Hoi hoi.
Ik kan je alleen maar mijn persoonlijke mening geven omtrend welke verzekering te kiezen betreffende WA, WA-plus of All Risk.
All Risk hoor ik jou niet over dus die zal het zowiezo dan niet worden.
Blijven WA en WA-plus over.
Hoor jou over WA en dan een goed slot en een alarmsysteem.
Mijn mening is: koop je zowiezo een goed gedegen ART slot.
Eentje waarmee je de motor ten alle tijden ergens aan vast kunt zetten door het wiel heen.
Zo'n slot kost je wel een paar knaken (vaak tussen de 50 en 100 euro), maar is het geld driedubbeldik waard.
Geeft geen garantie dat je motorfiets daadwerkelijk kan worden gestolen, maar het maakt die lijers van het dievengilde het net effe iets lastiger dan dat jouw motorfiets onbeheerd NIET ergens aan vast zou staan.
Dus ongeacht welke verzekering jij zou nemen, een goed slot is een MUST.
Wat dat alarmsysteem betreft........
Ik heb er in het verleden 2 stuks van gehad op motorfietsen.
Ooit ene van Yamaha en ene van een ander gedegen merk.
Beide was ik niet content mee.
Storingen en te vlot spontaan afgaan door bijvoorbeeld regen of harde wind vond ik hinderlijk.
Waarschijnlijk zal het anno 2016 beter zijn op alarmsystemen gebied, maar ik heb het geloof erin reeds verloren.
Ook moet je behoorlijk in de buidel voor een kwalitatief goed alarmsysteem, want ze benne prijzig.
Het is namelijk vaak aangesloten op andere elektronika van je motor, dus even zelf rap inbouwen is voor de leek erg lastig.
Persoonlijk ben ik dus NIET van de alarmsystemen.
Overigens raad ik een WA verzekering af.
Leuk als je een hele oude motorfiets hebt die weinig centen waard is.
Maar voor een motorfiets waarmee jij straks gaat rijden praat je al gauw over een bedrag van rond de 5000 euro.
5000 euro of paar honderd euro maakt nogal een verschil vind ik.
De kans dat de motorfiets spontaan in de fik gaat door welke reden dan ook is vrij klein, maar aanwezig.
Het gebeurd tenslotte wel eens bij voertuigen.
Maar je bent er met een WA-plus verzekering wel door gedekt indien je motorfiets afbrand.
Hagelschade valt daar ook onder en niet te vergeten diefstal.
Het verschil in premie is uiteraard groter met een WA verzekering, maar je zult jezelf voor de kop slaan als je motorfiets ooit wel gestolen wordt en je slechts een WA verzekering had, want dan zie je er nimmer een cent van terug.
Voor een oude motor van paar honderd euro is dat ook shit, maar lang niet zo shit als voor een gestolen motorfiets van duuzenden euro's.
Kortom: ik zweer bij een WA-plus verzekering.
Daarom zou ik als ik jou was eens goed rondkijken via het internet om te zien waar je een WA-plus verzekering kunt afsluiten voor een nette prijs.
Let op: de prijzen van premies verschillen dus behoorlijk.
Wat het aantal kilometers rijden betreft per jaar.........
Ik ben sinds aantal jaren een heuse mooiweerrijder geworden.
Schaam me er niet voor, ondanks dat ik voorheen door weer en wind reed.
Zelfs in de winter met pekel en alleen bij ijzel liet ik de motor staan.
Tegenwoordig heb ik er een auto bij om de Jack Russel mee te kunnen nemen, want dat gaat op de motor beetje lastig.
Dus ik heb de auto voor schijt weer, en de motor om puur van te genieten ter ontspanning en om het hoofd leeg te maken.
Ik heb voor mijn verzekering opgegeven dat ik per jaar maximaal 8.000km rijd.
Daarmee dek ik het goed af, want kom daar als mooiweerrijder zelden boven.
Ik denk dat als je 10.000 of maximaal 12.000 opgeeft jij ruim binnen de marge zal vallen.
Maar dat is uiteraard iets wat jijzelf het beste kunt inschatten.
Ik heb mijn Z300 het hele jaar doorverzekert.
Altijd al gedaan de afgelopen 27 jaar met al mijn motorfietsen waarmee ik reed.
Waarom?
Omdat ik er een broertje hekel aan heb als het bijvoorbeeld op een 6 januari hartje winter toevallig mooi droog en helder weer is waarbij de wegen pekelvrij zijn en je dan alsnog niet heerlijk kunt rondtoeren.
Indien je de motor zou hebben geschorst voor de wintermaanden, dan is het dus niet mogelijk om je eigen motor te kunnen pakken wanneer jij dat wenst in de wintermaanden.
Oke, je moet je er dan wel op kleden, maar in mijn geval heb ik zowel winter als zomer kleding voor op de motor.
Maar dat heeft ermee te maken dat ik voorheen altijd dagelijks het hele jaar doorreed.
Dan heb je echt goede wintermotorkleding nodig.
Ik hoop dat mijn uitleg beetje helder overkomt.
Let wel: dit is mijn persoonlijke mening en kan voor een andere motorrijder iets zijn waar hij/zij het niet mee eens is.
Uiteraard moet een ieder doen wat hij/zij het beste acht, maar zelf heb ik ondervonden door de jaren heen dat bovenstaand voor mij het prettigst werkt.
Heb je vragen?
Stel ze gerust want hoop je ermee te kunnen helpen.
Vr Gr Erwin