Ik durf best te zeggen dat ik aardig wat af weet van Kevlar Jeans, dus hier even de meest gestelde vragen op een rij met de antwoorden zoals ik altijd geweten heb.
- Wat is een motorjeans?
Een motorjeans is een broek welke verstevigd is. Meer niet. De manier waarop maakt het verschil. Zo kun je broeken kopen waar op bepaalde handige plekken kevlar is geplaatst. Dit zit dan op de slijtplekken als je valt (knieën, heupen, zijkant benen en billen). Dit kevlar helpt voor ongeveer 8 seconden glijden en zal niet scheuren. Wat veel mensen niet weten is dat kevlar wel warm wordt! Dus het hangt ervanaf of er ook een hitteschild stof is gebruikt of je je billen brand. De stof op de plekken waar geen kevlar zit is trouwens wel zeer stevig en kan aardig wat slijten hebben. Stiksels zijn vaak 2 of 3 dubbel. Dezelfde soort broeken worden ook gemaakt van onder tot boven met kevlar (en mogelijk hitteschild). Deze zijn een stuk veiliger, maar ook gelijk een stuk prijziger.
Dan heb je natuurlijk nog de beroemde broeken van o.a. Esquad met Armalith erin. DAT zijn die broeken die over de grond worden getrokken op vliegvelden en die er dan uitzien als een leuke jeans met een worn wassing. Of ze worden opgehangen met een hummer eraan... Dit materiaal, in combinatie met een hitteschild, is eruggg sterk! Echter vroeger was het materiaal erg stug en werden er een beetje "saaie" broeken van gemaakt. Ik heb stiekem al wat armalith broeken gezien voor seizoen 2017 en dit is zeer goed verbeterd, maar daar hou ik mijn mond nog even over
.
Dus in het kort: Kevlar 50% zonder hitteschild, kevlar 100% zonder hitteschild, beiden met hitteschild of Armalith. Natuurlijk zijn er nog meer materialen, maar die zijn min of meer vergelijkbaar met bovenstaande. Elk merk lijkt ook zijn eigen materiaalnamen te bedenken... ook erg verwarrend.
- Knieprotectie
Ja, en dan ga je met die motorjeans op je giechel. Okay, dat slijten zit dan wel goed (afhankelijk van je snelheid en het soort broek natuurlijk). Maar dan klap je met je knieën tegen de stoeprand. Au. Ja, heel veel au, want dat stofje doet natuurlijk niks tegen klappen. Dus het is zeer aan te raden knieprotectie te gebruiken. Tegenwoordig zit dat vaak in een zakje en is het op 3 hoogtes in te stellen, dus het zakt niet meer naar beneden zoals vroegah.
JA NATUURLIJK, een echt circuit pak met knie en scheenbescherming zal beter beschermen bij die klap op de stoeprand! Als je een hele losse jeans hebt zou de protectie niet verkeerd kunnen zitten bijvoorbeeld. Zijn deze jeans ontworpen voor dit soort klappen? Nee. Ze zijn zoiezo niet ontworpen voor op de weg ontpopte circuitrijders. Dat die ze dragen is eigen verantwoordelijkheid. Gewoon altijd blijven nadenken. En knieprotectie in je jeans doen, het zal altijd iets helpen. Elk voordeel heeft gewoon zijn nadeel, zo een leren pak zit gewoon een stuk oncomfortabeler op het terras bij een bak koffie dan een lekkere motorjeans...
- Leer of Jeans
Leer is ten alle tijden sterker als jeans, wat ze ook zeggen. Jaja, armalith is sterker dan jeans.... waarom rijd Rossi dan nog in een leren pakkie rond? IN HET ARMALITH MET DIE MAN! Nee. Leer zit strakker rond het lichaam, protectie blijft goed zitten en het heeft een betere slijtvastheid. Echter is Armalith of Kevlar MET hitteschild ook harstikke goed. Alleen gewoon niet mee op circuit gaan rijden.
- Vallen met hoge snelheid
Laten we nou even redelijk zijn. Als je op de openbare weg valt met een snelheid boven de 150 km per uur, maakt het weinig verschil of je een motorjeans draagt of een leren pak. Zeker met alle vangrails, stoepranden, lantaarnpalen en ook nog is medeweggebruikers die af en toe als een debiel rijden...
- Prijzen van motorjeans
Je kan een goedkope motorjeans al vinden voor ongeveer 150 euro. Niet al te veel soeps, maar prima voor de rustige rijder. Rond de €200 euro heb je al veel meer keus in modellen en is de veiligheid ook een stuk hoger. voor nog is 100 euro meer heb je wel al een 100% kevlar broek met hitteschild. of Armalith. Tis wel een bulb geld, maar die broeken zijn het absoluut waard. Tegenwoordig zijn ze er trouwens ook in leggingvorm, mocht het vrouwtje zelf ook rijden of achterop willen
. Staan nog leuk ook!