De kogel is door de kerk, vandaag een nieuwe (zwarte) Z300 aangeschaft.
De keus was uiteindelijk tussen een nieuwe overjarige witte Honda NC 750 S (€ 6.300,-- minus inruil € 2.000 maakt € 4.300,-- bijbetalen) en een Z300 (€5.900,--minus 2.500 inruil maakt 3.400,-- bijbetalen)
We moeten er allebei (ik 1.83, zij 1.68) een beetje prettig oppassen, na wat heen en weer geargumenteer (Honda NC is zuinig, prima woon werk, degelijk, eigenlijk oersaai maar een zeer verstandige keus, Z300 is ook zuinig, net iets lager voor haar 1.68 en verder totaal niet te vergelijken met de NC 750) maakte de € 900,-- minder aftikken en het feit dat we in het verleden ook prima met een Cagiva Mito 125 en een Honda CB1 uit de voeten konden en eigenlijk meer lol hadden op die lichtere fietsen dan op de zwaardere woon/werk Yamaha 600 Fazer en BMW F 800 S de doorslag.
Gezien het relaas van dylanpilot in deze draad en het positieve verhaal bij MotoMe van Joost Overzee zie ik onze Z300 met zonnige goesting tegemoet.
Vandaag haar meegesleept naar de motordealert om de definitieve keus te maken, zelf zag ik de zwarte als meest begeerlijk, maar dacht, ze zal de groene wel kiezen en aangezien zij er meer woon-werk op zal doen is haar wil wet, kiest zij ook de zwarte.... dus werd het de zwarte
Normaal gesproken zou ik onze BMWF800S niet weggedaan hebben, maar de licht voorovergebogen houding zorgt bij mij de laatste tijd voor een ongemakkelijk gevoel op korte ritten tot gewoon pijn bij langere ritten in pols / onderarm / schouder door oude oorlogswonden opgelopen in de wegracerij in de jaren '90 van de vorige eeuw, een meer rechtop houding is dus een must. Het gekke is dat ik op onze Laverda's 650 Formula/ IE en Bimota YB 9 geen problemen ervaar in pols / schouder, het is dus alles of niets bij mij, maar die Italiaantjes zijn nu niet echt woon-werk materiaal.
Oja..........om het plaatje even helemaal helder te maken:
Ik rijd al motor vanaf mijn 18e.
Dat is nu een 27 jaar.
Vrijwel onafgebroken met hooguit een korte pauze periode waarbij ik niet reed vanwege omstandigheden.
Mijn fietsen die ik heb gehad en de aantal gereden kilometers ermee uiteraard verschillen vanwege het type motorfiets:
-Suzuki GS400E
-Suzuki GS500E
-Honda CB1
-Suzuki RF600
-Suzuki DRbig 750
-BMW R1100GS
-BMW K75S (zwarte en paarse)
-BMW K1
-BMW K100RS 16v
-Honda Dylan SYS150 (zwart en rode)
-Honda Africa Twin 750
-BMW R1150R
-Yamaha Fazer 1000
-Kawasaki KLE650
-Honda CB125F
En dan mijn huidige Kawasaki Z300.
Al met al een verschillende kleurenpallet aan fietsen zoals jullie kunnen zien.
Elke bovengenoemde motorfiets reed anders.
Maar de BMW K1100RS 16 klepper was wel een hele fijne vond ik.
En ongelogen: mijn Kawa Z300 schakelt zo fijn, dat ik durf te zeggen dat nog nimmer zo meegemaakt te mogen hebben met al mijn voorgaande motorfietsen.
Als roomboter schakelt deze Z300.
Werkelijk meer dan prettig.
Ik hoor wel eens motorfietsen voorbij komen die het harde klakkend geluid geven tijdens het schakelen.
Iets waar ik zelf een hekel aan heb.
Het moet gewoon goed en geruisloos schakelen.
Maar ook dat zal een persoonlijk iets zijn.
De Z300 schakelt boterzacht en geruisloos in elke versnelling en bij elk toerental. (hoog of laag)
Ze hebben het dus bij Kawasaki echt goed gedaan op vele fronten.
Zaken die ik nog wil aanpassen op mijn Z300:
- Radiator Guard ( de zwarte versie )
- Z800 Barracuda Spiegels Z-Version ( zeer prijzig want kosten 200 euro de set )
Dat zijn toch zekers nog 2 dingen die ik graag wil voor mijn mooie parel.
Maar is een kwestie van tijd en even sparen voor de items.
Gisteren de bestelde bobbins en paddockstand opgehaald.
Mijn Z300 zet ik nu na elke rit op de paddockstand weg inplaats van op de zijstandaard.
Staat ze prettig ferm en rechtop.
Ideaal voor te stallen en ook voor het onderhoud een must die paddockstand.
Vr Gr Erwin
Mijn / ons lijstje, regulier in gebruik, voor de lol, pekelfiets of waaromniet
Honda 400 N
Honda XL 250 R
Honda XL 600 R
Suzuki GS 750
BMW R 80 RT
Honda NX650 Dominator
Honda XR 250 R
Kawasaki Zephyr 550
BMW 1100 GS
Honda CX 500
Cagiva Mito 125
Honda CB1
Yamaha FZS 600 Fazer
BMW K 75 RT
Honda CBR 600 (oerversie 1988)
Yamaha XT350
Yamaha SRX 600
Honda FT 500
Honda NC 24 (VFR 400)
Kawasaki GPX 600 R (2X)
BMW F800S
Laverda Formula
BMW R65LS
Laverda 650 IE
Bimota YB9
Kawasaki GPZ 900 R
Kawasaki Z300
De dikgedrukte zijn nu nog in ons bezit, maar er wordt binnenkort wel wat uitgedund in onze collectie, er moet ook nog een Volkswagen T3 de deur uit.