Als ze kunnen aantonen dat het de oorzaak van het ongeluk was wel. En reken maar dat ze dat zullen proberen ..... Dus kan het geen kwaad (zowiezo niet) om een rechtsbijstand verzekering te hebben. En dan de slijptol natuurlijkProbleem is natuurlijk als je een dodelijk ongeluk of zoiets veroorzaakt.Ik denk dat ze je dan voor heel wat jaartjes weten te vinden.
Als ze kunnen aantonen dat het de oorzaak van het ongeluk was wel. En reken maar dat ze dat zullen proberen ..... Dus kan het geen kwaad (zowiezo niet) om een rechtsbijstand verzekering te hebben. En dan de slijptol natuurlijk
Gelukkig geen. Maar het lijkt me niet iets dat je wilt uitproberen.Dan moet je frame dus wel echt uit mekaar pleuren.. een ongeluk door bijv. door rood rijden/ geen voorrang verlenen o.i.d. zal zeker geen problemen opleveren..
Hoeveel gevallen ken jij waarbij de motor voor technisch onderzoek is meegenomen?
Ik koop een CB van bijvoorbeeld 1977 - 1980..
Volgens mij moet je dan dus een motor van vóór 1975 kopen. Vanaf 1975 bestaat namelijk de typekeuring. Motoren die voor die tijd 'verbouwd' zijn dus vrijgesteld van keuring. Motoren van ná '75 moeten allemaal gekeurd worden op het moment dat er 'iets' aan veranderd wordt.
Er moet heel veel...... er gebeurd weinig..
Gelukkig is mijn leven net andersom, er moet niets en er gebeurt heel veel
Gelukkig is mijn leven net andersom, er moet niets en er gebeurt heel veel
Er moet heel veel...... er gebeurd weinig..
Denken dat je onschuldig bent omdat je een motor zo gekocht hebt is wel heel naief. Kijk elke week maar blik op de weg/misbruikers etc. Daar kom je nooit mee weg. Je bent zelfs verplicht na te gaan of je (redelijkerwijs) geen gestolen spul gekocht hebt (vraag me niet hoe je dat moet doen).
Je zou in de kleine letters van de verzekering ook eens moeten nakijken wat er staat over de eisen welke aan de motor gesteld worden. Er zal vast ergens staan dat als blijkt dat de motor in het (geaccepteerde) taxatierapport niet conform de rdw regels is gebouwd/rondrijd er helemaal geen dekking zal zijn. Een taxatie is geen keuringsrapport. Weg WA dekking van 2 miljoen en alle ellende van dien. Kansberekening dus.
De kans dat je dit allemaal gebeurd is natuurlijk heel klein, maar hij is wel aanwezig.
Als je een (verbouwd) frame met kenteken kan bemachtigen, probeer dan vooraf te checken wat er bij de rdw bekend is over dit frame. Misschien heeft de eigenaar zelf al e.e.a. verbouwd en niet laten herkeuren. (zie eerste regel). Ook hier weer jouw plicht om dit te checken.
Een nieuw frame laten keuren stelt geen zak voor. En als je een beetje oplet is de motorkeuring zelf heel goed te doen. Hoe het eruit ziet maakt niet uit, als het maar klopt met de eisen (lampjes, verlichting, remmen, geluid, rijdbaarheid(grondspeling/sturen)). De meeste vreemde creaties worden goedgekeurd. En de keurmeester snapt donders goed dat die motor straks helemaal veranderd de weg weer opgaat, maar dat is nou eenmaal wat hij moet (goed)keuren op dat moment. Het gaat erom dat de geometrie is vastgelegd zodat je met die (lange) vork mag rondrijden.
In geval van schade/letsel zal een correct geregistreed frame je veel ellende kunnen besparen. Boetes voor lampen, uitlaten en kentekenplaten is dan tientjeswerk.
It’s all in the game.
[/moraalriddermodus]
Zeg het maar.Duidelijk, maar dan blijft de vraag staan:
Hoe groot is de kans dat iemand er ooit achterkomt dat het geen orginele motor betreft?
Zeg het maar.
Ik heb het ook altijd zo gedaan; normale fiets gekocht, o.a. 't frame (laten) aanpassen, en rije! Zo heb ik van een off-road iets chopperachtig in elkaar geknutseld, en later van een GSX1100. Diverse keren aangehouden (controles e.d.) nooit problemen mee gehad. En dat er toch heel duidelijk DR500 op het kenteken stond, en geen eigenbouw.
..... maar onderschat de mannen in blauw niet, tegenwoordig. Er schijnen er zelfs een paar te zijn die in hun privé tijd ook motorrijden, en zelfs een BMW van een Vespa kunnen onderscheiden!
Maar het is zoals Case het zegt; áls er iets gebeurd, ben je gigantich de lul, taxatierapport (waar je overigens helemaal geen 'recht' aan kunt ontlenen, zegt alleen maar iets over de waarde van de opgetelde onderdelen en de verhouding met elkaar) of niet; zodra er ook maar iets afwijkt van hetgeen er op het kenteken staat moet je bij een ongeval dokken, of krijg je niets vergoed. Zelfs als je slachtoffer bent; jij bent de weg opgegaan met een niet goedgekeurd voertuig. En ga er maar vanuit dat je verzekeringsmaatschappij er alles aan zal doen om onder de betalingsplicht uit te komen.
........... maar zou/zal ik het weer doen? TUURLIJK!!!