Kawasaki Z1 900 Deel 9

Jan Smit zag er toen geen heil in om daar tijd aan te besteden. Heb een andere kop gebruikt en cilinders van een Z1000 met eerste overmaat zuigers,de rest van t blok was nog perfect dus gewoon zo weer verder gereden tot het moment dat de koppakking problemen gaf ergens in Italië (zomer 1999)
jaren 80 (16).jpg

Beetje minder compressie en wat olieverlies maar gewoon weer Van Venetië naar huis rijden hoor. Ben al jaren lid van de ANWB maar heb er nog maar weinig gebruik van gemaakt eigenlijk).
Thuis was de puf er wel uit eigenlijk en ook ketting+tandwielen waren bijna rond afgesleten en er mankeerde wel meer aan de Zed.
Ik heb m letterlijk opgereden dus (nu doe ik een heleboel puriteinen pijn met deze uitspraak...........sorry)
Ergens in een hoekje geparkeerd en daar staat hij nog steeds (in onderdelen)
jaren 80 (18).jpg

Verderop stond nog een gebakje wachtende op reïncarnatie.
2001-11-01 ZA4 (21).JPG

2001-11-01 ZA4 (22).JPG

Ben toen Zed ST gaan rijden en dat bevalt me nog steeds. Tis dus nooit van herbouwen gekomen en de meeste onderdelen zijn alreeds verpatst (op de blokken en wat kleine onderdelen na dan) maar nu ligt alles in de garage en ben ik aan te schoonmaken en gaat later de straalcabine in en hoop ik alles van de winter weer 100% te hebben (jaja)
Inderdaad is men met alu.lassen aardig bij de tijd en misschien dat ik eens een poging waag om die scheuren in te slijpen en te laten vullen.
Heb dit ook eens bij een HD Panhead kop laten doen en die is nog steeds APK.
Tis wel een ingewikkelde klus en t moet niet teveel geld gaan kosten anders komt die kop te staan in mijn kast "offerings to the god of speed" (met dank aan Burt Monro (the world fastest Indian,leuke film))
maxresdefault.jpg

Ben al met wat zuigers begonnen dus die kop kan er ook nog wel bij.
IMG_9514_640x480.JPG

Ach zoveel plannen,zoooooooooooo weinig geld...................en tijd is ook een factor..............mmMmm we zullen zien.
 
Is dat niet meer te repareren, op youtube zie je tegenwoordig de meest bizarre cylinderkop reparaties

Een goede lasser kan dat repareren. Mijn cilinderkop van een J-model is in eerste instantie gewijzigd naar dubbele bougies en daarna nog een keer gerepareerd door Paul Ritzen vanwege lachgasschade.
 
Ja geweldig boek, moet eigenlijk iedereen hebben die een Z1 A/B rijd. Had 'm natuurlijk al eerder gespot maar toen stond de Z1B er niet in.
 
Er staat op Marktplaats bij Kawasaki ond. voor de Liefhebber / verzamelaar . Z1 Freak . een Nieuwe Benzine kraan . mooie Folders een Unieke Badge . Japans Boek over de Z1 / 900 Ik meld het maar ff
 
Er staat op Marktplaats bij Kawasaki ond. voor de Liefhebber / verzamelaar . Z1 Freak . een Nieuwe Benzine kraan . mooie Folders een Unieke Badge . Japans Boek over de Z1 / 900 Ik meld het maar ff
Adv. m 1579260576 ( oldtimer onderdelen )
 
Zo, vandaag de Z900 en 650 na anderhalf jaar stilstand maar eens voorzien van nieuwe akku's (li-ion).
Bij de 900 kraantje op "on", één drukje op de startknop en liep direct heel netjes op alle 4.
Bij de 650 hetzelfde.
Nu wachten op droog weer, het regent hier al vanaf Zondag bijna onafgebroken.
Vakantie kon beter beginnen maar vanaf morgen word droog weer voorspeld en Donderdag weer zeikheet.

Hopenlijk word het niet te heet, wil eindelijk weer eens een rondje rijden.
 
Gezellige club hier lijkt me - ben het gehele topic aan het doorlezen en zit nu in december 2014.

Laat ik mezelf even voorstellen, Thijs, 37j, België, lange tijd op oude honda 125's gereden en sinds 1 jaar trotse bezitter van een Z900RS. Aangezien het al langer jeukte om ook een echte klassieke motor te rijden heb ik onlangs de sprong gewaagd en een 1975 Z1B gekocht. Deze is zeker niet perfect (Z900 voorwiel, verchroomde motorsteunen en zijstandaard, US spec achterdempers, lekke keerringen in voorvork, lekkend oliepeilglaasje, lekke keerring rempiston, onderste tripleclamp zonder gaatje voor stuurdemper en rotte banden uit de vorige eeuw (echt!). In de basis is hij wel dik OK, matching numbers en motorisch is hij nagekeken en - zover ik na 120km's kan inschatten - helemaal goed.

Bedoeling is om er eerst een seizoen mee te rijden en hem volgend jaar stukje bij beetje richting de 100% te krijgen. En daarbij lijkt me jullie ervaring en schijnbaar gigantische berg onderdelen onmisbaar ;-)

Z1B.JPG
 
Welkom Tijger Tony.

Mooie basis.
Met een beetje werk is hij weer als nieuw.
Hou ons op de hoogte en laat maar weten wat je nodig hebt, er zijn hier genoeg die je wellicht kunnen helpen.
 
rondrijden met banden uit de vorige eeuw ??? zou je dat wel doen ? zou zonde zijn als je de ZED hardhandig laat kennis maken met t asfalt.....
 
rondrijden met banden uit de vorige eeuw ??? zou je dat wel doen ? zou zonde zijn als je de ZED hardhandig laat kennis maken met t asfalt.....
Inderdaad niet handig als dat het geval is,ik heb het ooit ook gedaan met er als nieuw uitziende banden
van zo,n 25 jaar oud en dat ging niet lang goed,de stukken rubber vlogen er af,maar gauw een setje nieuwe gehaald toen.
 
Inderdaad niet handig als dat het geval is,ik heb het ooit ook gedaan met er als nieuw uitziende banden
van zo,n 25 jaar oud en dat ging niet lang goed,de stukken rubber vlogen er af,maar gauw een setje nieuwe gehaald toen.

kijk een stukkie rondom met gepaste snelheid kan altijd worden geprobeerd.....weet je ook meteen of alles funtioneerd/vast zit en de fiets rechtdoor wil.....d'r is al genoeg aan de fiets te doen qua klusjes zo te horen.....enjoy de hobby en hou ons op de hoogte....
 
Jullie hebben helemaal gelijk! Maar ondanks (of misschien wel net door) mijn goede voorbereiding op de aankoop was ik de DOT codes van de banden helemaal vergeten te checken! Ik keek naar schroefjes, nummertjes, verfset, stikkertjes, airbox, batterijbox, gereedschapset, schuifje, lenzen en dergelijke non-sense (gelukkig ook naar staat van frame en blok, eventuele rook uit de uitlaat, eventuele vreemde geluiden uit het blok, dat was allemaal OK voor zover ik kan inschatten).
literatuur.JPG

Tijdens de rit naar huis van 120km heb ik dan ook vrij ver overhellend in de bocht de 140km/u aangetikt, en moest wel even slikken toen ik 's avonds de banden in detail nakeek. Profiel is als nieuw (vandaar ook dat ik de banden tijdens de aankoop verder niet controleerde), maar productiedatum 2000 voor en 1999 achter en her en der droogte scheurtjes:-s. Gelukkig zonder erg en weer wat geleerd!

Dus eerste werkje komend weekend:
Banden.JPG


En omdat door de banden het vertrouwen in de rest van het onderhoud een deukje kreeg, ineens maar de hele motor nalopen en meteen wat spulletjes vervangen en toevoegen. Eerst even een tweede hypotheek op het huis geregeld en dan een eerste bestelling bij Z-Power geplaatst:
Spares.JPG


Dus een weekendje klooien - lekker fris in de garage (= vlaams voor "schuurtje" ;-) - en dan hopelijk volgende week de baan op met deftig rubber!
 
Gezellige club hier lijkt me - ben het gehele topic aan het doorlezen en zit nu in december 2014.

Laat ik mezelf even voorstellen, Thijs, 37j, België, lange tijd op oude honda 125's gereden en sinds 1 jaar trotse bezitter van een Z900RS. Aangezien het al langer jeukte om ook een echte klassieke motor te rijden heb ik onlangs de sprong gewaagd en een 1975 Z1B gekocht. Deze is zeker niet perfect (Z900 voorwiel, verchroomde motorsteunen en zijstandaard, US spec achterdempers, lekke keerringen in voorvork, lekkend oliepeilglaasje, lekke keerring rempiston, onderste tripleclamp zonder gaatje voor stuurdemper en rotte banden uit de vorige eeuw (echt!). In de basis is hij wel dik OK, matching numbers en motorisch is hij nagekeken en - zover ik na 120km's kan inschatten - helemaal goed.

Bedoeling is om er eerst een seizoen mee te rijden en hem volgend jaar stukje bij beetje richting de 100% te krijgen. En daarbij lijkt me jullie ervaring en schijnbaar gigantische berg onderdelen onmisbaar ;-)

Bekijk bijlage 1530125
Hallo Thijs, welkom.
Wat bedoel je met Z900 voorwiel?
 
Gevraagd gebruikt maar net Z1 1973 voorwiel met schijf, code 3D op velg en 8D op schijf.
Wil ook ruilen met mijn gebruikt maar net voorwiel van een Z1B, code op velg 5A (januari 1975) en code op schijf 0A (januari 1975)
 
@jps110 Ik bedoel inderdaad een Z900 A4 wiel. Prima wieltje en schijven, geen nummers. Schijven met 4 bouten, ik wil op mijn Z1 liever eentje met 6 bouten en een zwarte naafrand. Jouw genummerd Z1B wiel matched mijn Z1B eigenlijk wel😉

Vandaag lekker geklust en
- uitlaatjes verwijderd - deze waren bevestigd met bouten ipv studs en moertjes. En dan nog een assortiment van bouten: 6x 6mm en 2x 8mm. Voorlopig laat ik dit zo maar komt uiteraard op to do lijstje.
576C181D-7204-46EE-8D92-F4BB4ABAA5B2.jpeg

D3B9746F-39F1-4417-B573-C9B86A00D8CB.jpeg

Het verwijderen van de uitlaten was eigenlijk vooral nodig om het achterwiel te kunnen verwijderen. De achteras constructie was nogal bijzonder. Extra moer als spacer, en daardoor kon de bout niet ver genoeg op deze te kunnen zekeren met de cotterpin:
E1FC4C36-DD45-46DC-9AE7-64B783CE5163.jpeg
A0198740-B65B-4E37-A21B-7CC5C7E65411.jpeg

Door deze extra breedte durfde ik het achterwiel niet verwijderen met de uitlaten gemonteerd. Bij uitdraaien van de moer kwam deze waarschijnlijk tegen de uitlaat.

Dan eindelijk toch het achterwiel eruit, de as gewisseld voor een correcte (kortere as), missende collar (of hoe heten die krengen in het nederlands?) toegevoegd, nieuw velglint, binnenband en buitenband.
E1C76DB2-D01D-4E7F-B9D3-9C97797F6A12.jpeg

73C79119-DEE0-4FAD-9082-CAFD9397F48E.jpeg

BE311323-FF5C-4E44-AA2B-DE78B37F5EF8.jpeg


Voorwiel moet nog gedaan worden, en dan ga ik meteen voor een correcter Z1 wiel. Met nummertje als ik er ééntje vind voor een OK prijs, anders een DID velg.

Al met al langer aan gewerkt dan gedacht, maar ik ben dan ook absolute amateur, en wat vandaag niet af is komt morgen wel. Prima tijdverdrijf nu het toch te heet is om te rijden.
EB26BFA0-996E-400F-8429-A7958738D9B4.jpeg
 
@jps110 Ik bedoel inderdaad een Z900 A4 wiel. Prima wieltje en schijven, geen nummers. Schijven met 4 bouten, ik wil op mijn Z1 liever eentje met 6 bouten en een zwarte naafrand. Jouw genummerd Z1B wiel matched mijn Z1B eigenlijk wel😉

Vandaag lekker geklust en
- uitlaatjes verwijderd - deze waren bevestigd met bouten ipv studs en moertjes. En dan nog een assortiment van bouten: 6x 6mm en 2x 8mm. Voorlopig laat ik dit zo maar komt uiteraard op to do lijstje.Bekijk bijlage 1531457
Bekijk bijlage 1531460
Het verwijderen van de uitlaten was eigenlijk vooral nodig om het achterwiel te kunnen verwijderen. De achteras constructie was nogal bijzonder. Extra moer als spacer, en daardoor kon de bout niet ver genoeg op deze te kunnen zekeren met de cotterpin:
Bekijk bijlage 1531458Bekijk bijlage 1531459
Door deze extra breedte durfde ik het achterwiel niet verwijderen met de uitlaten gemonteerd. Bij uitdraaien van de moer kwam deze waarschijnlijk tegen de uitlaat.

Dan eindelijk toch het achterwiel eruit, de as gewisseld voor een correcte (kortere as), missende collar (of hoe heten die krengen in het nederlands?) toegevoegd, nieuw velglint, binnenband en buitenband.
Bekijk bijlage 1531462
Bekijk bijlage 1531465
Bekijk bijlage 1531466

Voorwiel moet nog gedaan worden, en dan ga ik meteen voor een correcter Z1 wiel. Met nummertje als ik er ééntje vind voor een OK prijs, anders een DID velg.

Al met al langer aan gewerkt dan gedacht, maar ik ben dan ook absolute amateur, en wat vandaag niet af is komt morgen wel. Prima tijdverdrijf nu het toch te heet is om te rijden.
Bekijk bijlage 1531468
 
Ziet er allemaal prima uit, alles schoon en in goede staat ook het motorblok is super mooi.
Om het achterwiel uit te bouwen hoef je de uitlaten niet te demonteren, alleen de inzetjes aan het einde van de achtervork te demonteren. Dan schuif je het wiel er zo uit.
Stuur mij eens een PB (persoonlijk bericht) kan je doen doen door op mijn gebruiksfoto klikken, dan geef ik je mijn telefoonnummer.
 
Terug
Bovenaan Onderaan