Dat meisje op de foto is de dochter van Ton Pels, de huidige Europees kampioen Supertwin Top Fuel en die toen op Triumph 500 dragracede. Later, ik dacht rond 1990 is Ton Pels (directeur/eigenaar van Zodiac) overgegaan op Harley in de dragracesport.
Peter Zulver is inderdaad getrouwd geweest met Vanessa en heeft ook een sprintmotor met een Wankelmotor gehad. Maar daarvoor heeft hij op een Kawasaki gedragraced. Eind 1973 kocht hij de 750cc 3 cilinder van Henk Vink waarmee hij nog een paar jaar (zeker t/m 1975) succesvol in 750 cc klasse uitkwam.
De foto is van 1974 en de motor op de foto is de eerste Big Spender van Henk Vink.
Het was echter niet de eerste op basis van een Z1. In 1973 gebruikte Vink al een Z1 (foto hiervan volgt nog). Deze was gewoon 903cc in een speciaal door Joop Snijder gebouwd frame. Het blok was beschikbaar gesteld door Kawasaki en was door Jan Smit voorzien van Roots-type compressor in brandstofinjectie. De brandstof was uiteraard een mengsel van nitromethaan en methanol. Vink reed in 1973 met zowel de 750 cc 3 cilinder als de Z1 in 2 klassen (750cc en boven 750cc). Met de Z1 haalde Vink in 1973 een snelste tijd van 10,21 op de kwart mijl. Dat was op dat moment tevens de snelste tijd in Nederland.
De motor op de foto is zoals gezegd de eerste Big Spender en werd in 1974 ingezet in de nieuwe klasse boven 1000cc en de 903cc Z1 in de nieuwe klasse 1000cc.
De motor was in 5 maanden gebouwd door de toen 28-jarige Jan Smit en was ook voorzien van de nodige Amerikaanse spullen. De cilinderkop was in Engeland door Piper geflowd. In de cilinderkoppen waren met ether gevulde afdichtingsringen gefreesd. De cilinderinhoud was 1045cc (boring 71mm) en de compressieverhouding was een lage 7,5:1. Dat lijkt weinig, maar de motor was uiteraard ook voorzien van een Roots-type blower. Volgens opgave was de brandstof een mengsel van 60% nitromethaan, 2% propaline-oxide en de rest 38% methanol. Het vermogen was 200 pk. Het branstofverbruik was tijdens een run (starten, burnout en de eigenlijke run) 2,5 tot 3 liter. De 150kg zware sprinter maakte gebruik van in de USA ontwikkelde 2 versnellingsbak en een slider-clutch. De achterband was een M&H Racemasters slick.
Met de nieuwe Big Spender kon Vink in 1974 eindelijk onder de psychologische grens van 10 sec. komen en zette het Nederlands record in dat jaar op 9,484.
Tot zover deze Kawasaki dragrace geschiedenis.
Het frame is gebouwd door Joop Snijder