Kawasaki VN 800 Topic

Koffers zijn nog niet gespoten, de rest wel. Vanmiddag e.e.a. weer gemonteerd, kan ze in ieder geval dit weekend weer rijden.
full
 
Mooie strakke fiets zo, alleen zijn die apes niet wat te hoog voor haar? Lijkt wel of de handen zo'n 10 cm hoger uitkomen dan haar schouders
 
Voor mij is tie precies hoog genoeg *O* Maar op de foto zit ze niet rechtop, het gaat prima, effe wennen in de langzame bochtjes
 
Vandaag ff naar Texel geweest. Op de boot heel even gebabbeld met de eigenaar van een andere Vulcan 800. Hij was net als ik met vrouwlief achterop aan het toeren.

Hij had gaatjes in zijn uitlaat geboord zoals je dat vaker ziet. Viel mij nog mee wat dat aan lawaai produceerde.

Lekker dagje gehad. Enig nadeel was wel dat ik weer vrij voorzichtig over hobbeltjes moest. Met mijn vriendin achterop moet de achterveer dus toch wat strakker. Nu met de nieuwe banden haal ik zelfs niet de maximale uitslag maar stoot de band tegen het spatbord. Zit daarom serieus te overwegen toch een veer met hpa te kopen. Kosten een klap geld maar scheelt een hoop geleuter met verstellen denk ik.

Ohja, ff posen :+
full
 
Laatst bewerkt:
Prachtig!
En een zalige rit kan ik me voorstellen, ben daar 10-tallen jaren terug eens geweest...
Staat je vering als op zijn hardst? (7)
ik heb de mijne onlangs van 7 naar 5 gebracht, bolde echt wel te hard, maar ik rij dan ook altijd solo.
 
De vering staat nu op 5 omdat 7 mij ook te hard was, maar met vriendinlief achterop zou 'ie dus weer naar 7 moeten. Ik vind het alleen nogal veel gedoe om erbij te komen dus zit daarom toch met een dure veer met hpa (verstelling op afstand) in mijn hoofd.

Sowieso ga ik bij de dealert even klagen over de achterband... want ik vind het niet normaal dat ik met een band van dezelfde maat opeens mijn spatbord aantik terwijl dat voorheen nooit gebeurde.
 
Ik heb ook eerst serieus wat moeten zoeken om de vering te veranderen, maar als je het rechter paneel en het "materiaal bakje" verwijderd, hem op de krik zet gaat dat redelijk vlot, een tik met een wat lange schroevendraaier en hamer.
Nu, als je nu en dan solo;nu eens duo rijdt kan ik me voorstellen dat dit niet echt haalbaar is! Jammer dat de oplossing zo duur moet zijn!
Nu moet het lukken, er lag nog altijd de eerste band op, de Bridgestone, en een paar maanden terug heb ik Continentals, de WW laten leggen, en pas toen viel het me op dat hij veel te "hard" reed; dus het type band doet er zeker toe denk ik!
 
Dat verstellen is laatst idd heel aardig gelukt (zonder krik overigens, maar enkel zachter gezet, van 7 naar 5). Ik rijd meestal solo maar iid zo nu en dan duo, en dan is het niet handig als dat bakje eruit moet (zo gemakkelijk vond ik dat kreng niet van zijn plaats komen).

Vanmiddag even bij de dealert langs geweest. Meneer heeft e.e.a. opgeschreven en komt erop terug. Ook hij vond het niet normaal dat het spatbord word geraakt bij een flinke hobbel. Ben benieuwd waar ze mee komen. :)
 
De vering staat nu op 5 omdat 7 mij ook te hard was, maar met vriendinlief achterop zou 'ie dus weer naar 7 moeten. Ik vind het alleen nogal veel gedoe om erbij te komen dus zit daarom toch met een dure veer met hpa (verstelling op afstand) in mijn hoofd.

Sowieso ga ik bij de dealert even klagen over de achterband... want ik vind het niet normaal dat ik met een band van dezelfde maat opeens mijn spatbord aantik terwijl dat voorheen nooit gebeurde.
Dat gebrek aan marge ligt eerder aan belading en vering, dan aan een band.

Al eens gekeken bij hagon shocks?
 
nou op verzoek een paar foto,s van mijn drifter en dan nu helemaal
ben er bijna mee klaar paar kleine dingen nog
uitlaat steun moet ff verzet worden dan kan het zij kapje er ook weer op zit nu ff met los beugeltje dat moest ff omdat ik wel de achteras eruit wil kunnen halen zonder dat de uitlaat eraf moet
reeds gedaan:home made uitlaat deze klinkt echt vet, home made passing light(lampen made in china)
home made tassen beugels, tassen komen van een vulcan
valbeugel komt ook van een vulcan en moest dus pas gemaakt worden ivm treeplanken
beugel moet nog ff zwart worden
voor de rest heb ik nergens chrome op zitten hou niet van poetsen
nou voor de rest heb ik niet veel meer over dit brommertje te zeggen en kan ik mij nu ff richten op mijn cafe racer die schreeuwt ook om aandacht

Foto-ICMNG4FA-D.jpg


Foto-4CQJHZKR-D.jpg


Foto-4FIAO4GL-D.jpg
 
Dat gebrek aan marge ligt eerder aan belading en vering, dan aan een band.

Al eens gekeken bij hagon shocks?
Ik zou toch sowieso maximaal door de veer moeten kunnen zakken zonder dat de band het spatbord raakt?

Overigens gisteren nog eens goed onder het spatbord gekeken en gezien dat een metalen plaat aan de voorkant van het spatbord precies op de knik heel mooi schoon is... dat moet dus de plaats zijn waar 'ie tegenaan stoot.

Hagon heeft inderdaad een model met hpa. Nu nog een Nederlandse winkel vinden die ze verkoopt. Wel gemaild naar chopperonderdelen.nl (die bieden 'm zonder hpa aan) maar nog geen reactie gekregen.
 
Laatst bewerkt:
Ik zou toch sowieso maximaal door de veer moeten kunnen zakken zonder dat de band het spatbord raakt?

Overigens gisteren nog eens goed onder het spatbord gekeken en gezien dat een metalen plaat aan de voorkant van het spatbord precies op de knik heel mooi schoon is... dat moet dus de plaats zijn waar 'ie tegenaan stoot.

Hagon heeft inderdaad een model met hpa. Nu nog een Nederlandse winkel vinden die ze verkoopt. Wel gemaild naar chopperonderdelen.nl (die bieden 'm zonder hpa aan) maar nog geen reactie gekregen.
Je kunt zelf als particulier direct bestellen.
Morren import / www.hagon-shocks.nl

En als een veer niet helemaal ok is, is de maximale uitslag groter dan het hoort te zijn. Progressieve vering is daar wat beter in dan de meeste OEM vering.

Je kunt bij hagon zelfs nog wat kortere bestellen. Aan de hand van je motor, belading, gewichten, etc, berekenen zij (Rita) welke veer en demper geschikt zijn.
 
Dank voor de link. Ik heb ze even een mail gestuurd. :)

Mijn fiets is 17 jaar oud, maar er staat nog maar 10K op de teller... kan een veer dan al 'af' zijn?
 
Dank voor de link. Ik heb ze even een mail gestuurd. :)

Mijn fiets is 17 jaar oud, maar er staat nog maar 10K op de teller... kan een veer dan al 'af' zijn?
Dat zou ik dan niet verwachten, eigenlijk.

Bellen naar Morren gaat sneller en beter dan mailen. Volgens mij zijn ze morgen weer open.
 
Meer kans dat de olie "af" is.
Je ververst toch ook motorolie?
Een schokbreker moet af en toe ook 's geserviced worden.

Dank voor de link. Ik heb ze even een mail gestuurd. :)

Mijn fiets is 17 jaar oud, maar er staat nog maar 10K op de teller... kan een veer dan al 'af' zijn?
 
Valt daar iets aan te onderhouden dan? De voorvork olie is wel vervangen maar ik had werkelijk geen idee dat je ook iets met de achterveer kon doen, buiten verstellen/vervangen...
 
De achterschokbreker werkt grotendeels hetzelfde als je vorkpoten, dit gaat normaal gesproken ook met olie, bij performance motoren ook nog met nitrogeen gas, maar dat hebben we niet op de VN.

Het is een beetje lastig advies te geven, want ik heb zelf bij mijn VN nog nooit naar m'n vering gekeken, wel probeer ik er zoveel mogelijk in te verdiepen bij het crossen, maar eenvoudig is het niet.
Als ik mijn vrouw (en die is licht) achterop de VN heb, wil ie ook wel 's een beetje doorslaan bij hogere verkeersdrempels, irritant maar dat neem ik voor lief, het is een cruiser met erg basale vering.

Normaal gesproken heb je hoofdzakelijk 2 factoren die je stugheid bepalen.
De veer voorspanning, dus de veer rondom de schokbreker die je afgesteld had met de afstelring.
Die voorspanning wordt eigenlijk hoofdzakelijk gebruikt om je rijhoogte te bepalen en binnen een bepaalde marge optimaal te presteren, hierbij worden er soms nog aanpassingen gedaan d.m.v. stuggere/dikkere veren voor zwaardere en dunnere veren voor lichtere belasting.
2e is de compressie clicker waarmee je stugger of minder stug kan verstellen, hier wordt de olie in de schokbreker zodanig omgeleid dat het meer weerstand geeft, een variant hierin is ook dikkere of dunnere olie.
Hoe minder de olie zijn eigenschappen bewaard, hoe meer de vering gaat po-go-en, of deinen.
Maar een compressie clicker heeft de VN niet voor zover ik weet.
Ze hebben dus bij de VN de stugheid en rijhoogte tesamen gecombineerd in 1 verstelling, de veer voorspanning.

Ik vraag me een aantal dingen af als ik je berichten lees.
Is die vering als je hem wat harder zet echt niet te doen als je solo rijdt?
Hoeveel wegen jij en je vriendin/vrouw? Zou de marge tussen jij als solo en duo zo breed zijn dat dit niet met 1 generieke instelling van de standaard vering op te lossen is?
Zou de schokbreker een lekkage hebben (gehad) waarbij de olie niet of nauwelijks nog aanwezig is en dan voortijdig met je vriendin/vrouw achterop doorslaat?
Is de vering ooit aangepast (verlaagd) zodat de veerweg erg kort is geworden t.o.v. het achterspatbord?

Je zou wellicht eens naar een verings specialist kunnen gaan om je te informeren, die hebben veel inzicht, misschien hebben zij een goedkopere oplossing dan de aanschaf van een aftermarket schokbreker.
Door de bank genomen heeft een dealer geen verstand van vering.
 
Laatst bewerkt:
OK, duidelijk. De olie in de voorvork heb ik laten verversen maar had geen idee dat zulks ook met de achterveer kon. Echt deinen doet 'ie niet maar ik vind 'm bij flinke hobbels wel erg ver doorzakken. Daar had ik echter tot de montage van een set nieuwe banden geen problemen mee. Zo nu-en-dan doorslaan, och, dan maar wat rustiger aan doen. Met de nieuwe banden echter raakt de achterband nogal eens het spatbord, wat mij niet bevorderlijk voor de levensduur van de band lijkt. Dát is de reden dat ik nu toch weer over mijn achterveer spreek, niet het doorslaan.

Om je vragen te beantwoorden:
Als ik solo rijd is stand 7 echt niet te doen. Moeilijk onder controle te houden bij slecht wegdek en een zere onderrug van het gestuiter.

Ik weeg pak 'm beet 90KG, mijn vriendin zo'n 70KG. Ik zit dus niet met een olifant achterop, maar het verschil in vering is enorm. Met de veer op stand 7 sloeg 'ie met haar achterop zelfs nog af-en-toe door, maar nogmaals, daar kan ik mee leven. Het raken van de achterband is wat ik een probleem vind.

Lekkage zou ik niet weten. Dergelijk onderhoud láát ik doen omdat ik er geen kaas van gegeten heb. Bij de dealer is het echter niet opgenoemd en die hebben de veer er ook uit gehad om 'm in eerste instantie harder te zetten.

Voor zover ik weet is de vering nooit aangepast. De vorige eigenaar heeft nog geen 4K met deze machine gereden en heeft niet zo heel veel bijzonders met de fiets gedaan buiten een ander stuur en een super stoer highway hawk remoliereservoirdekseltje. :+

Gezien ik met de oude banden (die nog gaaf waren, maar wel 17 jaar oud) geen problemen had neem ik aan dat deze banden toch iets hoger zijn dan de oude. Nu rijden ze een stuk lekkerder dus als dit probleem met de achterveer op te lossen valt zonder dat ik van de fiets af stuiter dan ben ik al heel blij. Daarbij vind ik het geen enkel probleem om nu eenmalig een stevig bedrag aan een betere veer te besteden. Het is mijn enige motor en ik zou graag zien dat ik daar een beetje comfortabel op kan rijden zonder mezelf druk te hoeven maken over dit soort zaken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan