er is nl maar 1 plek waar je terecht kan. Lelystad.Martell heeft gelijk, de motor is nooit in de EU op kenteken geweest. Als dat wel zo was had ik geen enkel probleem want dan hoef je hem alleen maar te laten zien, beide nrs worden genoteerd, wielbasis gemeten klaar. Meer mogen ze dan niet.
@Martell: wanneer heb jij de laatste niet EU motor gedaan? En waar?
Helaas. Was dat maar waar.
Als een voertuig niet eerder in een eu land een kenteken heeft gehad, ziet rdw het als een nieuw voertuig. Los van het feit of er al duizenden van in NL rondrijden.
De RDW maakt bij goedkeuring van voertuigen onderscheid tussen voertuigen met en voertuigen zonder typegoedkeuring. Voertuigen met een typegoedkeuring zijn voertuigen die in grote aantallen worden gebouwd volgens Europese voorschriften en die zonder verdere keuring kunnen worden toegelaten tot de weg. Voertuigen zonder typegoedkeuring kunnen ook worden toegelaten tot de weg, maar moeten eerst individueel worden goedgekeurd. Hier vindt u informatie over de individuele goedkeuring van voertuigen. U krijgt hiermee te maken bij:
- toelatingskeuring van een niet eerder in Europa geregistreerd voertuig;
- toelatingskeuring van een zelfbouwvoertuig;
- wijzigingskeuring van een voertuig;
Ja en nee.Ik ben op de RDW site nog eens naar je eerste citaat gaan zoeken. Ik vond het vreemd dat ik iets over het hoofd had gezien. Op die pagina staat het volgende:
“Als u een motor heeft gekocht buiten landen uit de lidstaten van de Europese Unie (EU) of Europese Vrijhandels Associatie EVA of u heeft zelf een motor gebouwd en u wilt daarmee gaan rijden in Nederland, dan moet u een Nederlands kenteken aanvragen. De RDW moet de motor goedkeuren om te mogen rijden op de Nederlandse weg.
Heeft uw motor een Europese typegoedkeuring of heeft uw motor een datum eerste toelating van vóór 1 januari 2006, dan geldt voor u de informatie in het artikel: Nederlands kenteken aanvragen voor voertuig uit de EU. U kunt bij de fabrikant navragen of uw motor een Europese typegoedkeuring heeft”
Precies dat vet gedrukte gedeelte blijft me op het verkeerde been zetten... waren die van jouw ook van voor 2006?
De motor heeft nog helemaal geen eerste toelating, dus die zaken zijn niet van toepassing. Datum van NL plaat = datum eerste toelating.
Vandaag ben ik naar de Interclassics beurs in Maastricht geweest. Daar stond een stand van de RDW waar 2 keurmeesters van de vestiging Elsloo aanwezig waren. Ik heb daar mijn vraag gedeponeerd en ze verteld dat ik niet helemaal wijs kom uit de site. Volgens hun is het keuren geen probleem, het keuzemenu voor de keuring werd op hun computer aangeklikt, netjes aangegeven dat ie van buiten de EU en EVA komt, dat het een motorfiets is en dat ie van voor 1978 is (andere opties waren van `1978 tot 2006` en `jonger dan 2006`). Vervolgens de gegevens ingetikt en toen vestiging Elsloo gekozen waar ik vervolgens volgende week al terecht zou kunnen. De verlichting moet wel aangepast zijn en de banden mogen oud zijn maar moeten goed zijn, dus geen canvas dat door komt of gescheurd of geen profiel. Over het wel of niet starten werd gezegd dat de motor officieel moet lopen maar dat ze snapten dat er een nieuwe uitlaat op zit en dat ik daarom de motor liever niet start. Dat de motor absoluut origineel is zal ook helpen. Maar gezien het RDW logo op hun shirt moeten ze een officieel antwoord geven. Een proefrit wordt er absoluut niet mee gemaakt. Tevens kreeg ik de tip zoveel mogelijk documentatie van dit type mee te nemen zoals frame/motornummerlijsten en een werkplaatshandboek voor eventuele technische informatie.
We gaan het dus meemaken, ik ben nu de carbs aan het reinigen en daarna moet ik de tank roestvrij maken en dan wordt een afspraak gemaakt. Daarna meld ik me hier weer om het resultaat te delen en of alles ook zo gelopen is.
Misschien een beetje off-topic, maar misschien wel een goede raad voor allerlei problemen/vragen met het RDW.
Twee jaar geleden kocht ik een nieuwe(!) motor, waarbij echter op de kentekenkaart merk en type verkeerd vermeld stonden.
De rest klopte wel (incl. VIN).
Bij aflevering werd gemeld, dat ik binnen twee weken een nieuwe kaart zou krijgen. Niet dus.
Geclaimd bij dealer en importeur: het zou opgelost worden.
Na veel gemail en gebel: geen resultaat.
Gemaild naar RDW: niets zeggend antwoord.
Gebeld naar RDW: mijn probleem kon niet bestaan.
Bezoek gebracht aan lokaal RDW station: Kaart werd uiteindelijk ingenomen, vervangend tijdelijk formulier gekregen en na een kleine twee weken had ik de juiste gegevens op de nieuwe kaart staan.
Het bleek dat de importeur duidelijk wel getracht had dit te corrigeren. Om voor mijn onduidelijke reden is hem dat niet gelukt of door RDW de juiste actie ondernomen.
Voor mij was het geheel vreemd: het VIN gaf immers duidelijk het juiste merk, model en uitvoering weer.
Advies: ga naar een RDW station en leg daar je probleem voor en vertrek niet eerder dan nadat het probleem in behandeling is genomen..
Navraag in mijn omgeving leerde me, dat dit (bijna) altijd goed werkt.