kettingspray en reiniger?....

retic

Die hard MF'er
4 okt 2010
296
0
Vianen (Utrecht)
waarschijnlijk is dit het 10.000e topic met deze vragen, en ik heb er ook een hoop gelezen, maar snap enkele dingen niet, heb net mn eerste motor (ktm lc4 640)
en dus nergens ervaring mee, nu ben ik mezelf aan het inlezen over onderhoud ketting
en denk dat ik s100 kettingspray wit wil gaan gebruiken voor mn ketting, daarna kwam ik uiteraard uit op het hoe te verwijderen van het vet wat op mn velg terecht komt
nu lees ik overal dat wd40 of diesel etc het beste zijn, maar deze goedjes zelf zijn toch ook zo vet als bagger?, moet ik dan na het aanbrengen van de wd40 of diesel op mn velg de velg ook schoonspoelen met water?, want dan komt de wd40 of diesel daarna dus op mn banden terecht, en daar wil men het juist niet hebben lijkt me?, kwam ook een filmpje tegen van s100 totaalreiniger, dit moet ook super werken, wat ik alleen vaag vond is dat in het reclamefilmpje de gehele motor word ingespoten, ook de ketting en tandwiel werden rijkelijk geraakt, lijkt me niet echt lekker voor het vet op je tandwielen en ketting?, en is het waar dat je voor verwijderen remstof of verwijderen kettingvet van velg twee verschillende middelen nodig hebt?, iemand toevallig ervaring met s100 totaalreiniger?, kwam in het buitenland van s100 ook specifieke velgreiniger tegen, die zie ik in de s100 shop weer niet?, en lees ook veel over velgreiniger van aldi of kruidvat
wat is nu echt een van de beste?, en moeten deze middelen altijd nagespoeld worden met water?, en waar moet ik op letten bij gebruik met o ring ketting?, deze ligt naar mijn weten op mn ktm lc4 640 2004?, zwarte kunstof ringetjes in midden van mn ketting.....
de motor staat nu gestald voor de winter, nu lees ik overal dat het belangrijk is dat ik mn ketting goed in het vet zet voor de winter, is de s100 kettingspray dan een goede keuze hiervoor?, en mn motor staat ook met de banden op de grond, nu las ik overal dat ik dit ook moest veranderen voor eventuele drukplekken op mn banden tegen te gaan, is dit nu echt nodig?, want daar waar mn motor gestald staat, stond iedere motor met beide wielen op de grond, hoop dat iemand me verder wil helpen.......
 
Laatst bewerkt:
ketting alleen goed invetten als je hem in de winter rij, als hij op stal is een keer met de ketting spray overgaan als je net gereden hebt is voldoende. Ik gebruik een witte kettingspray van hein gericke
WD40 om je velgen schoon te maken is goed. 80% van de mensen die ik ken met motoren gebruiken dit. gewoon op je velg spuiten in goed schoonmaken met een doek.
 
ketting alleen goed invetten als je hem in de winter rij, als hij op stal is een keer met de ketting spray overgaan als je net gereden hebt is voldoende. Ik gebruik een witte kettingspray van hein gericke
WD40 om je velgen schoon te maken is goed. 80% van de mensen die ik ken met motoren gebruiken dit. gewoon op je velg spuiten in goed schoonmaken met een doek.

thanks voor je replie!, de motor zal gestald blijven deze winter, dus zal ik inderdaad ff een ritje moeten maken, en dan de ketting ff insprayen met s100 wit
en ik hoef dus de wd40 na aanbrengen op velg niet na te spoelen met water?, wd40 is toch harstikke vet?, laat dit dan geen filmpje achter waar juist zeer veel vuil op gaat paken na het rijden?.......
 
Ik maak mijn velg schoon met benzine, weet dat veel mensen hier een andere mening over hebben maar het is het enige dat een beetje goed en snel werkt.

voor dat ik mijn motor ga wassen zet ik em op de paddockstand pak een vodje en maak em vochtig met benzine,

daarna de velg met een warm sopje wassen samen met de motor ;)

heb al een paar verschillende merken van kettingspry genomen veel zijn bagger en spetteren alles vol ik heb nu een bus van castrol deze spettert niet zo hard.

dit spul BP in Deutschland
 
zit nu ook weer ff elders te lezen, en daar word ook gezegd wd40 of lampenolie te gebruiken, en dit na gebruik goed af te spoelen met water, en zorgen dat het niet op mn banden komt, maar het komt toch juist op de banden bij het afspoelen met water?, of is dit dan zodanig verdund dat het geen kwaad meer kan?, ook schijnt wd40 funest voor rubber te zijn, ik zie niet in hoe ik mn achterband kan ontzien van wd40 bij het er af spoelen, dan gaat het toch op de band uitkomen lijkt mij?, of is dit gemakkelijk ook weer van het rubber af te spoelen?, ook lees ik erg veel over ''dasty'', is dit ook een goed middel om je velg te reinigen?, heb overigens een chromen spaakwiel, weet niet of ik daar door ook nog op enkele dingen moet letten?, weet wel dat er nu allemaal witte water/reinigings plekjes opzitten, ik heb hem zelf nu enkele weken, nog niet gereden of schoongemaakt...........
 
Ik maak mijn velg schoon met benzine, weet dat veel mensen hier een andere mening over hebben maar het is het enige dat een beetje goed en snel werkt.

voor dat ik mijn motor ga wassen zet ik em op de paddockstand pak een vodje en maak em vochtig met benzine,

daarna de velg met een warm sopje wassen samen met de motor ;)

heb al een paar verschillende merken van kettingspry genomen veel zijn bagger en spetteren alles vol ik heb nu een bus van castrol deze spettert niet zo hard.

dit spul BP in Deutschland

ik lees ook veel over het bebruik van wasbenzine, weet niet of je dat bedoelt?
dus velg ff in laten werken met benzine, en daarna reinigen met warm water sopje?
en wat voor schoonmaakmiddel kan ik dan het beste gebruiken in dat water?, zie dat dat veelal ontvetters zijn, maar is dat dan niet slecht voor diverse andere onderdelen op mn motor tijdens dit schoonmaken?, daar die allersbehalve ontvetter mogen zien?, sorry voor de mischien domme vragen hoor, maar ik ben een echte leek op dit gebied..... :X
 
Ik maak mijn velg schoon met benzine, weet dat veel mensen hier een andere mening over hebben maar het is het enige dat een beetje goed en snel werkt.

voor dat ik mijn motor ga wassen zet ik em op de paddockstand pak een vodje en maak em vochtig met benzine,

daarna de velg met een warm sopje wassen samen met de motor ;)

heb al een paar verschillende merken van kettingspry genomen veel zijn bagger en spetteren alles vol ik heb nu een bus van castrol deze spettert niet zo hard.

dit spul BP in Deutschland

toevallig ook ervaring met s100 wit?, ik lees juist in tests dat deze minimaal opspat op je velgen?.........
 
domme vragen bestaan niet domme antwoorden wel;)

ik neem doodgewone benzine, en een zachte doek, beetje benzine op de doek en op je velg wrijven, vet gaat weg zomer enige moeite. late inwerken moe je niet doen tegen die tijd is de benzine al verdampt

dan was ik mijn motor gewoon met warm water en zeep, weet niet wat jij gebruikt om je motor te wassen? je kan afwasmiddel nemen, of iets anders waar je je auto/motor mee wast,

ik gebruik soms dit om mijn motor te wassen http://www.motorpaleis.be/gsm/ImageData/Normal/145_wash_1_.jpg

en als je na het poetsen van je velg dit spul (http://www.bikersbuyit.com/Shops/bbiholland/contents/media/xeramic-wax-polish.jpg)er nog op spuit gaat er minder snel vet op zitten en gaat het ook weer makkelijker weg

haha lijkt wel een beetje een reclamespot dit

s100 wit heb ik geen ervaring mee
 
Laatst bewerkt:
domme vragen bestaan niet domme antwoorden wel;)

ik neem doodgewone benzine, en een zachte doek, beetje benzine op de doek en op je velg wrijven, vet gaat weg zomer enige moeite. late inwerken moe je niet doen tegen die tijd is de benzine al verdampt

dan was ik mijn motor gewoon met warm water en zeep, weet niet wat jij gebruikt om je motor te wassen? je kan afwasmiddel nemen, of iets anders waar je je auto/motor mee wast,

ik gebruik soms dit om mijn motor te wassen http://www.motorpaleis.be/gsm/ImageData/Normal/145_wash_1_.jpg

en als je na het poetsen van je velg dit spul (http://www.bikersbuyit.com/Shops/bbiholland/contents/media/xeramic-wax-polish.jpg)er nog op spuit gaat er minder snel vet op zitten en gaat het ook weer makkelijker weg

haha lijkt wel een beetje een reclamespot dit

s100 wit heb ik geen ervaring mee

dit is mn eerste motor, en ook geen autorijbewijs, dus geen ervaring met welk schoonmaakmiddel in mn sopje te gebruiken hehehehe, wat is een beetje makkelijk te verkrijgen goed te gebruiken middel dan?, welke zeep hanteer jij dan?, is dreft ook te gebruiken bijvoorbeeld?, waar ik dan alleen mee in mn kop zit is dat dreft een superontvetter is, is dit dan niet funest voor andere onderdelen op mn fiets?, zal na afspoelen ook over mn tandwielen en ketting heenlopen, thanks voor je tips/antwoorden!!!........ 8-)
 
ik gebruik voor vrijwel heel men motor terpetine.. klinkt misschien raar maar het werkt supergoed 8-)

men kappen velgen voorvorkpoten


en als ik dan klaar ben dan doe ik men ketting en tandwielen er ook mee, en smeer hem dan opnieuw :)

ps. ook altijd met men brommers gedaan, terpetine op een doekje deppen en dan gwn over de kap wrijfen, zelfs vuil dat je niet ziet komt er af :Y (en nee, niet de lak B| )

ik heb trouwens nooit gloednieuwe brommers/motoren gehad dus ik weet nie hoe het spul reageert op nieuwe (blanke) lak e.d. ;)
 
Laatst bewerkt:
dreft verdun je in water normaal gezien haha emmertje warm water en een klein geutje dreft erbij dusja dat kan je er goed voor gebruiken, en zo super ontvettend is derft helemaal niet.

trouwens nooit met benzine je ketting schoonmaken! ik wrijf gewoon met een droog vodje een keer goed over men ketting , so what als die ketting smerig is , daar is het een ketting voor

als je klaar bent met wassen is uiteraard je ketting ook nat maar dat word hij als je in de regen rijd ook, gewoon een beetje kettingspry erop als hij te doog is
 
Laatst bewerkt:
ik gebruik voor vrijwel heel men motor terpetine.. klinkt misschien raar maar het werkt supergoed 8-)

men kappen velgen voorvorkpoten


en als ik dan klaar ben dan doe ik men ketting en tandwielen er ook mee, en smeer hem dan opnieuw :)

ps. ook altijd met men brommers gedaan, terpetine op een doekje deppen en dan gwn over de kap wrijfen, zelfs vuil dat je niet ziet komt er af :Y (en nee, niet de lak B| )

ik heb trouwens nooit gloednieuwe brommers/motoren gehad dus ik weet nie hoe het spul reageert op nieuwe (blanke) lak e.d. ;)

onthoud wel dat mijn motor plastic kappen heeft, en stickers, weet niet of dit uitmaakt bij schoonmaken met terpentine?, las al dat wd40 dan uitgesloten is daar deze zelfs stickers verwijdert.......
 
dreft verdun je in water normaal gezien haha emmertje warm water en een klein geutje dreft erbij dusja dat kan je er goed voor gebruiken, en zo super ontvettend is derft helemaal niet.

trouwens nooit met benzine je ketting schoonmaken! ik wrijf gewoon met een droog vodje een keer goed over men ketting , so what als die ketting smerig is , daar is het een ketting voor

als je klaar bent met wassen is uiteraard je ketting ook nat maar dat word hij als je in de regen rijd ook, gewoon een beetje kettingspry erop als hij te doog is


die smerigheid op je ketting bevat ook zand e.d. en dat maakt wel veel uit omdat dat allemaal gaat schuren op je tandwielen, wordt je niet vrolijk van ;(
 
dreft verdun je in water normaal gezien haha emmertje warm water en een klein geutje dreft erbij dusja dat kan je er goed voor gebruiken, en zo super ontvettend is derft helemaal niet.

trouwens nooit met benzine je ketting schoonmaken! ik wrijf gewoon met een droog vodje een keer goed over men ketting , so what als die ketting smerig is , daar is het een ketting voor

als je klaar bent met wassen is uiteraard je ketting ook nat maar dat word hij als je in de regen rijd ook, gewoon een beetje kettingspry erop als hij te doog is

wederom thanks voor je tip/replie kerel!!!, hier kan ik wat mee
lees ook veel over wondermiddel dasty, maar dat dit zeer slecht is voor alluminium en dergelijke, lijkt me dan niet echt goed voor mn velgen, terwijl ik er juist wel heel goede dingen over lees, leuk chromen velgen, maar volgens mij heb ik daarmee ook wel het meeste schoonmaakwerk op mn nek gehaald of niet?.........
 
die smerigheid op je ketting bevat ook zand e.d. en dat maakt wel veel uit omdat dat allemaal gaat schuren op je tandwielen, wordt je niet vrolijk van ;(

Zand en vuil wordt er met het kettingvet en al vanzelf afgeslingerd. Maar ga je klooien met benzine of andere oplosstoffen dan spoel je het vuil juist tussen de schakels van je ketting en je O of X ringen lossen dan ook nog eens op.

Een ketting volledig reinigen doe je met een ketting zonder O of X ringen en dan nog alleen door de ketting van de motor te halen, deze in benzine of diesel te reinigen, schoon te spoelen, te laten drogen en dan opnieuw volledig in te vetten. In de praktijk doe je dat alleen met de ketting van een crossmotor.
 
Afbeelding004-1.jpg


Afbeelding008-1.jpg


Afbeelding014.jpg


Afbeelding012.jpg


Afbeelding001-1.jpg


Afbeelding002-2.jpg
 
Laatst bewerkt:
Zand en vuil wordt er met het kettingvet en al vanzelf afgeslingerd. Maar ga je klooien met benzine of andere oplosstoffen dan spoel je het vuil juist tussen de schakels van je ketting en je O of X ringen lossen dan ook nog eens op.

Een ketting volledig reinigen doe je met een ketting zonder O of X ringen en dan nog alleen door de ketting van de motor te halen, deze in benzine of diesel te reinigen, schoon te spoelen, te laten drogen en dan opnieuw volledig in te vetten. In de praktijk doe je dat alleen met de ketting van een crossmotor.

volgens mij heeft mn ktm een o ring ketting (leek op motorgebied), en deze dus vooral niet totaal reinigen met middeltjes, alleen tijdig in de spray zetten telkens is voldoende????.......
 
wederom thanks voor je tip/replie kerel!!!, hier kan ik wat mee
lees ook veel over wondermiddel dasty, maar dat dit zeer slecht is voor alluminium en dergelijke, lijkt me dan niet echt goed voor mn velgen, terwijl ik er juist wel heel goede dingen over lees, leuk chromen velgen, maar volgens mij heb ik daarmee ook wel het meeste schoonmaakwerk op mn nek gehaald of niet?.........


nou, mijn velgen zijn glanzend zwart gepoedercoat met een groene ring erin en daar zie je ook echt alles op, dat vet trekt stof aan en dat zie je heel goed.

@ wouter, wat je zegt klopt, maar als je met produckten op je ketting gaat zitten haald dat ook alle vet tusse de Oringen uit en dan gaat je ketting kraken en krijg je hem niet meer goed gesmeert en is hij in een mum van tijd versleten, tenzij je je ketting eraf naald en lat uitkoken in kettingvet,
 
Tech Chain van Putoline heb ik lange tijd gebruikt voor mijn RSV 1000 R. Erg goed en blijft ook op de ketting zoals het hoort. Heb nu een Beemer en heb nu dus geen spray meer nodig...
waarschijnlijk is dit het 10.000e topic met deze vragen, en ik heb er ook een hoop gelezen, maar snap enkele dingen niet, heb net mn eerste motor (ktm lc4 640)
en dus nergens ervaring mee, nu ben ik mezelf aan het inlezen over onderhoud ketting
en denk dat ik s100 kettingspray wit wil gaan gebruiken voor mn ketting, daarna kwam ik uiteraard uit op het hoe te verwijderen van het vet wat op mn velg terecht komt
nu lees ik overal dat wd40 of diesel etc het beste zijn, maar deze goedjes zelf zijn toch ook zo vet als bagger?, moet ik dan na het aanbrengen van de wd40 of diesel op mn velg de velg ook schoonspoelen met water?, want dan komt de wd40 of diesel daarna dus op mn banden terecht, en daar wil men het juist niet hebben lijkt me?, kwam ook een filmpje tegen van s100 totaalreiniger, dit moet ook super werken, wat ik alleen vaag vond is dat in het reclamefilmpje de gehele motor word ingespoten, ook de ketting en tandwiel werden rijkelijk geraakt, lijkt me niet echt lekker voor het vet op je tandwielen en ketting?, en is het waar dat je voor verwijderen remstof of verwijderen kettingvet van velg twee verschillende middelen nodig hebt?, iemand toevallig ervaring met s100 totaalreiniger?, kwam in het buitenland van s100 ook specifieke velgreiniger tegen, die zie ik in de s100 shop weer niet?, en lees ook veel over velgreiniger van aldi of kruidvat
wat is nu echt een van de beste?, en moeten deze middelen altijd nagespoeld worden met water?, en waar moet ik op letten bij gebruik met o ring ketting?, deze ligt naar mijn weten op mn ktm lc4 640 2004?, zwarte kunstof ringetjes in midden van mn ketting.....
ik moet mn motor rijbewijs ook nog halen, dus de motor staat nu gestald voor de winter
het is de bedoeling dat iki voor de zomer mn motor rijbewijs in 3 dagen haal, nu lees ik overal dat het belangrijk is dat ik mn ketting goed in het vet zet voor de winter, is de s100 kettingspray dan een goede keuze hiervoor?, en mn motor staat ook met de banden op de grond, nu las ik overal dat ik dit ook moest veranderen voor eventuele drukplekken op mn banden tegen te gaan, is dit nu echt nodig?, want daar waar mn motor gestald staat, stond iedere motor met beide wielen op de grond, hoop dat iemand me verder wil helpen.......
 
Alleen de buitenkant van de schakeltjes poets ik wel eens op met een beetje lampenolie op een doekje :P En heeeel soms met een zacht borsteltje haal ik wat troep tussen de schakels vandaan (niet keihard rossen dan op die rubberen ringetjes he!). Daarna weer goed invetten/oliën en je kan er weer even tegenaan :P
 
volgens mij heeft mn ktm een o ring ketting (leek op motorgebied), en deze dus vooral niet totaal reinigen met middeltjes, alleen tijdig in de spray zetten telkens is voldoende????.....

Yep. En eventueel met een doek het overtollige vuil erafhalen maar vooral niet gaan klooien met oplosmiddelen. Je ketting ziet er dan weliswaar mooi schuin uit maar slijt uitendelijk sneller dan wanneer je hem lekker smerig laat.
 
Retic en wouterzxr: Het gebruik van hoofdletters maakt dat het een stuk prettiger leest ;).
Voorkom ook dat je grote lappen tekst typt, maak gebruik van paragrafen e.d.

Ketting kan je reinigen met een kettingreiniger. Deze zijn tegenwoordig zowat altijd geschikt voor o-ring kettingen. Daarna inspuiten met kettingvet. Schoonmaken van de ketting hoef je echt niet elke keer dat je hem inspuit met vet te doen.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan