Kawasaki Z750 E uit 1980

Hallo Oma....

Ik heb dit weekend een Z750 E1 gekocht en heb voorlopig één uitdaging: Starten....
Hij is bijna niet aan de gang te krijgen. Maar als hij eenmaal loopt, loopt tie als een zonnetje en start warm ook met één tikkie.

Nog iemand tips?

Ter info, er zit electronische ontsteking.
 
Laatst bewerkt:
Gefeliciteerd met je Zed. :}

Misschien kan je proberen als de motor koud is, te starten met de benzinekraan op stand
"prie", dan loopt de benzine beter door.
Misschien is je membraan van je benzinekraan niet zo goed meer.

Het kan ook zijn dat je choke bediening niet goed werkt. (even nakijken dus). :Y
Nieuwe bougie's erin zetten?

Wil je een foto van je zed plaatsen?
Dat is wel zo leuk *O*

Groeten van Nico
 
Bedankt Nico,

Ik val zomaar binnen, sorry daarvoor. Ik zal vanavond even wat plaatjes schieten.
Heb nog niets echt nagekeken, ben een beetje druk. Moet ook nog de Duc klaar hebben voor dit weekend Assen.

Dat van die Prie is een mooie tip, wist niet wat dat betekende. Wellicht iemand nog digitaal een WPH? en/of User Manual?

Ik hou je op de hoogte!
 
Zoals beloofd plaatjes:
4584958152_854282d41b_o.jpg


4584958460_8015beda59_o.jpg


Iets wat me opvalt inzake het start probleem, elke keer als hij een uurtje gestaan heeft en je drukt dan op de startknop slaat hij gelijk aan voor 1 seconde. Dan valt tie uit en is niet meer aan de gang te krijgen.

Benzinekraan op Pri helpt helaas niet. Tips zijn welkom waar ik volgende week mijn zoektocht moet starten volgens jullie (ik ga met bougies beginnen denk ik..)
 
Hoi allemaal,

Ben in het bezit van een Z750-E2 uit '82. Gisteren begonnen met het vervangen van de koppakking en tijdens het demonteren brak m'n nokkenas kettingspanner af. Iemand nog toevallig zo'n ding liggen of enig idee waar ik nog een gebruikte kan vinden?

Alvast bedankt!

Jelle
 
Hoi allemaal,

Ben in het bezit van een Z750-E2 uit '82. Gisteren begonnen met het vervangen van de koppakking en tijdens het demonteren brak m'n nokkenas kettingspanner af. Iemand nog toevallig zo'n ding liggen of enig idee waar ik nog een gebruikte kan vinden?

Alvast bedankt!

Jelle


Bij zo'n oud brikkie als wij hebben, kun je ook een vervangende plaatsten, welke je zelf kunt instellen.
Die originele zijn soft.
 
Mijn schoonvader heeft een Kawasaki z750 voor mij staan, maar ligt helemaal uit elkaar en moet nog opgebouwd worden, nu vroeg ik mij af of je deze ook kan opbouwen tot een Chopper/bopper?

Alvast bedankt

Mvg, Nick
 
Heeft er ook misschien iemand al een gelijkaardig projectje gedaan of er ergens één gezien?
 
Hoi Nick.
Er zijn vele choppers en Bobbers gemaakt .
Maar van een Zed750 heb ik nog niets "langs"zien komen.
Wel eens een blok in een harttail chopper frame.
 
Haha, met mij gaat het goed. En met jou? Heb de kawasaki nog altijd. inmiddels al een hoop kilometers verder, en al 2x overgespoten haha :)
 
Heb de Kawa 750 ook nog steeds. 93.000 km inmiddels gepasseerd. Met mij gaat het nu wel weer goed. Scheidingen gehad . ikzelf , mijn dochter mijn zus en nog 2 andere in nabije familie. Inmiddels nog een "brik" erbij,, Kawa 550gt uit 1993. leuk ding ook . En ik rij ook nog graag op mijn oldtimer brommertjes :-)
full
 
Per toeval kwam ik weer terecht op het motor-forum omdat ik iets aan het zoeken was, dus ik moest toch eens even kijken of ik nog kon inloggen gelukkig bestaat er zoiets als "Wachtwoord vergeten" :j Zo gedaan en we konen weer inloggen. Dus ik dacht ga eens even in mijn oude Kawa topic spieken. Gestart in 2008 met het opbouwen van de Z750E, en 12 jaar later is hij nog altijd in mijn bezit en heeft er ook nog altijd zin in om te rijden. Rij nog altijd met veel plezier op de motor inmiddels zijn we al bij accu 5 denk ik wat hij versleten heeft, mede ook door het best lang staan wel regelmatig even laten lopen maar door tijd gebrek niet meer veel gereden. Het laatste jaar bijna niet gereden omdat de koppakking lek was en ik maar geen tijd vond om het te fixen.

Begin van het jaar toch de start gemaakt, nieuwe koppakking en voetpakking gemonteerd, en om ellende te voorkomen direct een accu mee besteld. Na wat werk liep de motor weer, echter waren er nog wat problemen met de remmen deze voorzien van nieuwe rem olie en voren nieuwe remblokken er op en hij doet het weer perfect. Inmiddels heeft de motor ook een andere kleur gekregen. Direct maar nog wat foto's plaatsen, de motor moet nu wel de garage delen met zijn buddy. Hij heeft nu gezelschap van een Ural *O*

RkaUO1A.jpg


VCSxfO4.jpg


5eh9qOR.jpg


93nJKym.jpg
 
Aan het stof op het blok te zien had hij al heel lang stilgestaan ;),
maar mooi dat je hem na al die jaren nog heb.
 
Hoi. Grappig dat het hier nog leefd.
De Zed heb ik ook nog (met nog een stuk of 6 andere motoren)
En diverse brommertjes.
 
Dat is inderdaad al een tijdje geleden, de meeste zijn volgens mij niet eens meer actief op het motor-forum. Je hebt wel een flinke verzameling inmiddels. Heb je ook nog foto's ? Altijd leuk om te zien natuurlijk.
 
Per toeval kwam ik weer terecht op het motor-forum omdat ik iets aan het zoeken was, dus ik moest toch eens even kijken of ik nog kon inloggen gelukkig bestaat er zoiets als "Wachtwoord vergeten" :j Zo gedaan en we konen weer inloggen. Dus ik dacht ga eens even in mijn oude Kawa topic spieken. Gestart in 2008 met het opbouwen van de Z750E, en 12 jaar later is hij nog altijd in mijn bezit en heeft er ook nog altijd zin in om te rijden. Rij nog altijd met veel plezier op de motor inmiddels zijn we al bij accu 5 denk ik wat hij versleten heeft, mede ook door het best lang staan wel regelmatig even laten lopen maar door tijd gebrek niet meer veel gereden. Het laatste jaar bijna niet gereden omdat de koppakking lek was en ik maar geen tijd vond om het te fixen.

Begin van het jaar toch de start gemaakt, nieuwe koppakking en voetpakking gemonteerd, en om ellende te voorkomen direct een accu mee besteld. Na wat werk liep de motor weer, echter waren er nog wat problemen met de remmen deze voorzien van nieuwe rem olie en voren nieuwe remblokken er op en hij doet het weer perfect. Inmiddels heeft de motor ook een andere kleur gekregen. Direct maar nog wat foto's plaatsen, de motor moet nu wel de garage delen met zijn buddy. Hij heeft nu gezelschap van een Ural *O*

RkaUO1A.jpg


VCSxfO4.jpg


5eh9qOR.jpg


93nJKym.jpg
Heb je de pakkingen vervangen, maar zuigers en cilinderblok onveranderd terug geplaatst?
En loopt hij nu weer gewoon goed?
 
@Haga-San De blok heb ik er niets eens uit gehad, dit heb ik zo gedaan. Kop en cilinders er vanaf, schoon gemaakt en nieuwe voetpakking gemonteerd. Daarna nieuwe koppakking er op kop zelf er weer op gezet. Nokkenas + ketting op tijd gezet. Wel even paar keer rondgedraaid zodat ik zeker weet dat hij goed stond. Vervolgens alles terug gemonteerd en gestart en motor liep gewoon weer zoals het moet.

De koppakking lekte olie, waarschijnlijk ook mede doordat de rubbers aan de zijkant hard waren geworden die het olie kanaal moeten afdichten. Hij is niet gaan lekken omdat de motor overhit is geweest o.i.d. Dus ik heb verder ook geen aanpassingen gedaan. Voetpakking heb ik vervangen omdat de druk er vanaf gaat als je de kop los maakt. Deze lekte namelijk niet. Maar de kans dat hij gaat lekken nadat je de kop er vanaf hebt gehad is natuurlijk wel groot.
 
Onlangs een rit gemaakt van 240 KM zonder problemen, echter begon de voorvork wel altijd meer te storen. Deze was erg slap, op internet vond ik het e.e.a. hierover dat het toch een veel voorkomend probleem is. De vork wat er onder zit is van een GPZ750. Hier zijn schijnbaar vervangende veren voor echter zitten deze rond de 120 tot 150 euro. De GPZ is standaard geleverd met luchtondersteuning. Deze is toen afgestopt waarom weet ik ook niet, wel heb ik gelukkig het onderdeel op zolder nog gevonden voor de lucht in de poten te krijgen wat ook teven functioneert als balans tussen de 2 poten. Deze net gemonteerd en opgepompt naar 0,8 bar ik moet zeggen dat rijd al een stuk beter. Ben benieuwd of de druk ook er in blijft.

Aangezien ik ook wat onderdelen op voorraad wou hebben eens rond gekeken voor een donor motor Z750 en of GPZ750 luchtgekoeld maar het aanbod valt vies tegen. Ze lijken wel aan het uitsterven :/

wat foto's van de operatie.

nR24bop.jpg


TYIbWQy.jpg


uGmc20N.jpg
 
Gisteren weer eens een stuk gereden op de motor, helaas had de accu er niet zo'n zin in. Beetje hulp en hij startte weer, als je een keer op pad bent is het toch wel weer fijn op de Z *O* .

Kwam er alleen achter dat de knipperlichten zijn gaan hangen, vermoedelijk komt het door de rubber/ kunststof die er tussen zit voor de trillingen op te vangen. Deze is helemaal poreus, dus binnenkort eens andere knipperlichten monteren.

Onderweg:

dof0dt5.jpg
 
Gisteren alvast begin gemaakt aan de knipperlichten, helaas blijkt dat de kunststof die achter de koplamp zit ook z'n beste tijd gehad heeft. Gelukkig heb ik de standaard knipperlichten nog met de passende beugel voor een ronde koplamp. Dus ik denk dat er weer een ronde op komt.
Alleen kon ik die niet meer vinden in het magazijn B|

Aangezien ik nu weer zwaardere lampen in de knipperlichten heb kunnen de belasting weerstanden er ook weer tussen uit. Op de oude knipper lichten de nieuwe aansluiten gesoldeerd voor de GPZ kabelboom die er op zit.

Weet iemand toevallig hoe de tank sensor werkt bij een GPZ? is dit een variabele weerstand die tegen aarde veranderd? Ik heb namelijk het kleine display van de GPZ er op zitten, waar onder andere ook de olie lamp e.d. inzit. Echter knippert soms het tank niveau waardoor dus ook de " Warning " lamp rood knippert. De tank sensor heb ik er namelijk niet opzitten.

Foto's bij de praat :9:

J5zSFLv.jpg


0C4Mijb.jpg
 
Nieuw accu is onderweg, hopelijk binnenkort weer eens rijden. En even kijken naar het tanksensor probleem. Toevallig iemand hier ervaring mee?

Het display zit erop van een GPZ 750 maar de tank is van een ander model Z750. Hier zit ook een sensor in wil proberen deze 2 met elkaar te laten werken zodat de tank indicatie weer werkt. Nu knippert regelmatig het warning lampje omdat hij denkt dat de tank leeg is. Is niet fijn onder het rijden opeens een rode knipperende lamp te hebben haha.

Edit: Het e.e.a. geprobeerd vandaag, helaas wilt de GPZ boordcomputer / display niet communiceren met de tank vlotter. Lijkt toch een anders weerstand of principe te zijn. Eenzijdig een draad aan massa gelegd en hij geeft constant aan dat hij vol is. Tenminste geen knipperende lampjes meer.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan