Kawasaki W650 en W800 topic

Gaan wij nog iets vinden van het coalitiebesluit om de max snelheid op rijks en autowegen terug te brengen ,op de dag ?
Elk nadeel heeft zijn voordeel zou Johan Kruif zeggen. Ik heb tot op heden de snelweg altijd hardnekkig vermeden omdat ik 130 km/uur geen prettige snelheid vind om te :]:]:]:] rijden. Dan moet je weer zo'n belachelijk 🤣🤣🤣 windscherm monteren en als iedereen netjes 100 / 110 km/h rijd dan gaat het goed en kunnen wij al die domme schermpjes van onze oh zo mooie motor verwijderen.
 
Wat anders, voor de sleutelaars onder ons:
Het WPH zegt dat je de tank moet laten leeglopen alvorens deze te verwijderen.
Doen jullie dat ook, of is debrandstofleiding voorzien van een afsluiter?
Wil eerdaags de tank er even afhalen. Nieuwe bougies en even goed poetsen onder de kap😉
 
Vandaag al het nodige poetswerk gedaan.
Hobbyruimte anders ingericht ook...
 

Bijlagen

  • 562A5AC1-9E91-4A0E-BCFF-4EB1465AFCE9.jpeg
    562A5AC1-9E91-4A0E-BCFF-4EB1465AFCE9.jpeg
    62,8 KB · Weergaven: 21
  • FDECFD86-C2C3-4541-96B1-2BE842298E3D.jpeg
    FDECFD86-C2C3-4541-96B1-2BE842298E3D.jpeg
    61,6 KB · Weergaven: 19
  • 6F84F89C-9DFA-43ED-BF96-0C550AFDD194.jpeg
    6F84F89C-9DFA-43ED-BF96-0C550AFDD194.jpeg
    68,5 KB · Weergaven: 15
  • IMG_1537.jpg
    IMG_1537.jpg
    154,1 KB · Weergaven: 12
Laatst bewerkt:
Wat anders, voor de sleutelaars onder ons:
Het WPH zegt dat je de tank moet laten leeglopen alvorens deze te verwijderen.
Doen jullie dat ook, of is debrandstofleiding voorzien van een afsluiter?
Wil eerdaags de tank er even afhalen. Nieuwe bougies en even goed poetsen onder de kap😉

De kraan in de stand ON moet op vacuüm reageren van carburateurs en dus dicht houden, maar als de keringen uitgedroogd zijn kan ie lekken / leeg lopen.
Dus effen uitproberen, en als ie " incontinente " is dan leeg laten lopen en in orde maken om te voorkomen dat de benzine sijpelt via carburateurs naar de cilinderkop en uiteindelijk naar de carter en de olie.
 
Iwan ik hou de kraan gewoon op on dan kan je de tank er gewoon vanaf halen , dus de kraan naar voren !
Hoi Eddy ouwe pensionado :t dat vertel ik ook, aangezien de andere twee standen zijn open voor het leeghalen en reserve stand.
Paar jaar geleden had ik wel die probleem dat de kraan lekte in stand ON, dus alles vervangen en was een *O**O*
 
Thanks Iwan, die had ik al eens van je gekregen. Zeer nuttig. Het is overigens gelukt.
 

Bijlagen

  • IMG_1546.jpg
    IMG_1546.jpg
    163,6 KB · Weergaven: 6
  • 0135E481-D5C9-4104-AB70-004F84AC586D.JPG
    0135E481-D5C9-4104-AB70-004F84AC586D.JPG
    124,2 KB · Weergaven: 8
Apart dat de foto's gedraaid zichtbaar zijn - iPhone waarschijnlijk...
Oh, overigens, tank hoeft niet leeg bij het demonteren. ;)

Edit : gedraaide foto's gecorrigeerd op beide posts.
 
Laatst bewerkt:
Vandaag al het nodige poetswerk gedaan.
Hobbyruimte anders ingericht ook...
Leuke werkplaats Pieter. Dat mis ik nu wel sinds ik op mijn appartement woon :/:/:/. Ik moet alles in die duistere parkeerkelder B|B| doen en vroeger had ik ook zo'n fijne werkplaats maar ja, niets aan te doen ik breng de motor gewoon weg als het te moeilijk wordt. Jammer dat je zo ver weg woont anders konden we er een mooi clubhuis van maken.
 
Dit artikel heeft niets met onze W650/800 te maken maar toch wel interessant.

We leven in een tijd dat we overspoeld door ‘Digitale Waarheden’. Dat geldt natuurlijk voor ons als burgers, maar ook meer specifiek voor ons als klassiekerliefhebbers. En momenteel zitten we nog midden in de discussie over E10 benzine, de brandstof met een neut. Wat je nu allemaal moet geloven?

DE OVERHEID ZEGT TE GELOVEN IN GLOBAL WARMING, EN DAAROM KRIJGEN WE E10.
Maar over global warming hebben we al zoveel tegenstrijdigs gehoord. Net als over bio-alcoholen, biomassa’s en dergelijke serieuze dingesten. En wie gelooft de overheid nog? Maar als we het probleem kunnen oplossen met alcohol? Prima toch? Bio-ethanol heeft voor- en nadelen. In de +: Het octaangetal van ethanol is namelijk 108, terwijl dat van Euro 95 – jawel – 95 is. In principe zou je met ethanol dus een veel hogere compressie kunnen bereiken, zonder dat het mengsel uit zichzelf ontbrandt. Dat zou pingelen – het spontaan ontbranden van het mengsel – verminderen. Je zou dus de kop kunnen vlakken of hogere zuigers kunnen monteren. Maar de verbrandingswaarde van alcohol ligt lager dan die van echte benzine. Je hebt er dus meer van nodig, je hebt meer mengsel nodig, om tot hetzelfde resultaat te komen. Is dat theoretisch gezwatel of merk je daar echt wat van?

WIJ HADDEN WAT DAT BETREFT EEN HEEL GRAPPIGE ERVARING
Een poosje geleden alweer kwamen we in contact met Willibrordus van der Weide. Die had vanuit zijn ex oostblok lanbouwmechanisatietijd een wrijvingsverminderende olietoevoeging meegenomen. Over dat soort middelen is evenveel geschreven als over E10 benzine. En omdat wij geen schei- maar op zijn best ervaringsdeskundigen zijn, geloven we iedereen op zijn blauwe ogen als het verhaal naar ons idee redelijk klinkt. En je bent vrij om dat soort spul te kopen of niet.

Van Willibrodus kregen we op kosten van ongelijk een 250 cc flacon Yellow Miracle Oil mee. Dat was voordat we op vakantie naar Noord Frankrijk gingen. De brave 1400 cc Citroën BX met zo’n vriendelijk ouderwetse carburateur inplaats van inspuiting liep voor die tijd 1 op 15. Met Yellow Miracle Oil werd dat een nette 1 op 16. Dat was dus nog voordat de E10 benzine breed ingevoerd werd. En het was een ervaringswaarde uit de eerste hand.

AFGELOPEN WEEKEND HEBBEN WE DRIE HEERLIJK ZONNIGE DAGEN IN ZEELAND DOOR GEBRACHT
Daar sliepen we in Zoutelande op een steenworp van het strand, en ontdekten we “Rixx Eten en drinken” in Westkapelle. En alleen dat adres is al een reden om naar Zeeland te emigreren. Maar er zat ook een leerzaam component aan de rit naar Zeeland en terug. Voor de trip werd de BX volgegooid met E10. Dat gebeurde overigens per ongeluk. Natuurlijk functioneerde de kleine viercilinder op dat nieuwe accijnssap. Maar na thuiskomt, na 514 kilometer, bleek dat de BX op E10 benzine nog geen 1 op 14 had gelopen. Terwijl we voor drie dagen Zeeland minder bagage bij ons hadden dan daarvoor voor krap twee weken Frankrijk. De bandenspanning was goed en we hadden geen stormachtige tegenwind of zo gehad. De door ons zelf genoteerde ‘winst’ van de Yellow Miracle Oil was dus meer dan gecompenseerd door de lagere verbrandingswaarde van de E10 benzine. Let wel: dit is puur een persoonlijke praktijkervaring. Als er iemand een beter verhaal heeft, dan mag die zich melden.

INTUSSEN HEEFT DE TROUWE BX WEER EEN VOLLE TANK GEKREGEN
En deze keer is er goed opgelet wat er in ging. Alcohol is immers prima spul, maar het hoort in je glas, niet in je tank.

EN DAN VOOR DE KOMENDE WINTER
Uw klassieker deze winter wegzetten met E10 benzine of zelfs E5 benzine in de tank is geen goed idee. Verwacht voor komende winter: water, bacteriën en algen in de tank. Het probleem dat we hier noemen is hygroscopie, de mate waarin ethanol water aantrekt. Dat lijkt niet zo erg, maar water trekt bacteriën aan. Dode bacteriën zakken uit en kunnen vervuiling veroorzaken in sproeiers, injectoren en carburateurs. Dat is een probleem dat al jaren lang bekend was in de pleziervaart met dieselmotoren. Ook gaat ethanol zich op termijn scheiden van water en ‘benzine’, en het water verzamelt het zich onderin de tank. De motor draait na de winter dan eerst op water, en dat vindt hij niet fijn. E10 benzine en Euro95 benzine gaan zo’n 60 dagen mee. Daarna zijn de vluchtige stoffen er wel uit en kan starten alleen al daarom avontuurlijk worden. Tank daarbij voor de winterstalling Super98 of investeer in een liter of vier van die prijzige Aspen of MotoMix / Moto4Plus van Stihl. Deze brandstoffen zijn ethanolvrij en daardoor lang houdbaar optimaal bij overwintering van uw klassieker. Benzine om de motor het komende voorjaar weer probleemloos op gang te brengen.
 
Een bericht van een garagehouder;
,,⛔️ FORMELE WAARSCHUWING⛔
Tank GEEN E10 brandstof.
Iedereen in de automotive branche is het er over eens; E10 is funest voor -elke- motor. Oud, nieuw, allemaal.
Ethanol is hoogst corrosief en zorgt voor verhoogd brandstofverbruik (NU AL zien wij meer dan 10% stijging)
Deze rommel gaat brandstofpompen, sensoren, filters, injectoren etc kapot maken. Dit alles terwijl 'moderne' Brussel-gepushte direct ingespoten motoren al absoluut geen hulp nodig hebben om kapot te gaan. Ter illustratie, een normale injector (2001 BMW) kost €67, een directe injector (2014 BMW) kost €277 (ex 21% BTW)
Normale gaan 40 jaar mee, directe soms maar 4 jaar. Er zitten 4-8 stuks in een gemiddelde auto, montage is 3-6 uur werk dus een reparatie van €1.500 - €2.500 is helemaal geen uitzondering, mits geen gevolgschade heeft plaatsgevonden.
Bovendien is de brandstof niet goedkoper geworden, ondanks dat ethanol een factor 24 goedkoper is dan benzinebestanddelen.
⚠️NIET KLAGEN BIJ UW GARAGEHOUDERS INDIEN U €300 AFSLEEPKOSTEN EN €3.000 REPARATIEKOSTEN MOET BETALEN⚠️
Wij verzinnen dit ook niet!
Klachten kunt u richten naar;
M. Rutte
Binnenhof 1
2513AA
s' Gravenhage. "
van het Facebook gekopieërd
 
Terug
Bovenaan Onderaan