Hallo allemaal.
Het is rustig in het Z300 Topic.
Heb afgelopen Pinksterdagen genoten van en met de Z300.
Maar.........ik merk toch steeds meer en meer dat het toch echt niet DE ideale reismotor is.
Nou valt deze Z300 uiteraard ook niet in dat segment toermotorfiets, maar en kan wel degelijk een eind mee gereden worden.
Heb inmiddels al veel met de Z300 gedaan, van stadswerk en buitenwegen tot aan lange ritten naar Zeeland en Friesland.
Paar zaken die me tegenvielen:
- beperkte bagage mogelijkheid
- knettershard zadel, waarvan ik telkens na minimaal een uur rijden een beurse reet krijg.
- Met mijn 1 meter 82 aan lichaamslengte op de lange ritten last van de benen krijg door de toch iets opgevouwen zithouding.
De beperkte bagagemogelijkheid valt zekers op te lossen door er tassen en een tanktas op te doen. (tanktas deed ik al)
Maar het zal nimmer zo strak werken als koffers.
Het toch wel harde zadel zou kunnen worden opgevuld tot een beperkte mate en dan is het nog de vraag of dat zal gaan voldoen op de langere ritten.
De opgevouwen benen krijg je erbij en is deels te wijten aan mijn lichaamslengte en uiteraard het kleine formaat van deze A2 motorfiets.
Kortom, en al met al: lang genoeg genoten van deze Z300 en tijd voor het echtere werk.
Ben altijd al van nature een cardan man geweest.
Niks geen problemen met ketting aangedreven motorfietsen, maar dat gedoe met stellen en smeren ben ik echt helemaal klaar mee.
Dus tijd voor een motorfiets met cardan aandrijving.
Dan vallen er een behoorlijk aantal af en kom je al gauw in het toersegment terecht.
Heel iets anders dan een Kawasaki Z300 dus.
Na tijdje zoeken via Forums, You Tube en het internet ben ik eruit:
Het gaat een Yamaha FJR1300 worden.
Zat nog even te wikken tussen de FJR1300 en de Honda Pan European ST1300, maar vind die toch net effe iets te lomp en minder mooi van uiterlijk.
Die Kawasaki toerbuffel valt al helemaal af, want vind dat model oerlelijk.
Ik ben nu druk bezig om de FJR1300 realiteit te laten worden, dus dat gaat nog even wat zoeken worden, maar heb er alle vertrouwen in.
Wil mijn Z300 erop inruilen en wil daarbij ook nog eens een FJR1300 van minimaal bouwjaar 2013/2014.
Dit omdat vanaf bouwjaar 2013 het nieuwe types betreft.
Net effe andere cockpit en andere spiegels en knipperlichten en achterlicht-unit.
Budgettechnisch kan ik ook geen nieuwe FJR1300 aanschaffen, dus wil het in dit bouwjaar-type zoeken.
Ik wens jullie Z300 rijders daarom het allerbeste toe en wens jullie nog enorm veel rij-plezier.
Vr Gr E