Klapt met schakelen

geron

Rookie
4 feb 2002
3
0
leeuwarden
Ik heb een Kawazaki 600-ZZR, het probleem is dat hij ontzettend klapt met het schakelen. Ik weet dat Kawazaki er om bekend staat dat hij dat probleem heeft maar het gaat bij mij tot in de vierde versnelling door!
Wat moet ik hier mee?
 
Wat bij het lessen nooit geleerd wordt is netjes schakelen. Een bak van een motor zit anders in elkaar dan een auto. Dus probeer altijd te schakelen op de manier zoals John al zei.

Doe eens de volgende oefening:
Ga lekker versnellen, zet een lichte druk onder het pookje en doe op het gewenste schakelmoment het gas een klein tikkie (dus niet helemaal) dicht om de bak wat de ontlasten. Daarna weer gas erop. Je zult merken dat dit zonder klak gaat.

Het probleem is nu dat bij stevig racen dit de snelste en vloeiendste mannier van schakelen is zonder dat de bak en koppeling onnodig zwaar belast worden. Echter soms wil je vroeg schakelen of naar een overdrive stand schakelen waarbij deze schakelmethode zorgt voor merkbare snelheidsverschillen tussen de as en schakelbak zodat je er verstandig aan doet dit te verhelpen door een licht slippende koppeling.

Dus de beste methode om geruisloos te schakelen is:
1. pookje licht belasten
2. gas tikkie dicht zodat de versnelling erin glijdt
3. tegelijkertijd met 2. licht de koppelingshendel inknijpen (niet volledig)
4. koppeling op laten komen.

Even oefenen en je hebt het onder de knie. De levenduur van je bak is hier zeker bij gebaat.
 
Maar verder is het niet geheel onbekend hoor dat een Kawa dit doet, zeker de ZZR niet!

Je zou kunnen kijken of de rubbers achter in je wiel niet te veel speling hebben. Dit was nogal veel bij mij en hebt dat toen veranderd (kun je oplossen door middel van een oude fietsband). Dit scheelde wel veel in het geklak. Ik weet ook niet waarom, maar misschien de spanning op je ketting?

De Mille doet het koud naar z'n eerste versnelling. De SV doet het koud in alle en warm naar z'n eerste en tweede. De ZZR tot z'n derde...

Ik moet zeggen, het verschilt heel erg: warm / koud, olie, tijd vanaf beurt, etcetera...
 
Klinkt misschien raar, maar laat eens iemand op je fietsje rijden die zelf op z'n eigen motortje géén schakelproblemen heeft, als 'ie op jouw motor óók klaagt, dan zit er aan de motor waarschijnlijk iets niet goed, zoniet, zoek dan de oorzaak bij jezelf.
We lezen de uitslag hier wel!
En afhankelijk daarvan proberen we je hier zo goed mogelijk verder te helpen. (voorzover ik voor 't forum mag spreken.)

Groeten Paul.
 
Je zou kunnen kijken of de rubbers achter in je wiel niet te veel speling hebben. Dit was nogal veel bij mij en hebt dat toen veranderd (kun je oplossen door middel van een oude fietsband). Dit scheelde wel veel in het geklak. Ik weet ook niet waarom, maar misschien de spanning op je ketting?

Dat lijkt me het meest voor de hand liggende inderdaad.

Ro, die niet denkt dat martin stupid is.
 
Mensen bedankt voor jullie reacties! Er hebben al anderen op mijn motor gereden en die hadden er ook last van, maar wat betreft de tips over het schakelen daar zal ik zeker op overgaan.( hoop dat dit de grootste oorzaak is )
Moet er wel bij zeggen dat dit mijn eerste motor is waar ik deze problemen mee heb!
( silversurfer deze vraag staat toch bij Techniek?)
 
Sommige motoren hebben een bak waarbij je wat netter moet schakelen dan andere. Mijn bak kan ook erg rammelen als je langzaam schakelt met volledige koppelings- en gas uitslagen. Ik heb op andere motoren gereden die hier absoluut geen last van hadden. Je kunt het als een nadeel beschouwen maar ik denk juist dat het je leert om zelf je schakelkunsten te perfectioneren.
 


De Mille doet het koud naar z'n eerste versnelling. De SV doet het koud in alle en warm naar z'n eerste en tweede. De ZZR tot z'n derde...

Ik moet zeggen, het verschilt heel erg: warm / koud, olie, tijd vanaf beurt, etcetera...

ja is bij mij ook
je voelt terwijl je terugschakelt dat je naar de twee gaat
gaat net wat moeizamer dan de rest
ook het verschijnsel bij koud
gaat ie wat stroef dus dan moet je wat meer de tijd nemen
ook na verse olie gaat ie wat stroef en dat blijft de eerste 50 km (dacht ik)
 
Hallo Geron,

Ik heb de antwoorden op jou vraag eens bekeken, en wil hier nog iets aan toevoegen, ik heb zelf een heel goede ervaring opgedaan met Shell advance 10W40 motorolie, dit is een half synthetische olie, ververs je motor eens met deze olie en je zult zien dat je minder olie verbruik hebt, en dat je motorfiets veel beter schakeld!!!!!!!!!!!

Groet Martien
 
Ik heb de motor momenteel ergens anders staan, ben aan het verhuizen.
Maar zodra ik weer de gelegenheid heb zal ik alle tips proberen uit te voeren die jullie mij aanreikten.
Bedankt allemaal!
 
Bij mij is het schakelen de laatste tijd ook soms klote...

Het meest vreemde is nog dat 'ie koud altijd perfect schakeld. Problemen krijg ik pas als ik al een uurtje ofzow rijd... Enig idee wat dit kan zijn?

Wat is klote?? Lawaaiig of misschakelen of er niet meer uit/in krijgen?

Als het lawaaiig is... Dan komt dat ws door de dempende kracht van de olie als die nog koud is... (Ja Paul, het id komt van jou :) :} )
 
Wat is klote?? Lawaaiig of misschakelen of er niet meer uit/in krijgen?

Als het lawaaiig is... Dan komt dat ws door de dempende kracht van de olie als die nog koud is... (Ja Paul, het id komt van jou :) :} )

Net terug van vakantie dus heeft ff geduurd... maar klote is idd lawaai (Veel hardere klak) en soms misschakelen...

Dempende kracht is dat vanwege het feit dat de olie nog dikker is ofzow? Klinkt wel logisch!
 
Terug
Bovenaan Onderaan