kawasaki Z750 loopt slecht na 2 jaar stil staan (injectie)

Edje v. M.

MF veteraan
21 jun 2006
1.145
30
  • Merk: Kawasaki
  • Type: Z750
  • Bouwjaar: 2005
  • Kmstand: 25.000
  • Probleem: slecht lopen na 2 jaar stilstaan
  • Wanneer is het probleem onstaan: paar weken geleden
  • Wat is er al aan gedaan: oude benzine uit de tank gehaald, nieuwe V-power erin met een half flesje "Wynn's Injector +Plus+ Cleaner""
De motor is niet van mij, maar ik ben gevraagd of ik de motor kan repareren. De motor staat nog niet bij mij thuis en ik heb er zelf nog niet op gereden. De moto komt binnenkort mijn kant op, maar ik wil wel al even nagaan of ik het goed aan pak.
De motor start goed, hij loopt soms goed, maar soms ook niet, tijdens het rijden loopt hij soms op 3 cilinders en soms slaat hij af. Op andere momenten loopt hij gewoon goed. Ik weet nog niet of het relatie heeft met de stand van de gashendel.

Ik had gehoopt dat het met verse benzine en een flesje toevoeging wel beter zou worden, maar het is juist iets verslechterd (volgens de eigenaar). Hij heeft er nu ongeveer een halve tank opgereden. Is het verstandig om nog even door te rijden 2 of 3 tanks) of is het beter de verstuiver eruit te halen en schoon te maken. Graag hoor ik van jullie of dit de juiste aanpak is of dat ik beter iets anders kan doen.

Als jullie verder tips hebben dan hoor ik het graag.
 
Laatst bewerkt:
Je denkwijze is wel goed; Brandstoftoevoer. Voor de zekerheid even bougies checken, kijk naar de kleur (en zet er ff nieuwe in). Verder brandstoffilter, als die aanwezig is, even controleren. Vuil in de tank wat in het filter terecht komt haal je er niet uit met injectorcleaner natuurlijk. Het vuil blijft zich ophopen.

Edit; brandstoffilter zou ik ook ff vervangen.
 
Je denkwijze is wel goed; Brandstoftoevoer. Voor de zekerheid even bougies checken, kijk naar de kleur (en zet er ff nieuwe in). Verder brandstoffilter, als die aanwezig is, even controleren. Vuil in de tank wat in het filter terecht komt haal je er niet uit met injectorcleaner natuurlijk. Het vuil blijft zich ophopen.

Edit; brandstoffilter zou ik ook ff vervangen.
Bedankt voor je antwoord, Kawasaki heeft bedacht dat het handig is om het brandstoffilter aan de brandstofpomp te maken en dat alleen als 1 geheel te verkopen. Ik zal eens kijken of er replica's oid verkocht worden.
 
  • Leuk
Waarderingen: Royz
Ow, dat is praktisch. Misschien eerst kijken of er vuil in zit. Doorspuiten met luchtspuitje ofzo. Maar dat blijft een beetje beunoplossing.

Laat maar weten als je weet wat het probleem is, ben wel benieuwd.
 
Bedankt voor je antwoord, Kawasaki heeft bedacht dat het handig is om het brandstoffilter aan de brandstofpomp te maken en dat alleen als 1 geheel te verkopen. Ik zal eens kijken of er replica's oid verkocht worden.

Eerst het goedkope maar eens uitsluiten voordat je in het wildeweg van alles gaat vervangen (voor slechtere spullen).

Intern filter is ruim bemeten en soms kan je een bypass aanbrengen en het filter naar extern (inline) verplaatsen.

Maar meten is weten, debiet en druk.

Afhankelijk van wat je aantreft zal je een plan moeten maken.

Tank geheel legen (ouwe peut weg gooien) en pomp demonteren om visueel te inspecteren is sowieso een goed plan NADAT je zelf de motor hebt gestart en mogelijke andere oorzaken uit hebt gesloten.

Preventief brandstof slangen vervangen, gehele systeem reinigen. Injectoren demonteren, eventueel laten testen op spuitbeeld en lekkages (geloof 20 euro per injector met testrapport).

Ontsteking controleren, grondige beurt geven (olie, filter, luchtfilter, kleppen stellen, bougies vervangen, alles binnen wphb waarden afstellen, TPS, STPS, TP, STP, wat er ook van toepassing is, gasklephuis reinigen, evt. luchtfilterhuis en carterontluchting reinigen, temperatuursensor en evt. luchtmassameter reinigen, dat soort ongein)
 
Laatst bewerkt:
Na een tijdje gewacht te hebben om de juiste onderdelen te bestellen en daarna nog ruim 3 weken gewacht et hebben op de leverantie van de onderdelen is het er afgelopen zondag van gekomen om aan de motor te werken.

De motor startte, maar liep niet lekker. De uitlaatbocht van cilinder 2 en 3 werden snel warm, de bocht van cilinder 1 werd lauw en de bocht van cilinder 4 was koud. Dus aan de slag.

Bougies zagen er nog best prima uit, maar aangezien ze nu goed bereikbaar waren hebben we ze toch vervangen (dan is dat ook maar gelijk gebeurd en we hadden ze toch). Verder heb ik de bobines (per cilinder 1 en aan 1 stuk met de bougiedop) doorgemeten en deze waren qua weerstand nog alle 4 goed. Ze zagen er ook nog goed uit, geen droogtescheuren oid. Daarna hebben we de injectoren los gehaald en deze met injectiereiniger doorgespoten tegen de normale richting in. Uit de injector van cilinder 1 en 4 kwam duidelijk wat stof/rommel.
(ik had hiervoor een stukje brandstofslang op de "uitgang" van de injector gedaan, daar wat cleaner in gespoten en vervolgens met de compressor de injector doorgeblazen (met de druk niet te hoog en de injector aangesloten op een accu zodat deze open was), dit ging best goed, het is wel handig om hierbij met z'n 2en te zijn)

Daarna hebben we de motor weer in elkaar gezet en hij loopt weer helemaal goed. Hij trekt ook goed door, dus hij krijgt weer voldoende brandstof.

Bedankt voor het meedenken allemaal!
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan