Kawasaki Z1 900 Deel 9

1668288228621.png
Herrie pijpen Buys? Topfoto!
 
Zo Buys, je nam op kamperen ook je eigen chinese porseleinen servies, je chesterfield en je buffetpiano mee??? Lijkt wel erg veel zooi voor een kampeertrip. Of misschien onderschat ik het. Misschien eens een “test tripje” plannen om te zien hoeveel troep nu echt essentieel is.

Probleem blijft dat er niet echt veel passends voor de Z1/900/1000 te vinden is, behalve de set van Hepco/Becker voor bijna 900€ ☹️. En zelf maken gaat me niet lukken…
 
Tony, scharrel een paar oude rekjes bij elkaar, ff laten lassen enz. Voor een paar tientjes heb je bijvoorbeeld zo'n fiets rekje om voorop een fiets te monteren, die zijn behoorlijk sterk, flans die aan een Z grab rail, poedercoaten klaar en echt niet duur. Vanavond zat ik nog op een Engelse site en daar zie je ook op diverse foto's eigenbouw rekjes
 
Bekijk bijlage 1822154 Herrie pijpen Buys? Topfoto!
Ach viel eigenlijk best wel mee. Voorzijde bochten+verzamelpot v/e Z1R en daarachterop de 75mm turn-out pijp.
D'r zat zelfs een demper in ................... en er kwam een flinke "brom" uit.
Naar huidige maatstaven zal t niet meer toegelaten worden want de milieu maffia vind 80dB al teveel............maar goed.
Daarmee ging hij wel als de brandweer,de demper is later gebruikt op mijn HD 2in1 systeem wat ook goed werkte (vooral gaf deze uitvoering een mooie koppelverloop) totdat later ergens bij Woerden de demper begon te rammelen en toen was t einde oefening en tijd v/e verse pot eronder.
 
Zo Buys, je nam op kamperen ook je eigen chinese porseleinen servies, je chesterfield en je buffetpiano mee??? Lijkt wel erg veel zooi voor een kampeertrip. Of misschien onderschat ik het. Misschien eens een “test tripje” plannen om te zien hoeveel troep nu echt essentieel is.

Probleem blijft dat er niet echt veel passends voor de Z1/900/1000 te vinden is, behalve de set van Hepco/Becker voor bijna 900€ ☹️. En zelf maken gaat me niet lukken…
Neen,servies,bankstel,piano bleven thuis,maar nam wel mijn afwasmachine mee en een haspel want ik wilde niet met mijn plastic bordje,bestek en pannetje over de camping lopen !
Neen gekheid,natuurlijk neem je teveel zooi mee en leer je in de loop der jaren dit beter te plannen.
Weekendje weg met koepeltent of drie weken de hort op met bungalowtent scheelt ook wat aan ruimte en kg's.
En evt. gasbrander,pannetjes en percolator extra om zelf in het eten te voorzien (na bezoek aan supermarkt onderweg) is natuurlijk makkelijker en goedkoper dan elke keer eten bij een restaurant etc.
En s'morgens beginnen met je eigen bakkie koffie is ook wel lekker !

Gereedschap was ook een issue .................. draaibank mee ? kleppentang ? ff kop revisie doen op camping in Spanje ?
Welnee het hoogst noodzakelijke aan gereedschap,plakband,kroonsteen,bundelbandjes,los draad, etc. ging mee en wat kettingspray ofzo dat was genoeg en anders is de ANWB,ADAC,AA in de buurt ?
Nooit gebruik van hoeven maken gelukkig want als er een klein probleempje was reed ik door naar een garage of motorzaak en kon meestal wel wat extra gereedschap lenen en ter plaatse het zelf wel het oplossen en anders werd ik wel geholpen door de monteurs aldaar.
Moet wel zeggen dat de bereidheid om te helpen de laatste jaren wel tanende is ?

Iets passend vinden lijkt mij toch geen probleem ? Beurzen,een bezoekje aan sloperijen en het net afstruinen naar een rekje moet toch wel lukken,of vriendjes worden met een oude Belgische biker die "handige Harry" heet en die kan lassen en dan kunnen jullie samen gaan hobbyen ?
Want een set van Hepco/Becker voor bijna 900€ lijkt me ook geen oplossing,vooral als je t alleen maar gebruikt voor een enkele keer.

Nou ik ben benieuwd naar je verdere capriolen.........................ajuus...............
 
He Buys, zo'n rekje had ik indertijd ook, kwam geloof ik bij Onderdelen Struik uit Leiden vandaan. Toen bij Minus de Vries in Wormer twee canvas tassen gekocht die er op pasten. Daarmee met vrienden naar Italië. Ik vergeet nooit het gezicht van mijn vrouw toen ik haar één zo'n tasje gaf met de mededeling dat daar haar bagage in moest. Het rek heb lang geleden al weggegooid, de tassen heb ik nog ergens liggen.
Ja Willem,zeker herkenbaar,ik had m gekocht bij een zaakje in de Rijnstraat in A'dam (naam vergeten) en heb ook aardig wat lederen,canvas en kunststof (zij)tassen versleten in de afgelopen tijd.
Gelukkig is mijn vrouw erg "basic" (daarom passen we zo goed bij elkaar) dus had ze aan 1x tas genoeg.
Dan wel na een week ofzo ter plekke ergens ff zoeken naar een wasserette om de was te doen en laten drogen aan een lijntje tussen motor en tent.
Tegenwoordig heeft elke camping deze faciliteiten sur place maar vroeger was dit desnoods op de hand in de wasbak ook mogelijk om te doen.

Nu ik zo tussen alle oude foto's aan t rommelen ben kom je weer van alles tegen.
Gotsamme wat waren wij (en de andere motorvrienden/innen) erg makkelijk toen en snel tevreden.
Nu moet alles tot in de puntjes geregeld zijn (heb ik zo vernomen) ?!?

Sorry geen Zedje maar ik wil t toch met jullie delen........................ergens midden de 90er jaren vorige eeuw.
Toentertijd een huis gekocht,geen cent te makken,verbouwing gedaan maar toch basic een vakantie willen doen (ff tot rust komen) ?
Op reis met één motor (XS650) richting Oostenrijk,Brennerpas over richting Venetië en via Frankrijk terug dat moet toch kunnen ?
Twee cilinder met 50pk ? ach gewoon doen.................we zien wel ?

Mijn vrouw wilde wel eens een ruggensteun (sissy-bar) hebben en ook ik vond t een goed idee.
Dit is in de periode dat ik en de maten zelf aan t creëren waren dus gebruik makend van stukken plat ijzer,vlam erop,buigen en prutsen maar en voilà een stellage voor lange trips gelast en gebout en van zwarte kwastverf voorzien......................(t mag weer geen geld kosten)
01 simpel.jpg

Een soort "duivenplatje" voor de bagage en met wat skai een ruggensteun gefabriekt,en kijk daar komt die 16" slof weer om de hoek kijken !
Het was wel wat passen en meten maar de meeste zooi kon weer mee.
Geld mee en zelfs een jerrycan extra want de benzine was toen zeeeeeeeeeeeeer duur in Italië.
En kijk later al gearriveerd in Oostenrijk (plasje plegen en ff uitrusten)
02 ergens in Oostenrijk.jpg

Ook nu weer van alles mee (neen geen servies,bank en kookgerei) de motor had t al zwaar zat.
Panne ? ja natuurlijk ! draadje bobine links doorgesleten tegen frame aan ergens in Duitsland,plakbandje erop en vast bundelen aan andere draad,in Oostenrijk (natuurlijk op de Brennerpas) ging 1xbougie kapot ? dus verse erin en gaan met die banaan,en veel olie aanvullen want t beestje moest wel flink werken dus in Italië maar weer een verse fles 20w50 aangeschaft,naarmate de vakantie vorderde ging de motor zich meer "zetten" en hoefde er steeds minder in ?!? oja in Frankrijk braken er nog 2xspaken in t achterwiel (lekker belangrijk ga ik thuis wel weer herstellen)
Tja en veel ketting spannen+insmeren want gespaard werd de motor niet (120 a140km/h dat kon vroeger nog zonder gevolgen)
Hier ergens tussen Milaan+Turijn met de jerrycan (voor t geval dat).
03 tussen Milaan+Turijn+.jpg

Kijk op een Goldwing of dikke HD met koffers en met alle gemakken voorzien is het natuurlijk makkelijker te volbrengen dan op deze spartaanse manier maar dat heeft in mijn ogen geen charme.
Maar nu we 60+ zijn is t flexibele er wel af.................................toch ?.............dus gaan we met de auto (ja ook wij).
Goh wat waren we toen jong en ondernemend en makkelijk (we hadden het niet willen missen).
Dus Tony.....................bezint voor je begint..........................maar een tripje van A naar B is de binnenlanden van België moet toch wel te doen zijn ?
Met of zonder rekje / koffers,desnoods op het zadel bevestigen met wat spinnen ?
We zijn benieuwd.................................de mazzel......................
 
Hahaha deze verhalen komen mij heel bekend voor. De Brennerpas ook, doel was toen Rome, we kwamen tot Pisa omdat we ook weer op tijd thuis moesten zijn voor ons werk.
 
Op het Duitse Kawasaki Z-Classieker forum schrijft men dat de Champion N3C bougies beter zijn dan de NGK B8ES. O.A. beter starten en stationair lopen. Iemand hier wel eens die Champion N3C gebruikt ? En wat is dan de ervaring?
 
Neen,servies,bankstel,piano bleven thuis,maar nam wel mijn afwasmachine mee en een haspel want ik wilde niet met mijn plastic bordje,bestek en pannetje over de camping lopen !
Je afwasmachine zagen we duidelijk zitten, voor jou, aan het stuur ;). Maar serieus, je hebt het wel getroffen met zo'n ruimdenkende vrouw imo!

En inlandse ritjes van enkele 100'en km's heb ik genoeg gedaan met de Z1, naar diverse beurzen en schuurtjes overal te lande. Maar ik broed nu - vaag - op iets grootser. Iets grootser waarvoor ik de Kawawraki wil gaan gebruiken, dus daar ben ik nu volop mee bezigen en zal er te zijner tijd nog eens een update over schrijven. Nu is het nog weinig concreet dus ik kan je niet meer vertellen dan onderstaande tip:
112344531_o.jpg
 
Dank zed 1 en JanZed voor jullie reactie
Krijg er een uit Oostenrijk Nieuw aftermarket erg goedkoop , moest ooit in een Z 1000 A1
Even aan knutselen en nieuwe kabelschoentjes aan de kabeltjes van de lampjes , maar dan klopt het geheel weer👍

GREETZ
Zo'n replica kabelboompje koop je bijna op iedere hoek op da straat voor circa 30 euro...
Ik heb er nog een liggen omdat ik bij mijn ondertussen ex kawa een Nos ingebouwd heb maar ging er van uit dat je een originele wilde hebben voor de ouderwetse bajonet lampjes.
Die replica zijn voor fittingloze lampjes.
Die uit Oostenrijk komt waarschijnlijk van X-Mas uit Wenen.
 
Even een kleine update voor wat betreft Mazda ipv Kawa (het blijft in ieder geval Japans).
Het is een MX-5 NC geworden met weinig kilometers en absoluut roestvrij, klopt niet helemaal,heb één boutje gevonden met roest en heb deze al door een nieuwe vervangen.
Beide Kawa's breng ik morgen naar de nieuwe eigenaar en kan ik nog steeds bekijken en berijden..
 

Bijlagen

  • 20221113_134228.jpg
    20221113_134228.jpg
    397,6 KB · Weergaven: 27
  • 20221114_111021.jpg
    20221114_111021.jpg
    378,8 KB · Weergaven: 25
"Beide Kawa's breng ik morgen naar de nieuwe eigenaar"

Allemachtig, toch weer een aderlating voor dit topic (een Z bezitter minder), wie had dat gedacht.

Komen of zijn ze misschien ook te koop?
 
Even een kleine update voor wat betreft Mazda ipv Kawa (het blijft in ieder geval Japans).
Het is een MX-5 NC geworden met weinig kilometers en absoluut roestvrij, klopt niet helemaal,heb één boutje gevonden met roest en heb deze al door een nieuwe vervangen.
Beide Kawa's breng ik morgen naar de nieuwe eigenaar en kan ik nog steeds bekijken en berijden..
Lijkt op de niseko uitvoering.. Heel veel plezier en hou de goede kant boven!
 
Hey Willem. Ik kan me herinneren dat jij wel eens bezig bent geweest met je smoothies VM29 ?
Parallel aan de Zedjes ben ik ook bezig met een stelletje carbs. voor mijn Shovel.
IMG_4409.JPG
Alles is nu schoon en klaar voor opbouw.
Maaaaaaaaaaaaar natuurlijk heb ik wat spare parts nodig en heb wat zitten scrollen op t net.
Topham vergasser DE heeft t meeste wat ik zoek behalve de pakking onder de gas schijf.
su002-535-jet-block-gasket-vm29-mikuni-02.jpg200-1015_jet-block-vm29-mikuni_02.jpg
Kan die zooi natuurlijk ook in de USA bestellen maar zit te denken om deze pakking dan maar zelf te knippen uit wat pakkingspapier.
Tis wel een dun papiertje ?
Heb jij meer ervaring met deze materie ?
ben benieuwd.......................de mazzel.....................
 
Hi Buys, wat leuk, ik weet dat er inderdaad VM29 carbs voor Harley zijn gemaakt, zijn zeldzaam en het zijn aftermarket race carbs. Ik heb indertijd twee sets voor kawa nog voor een redelijke prijs weten te kopen (nu niet meer te doen), één met een acceleratiepompje en één zonder, zijn prima carbs voor een vintage bike. Ik kocht toen bij één set met een heleboel extra spul dus zodoende kon ik enorm vooruit, maar er zijn ook nu nog wel onderdelen voor te vinden. Ik heb beide sets helemaal gereviseerd en die met de pomp zit op mijn Z, gaat als een kogel, vooral als je doortrekt. Die pakking onder het jetblok is inderdaad flinterdun en bijna niet/lastig na te maken, ik heb ze toen toch maar in de USA gekocht met de nodige extra's. Maar alleen een paar pakkingen is toch niet zo duur denk ik? Een paar tips, controleer de schroefdraad van de jetblokjes, vaak zijn die versleten doordat de hoofdsproeier te vast is aangedraait, sproeier dus niet muurvast draaien, net als de schroefjes waarmee je het blok vastzet. Ik was enorm aan het zoeken naar een goede afstelling, bleek aan de chockeplunjers te liggen. Je kan deze mikuni carbs niet met meters synchroniseren, moet op de werkbank (met bv een paperclipje onder de gasschuif). Benzine niveau in de kamers ook goed afstellen mbv de cleartube methode (geld trouwens voor alle carburateurs). Vervang je choke plunjers, het rubber is meestal hard geworden door veroudering, dus het lekt en anders blijf je eindeloos zoeken naar een juiste stationair afstelling. Er zit in Engeland een man die dat rubber kan vervangen door VITON, die vent is betrouwbaar en doet de klus prima. Je moet dan de uiteraard de oude plunjers eerst opsturen. Ben benieuwd of het allemaal lukt, is de set verder compleet, juiste sproeiers? Succes, leuke klus Buys!
 
En bedankt voor de feed-back en verdere info.
Nou het zal me wat worden dat stationair afstellen.....................maar ik ben er van overtuigd dat ik daar wel uitkom.

Zoals gezegd met onze vorige discussie over luchtfilters en prutsen aan carburateurs blijf ik experimenteren met diverse uitvoeringen.
Vond een stelletje CV carbs. van een later type ook wel lekker rijden op t oude Zedje vooral in de bergen elders.
Nooit problemen meer met de ijlere lucht boven de 2700mtr+ want de carbs. passen zich lekker aan.
Niet de meest snelst reagerende carbs. maar ze deden hun werk tenminste naar mijn maatstaven.

Ook op die Shovel was ik de standaard Keihin carb. na 4xmaanden gepets en geknal flink zat en werd deze later geparkeerd op de schoorsteen mantel om daar mooi te staan wezen en toen kwamen een S&S B voorbij,later een Dell'Orto 40mm pomper en daarna op aanraden een 36mm pomper die het nog veel beter deed vooral qua trekkracht.
Tot ik t licht zag en een Mikuni HS40 erop monteerde en toen was alles nog meer naar mijn zin.
Maar t bloed kruipt waar t niet gaan kan en door bladeren in oude Easyriders en info van "Jammer" viel mijn oog op die Mikuni Smoothies.
Niet dat het de beste carbs. bezetting is maar het zag er wel cool uit.
En volgens de foto's uit 2004 heb ik toch een setje gevonden (Veterama Mannheim)
2004 Veterama Mannheim (2).jpg

Normaal kijk ik altijd onder de markt kramen in de kratten op de grond waar alle losse zooi ligt (lees de vet+roest bende) en daar haal ik altijd de mooiste spulletjes weg.
Zo ook deze set die ik bij de gaskabel omhoog trok en later vroeg aan de verkoper (die al flink aan t bier zat)
"Wass wollen Sie haben für diesen Dreck "?
"Das ist ein Originaltiel" zei hij met dubbele tong........................."Ja und"? zei ik met een vragende blik
Voor €100 mocht ik m hebben.
"das schmutziche teil ist mich nicht mehr dan €50 wert" .............................dat vond hij veeeels te weinig en we kwamen er niet uit en hij ging verder met drinken en ik verder op strooptocht.
Onze boodschappen wagen was later bijna tot de rand gevuld met hebbedingetjes dus op de terug weg nog ff bij het kraampje langs waar het setje nog in de blubber tussen de kratten lag....................................ff weer omhoog houden aan de kabel en weer een vragende blijk..........................na veel draaikonten en heen en weer gepraat kon ik alles meenemen voor €70 ! (krijg ik toch weer mijn zin).
Complete set met spruitstuk en idiote chromen vierkante luchtfilter (kon helaas geen foto vinden) en ze hadden m mat zwart gespoten.
Die Amerikanen zijn gek op chroom (op alu.) wat er na een aantal jaren vanaf valt zo ook bij dit setje.
Dus in de loop der jaren de boel laten ontchromen en alles schoongemaakt en zoveel mogelijk voorbereid.
IMG_4421.JPGIMG_4425.JPGIMG_4568.JPGIMG_6109.JPGIMG_6377.JPGIMG_6466.JPG
En zoals gezegd gaan de vastgekoekte pakkingen kapot dus daar moeten verse op.
Voor de rest zag t er zeer goed uit en is t nu een kwestie van polijsten en assembleren.
Dus als er weer vorderingen zijn en later (zomer 2023) het afstellen moet gedaan worden wordt dit weer met de meute gedeeld.
Wordt vervolgt...............................
 
Je hebt daar toen een mooi setje gescoord Buys en dat in elkaar zetten gaat je ook wel lukken. Ik heb indertijd allerlei info van deze carbs in een word document gezet. Als je interesse hebt kan ik dat wel aan je mailen. En ja, chroom op aluminium hoort niet en is lelijk. Succes
 
Deze week eindelijk de blokdelen laten stralen (mooooiii) maar tegelijk met de neus op de feiten gedrukt. Het blok is niet vrij van kopzorgen:
- de gekende scheurtjes tussen bougiegat en klepzitting zijn present bij cilinders 2 en 3.
- twee van de schroefgaten waar de studs voor de uitlaten moete komen zijn afgebroken

Volgens mij is punt 1 niet zo’n probleem en kan ik dit gewoon negeren (toch???), maar over punt twee maak ik me wat meer zorgen. Denken jullie dat dit duurzaam op te lassen is? Eventueel adresjes die hier ervaring mee hebben?
007416D2-1440-46E8-87FA-65489D616669.jpeg
AA4D1465-16CF-4A9B-97CF-685331A41D88.jpeg
8ECFD13C-F404-4C4B-A1B4-EB1990D068D1.jpeg
E566CACC-B99B-4067-91EA-F00DFC306905.jpeg
 
Terug
Bovenaan Onderaan