleide tandwiel. gaat niet goed zo...een klep is zo krom.

Komt goed ik had de ketting gespannen om te kijken of alle merk tekens goed uit kwamen. Als ik de klep deksel monteer span ik hem op nieuw.

De stei platen ben ik niet zo bang voor is 0.03 van af.
 
Bij een Kawasaki dealer, bijv. Horeon in Zwanenburg, kan je aan de juiste stelplaatjes komen. Dus niet zelf lopen klooien.
 
Terug
Bovenaan Onderaan