Kleppen iets te ruim

Erwin P

Crashtest dummy
22 aug 2011
6.844
5.016
Lemelerveld
Volgens mij moet het prima kunnen, maar ik vraag het toch maar even hier.

Voor een motor van een maatje van me waren geen klepstelshims te krijgen in de motor wereld (oke nog 3 maten, dezelfde, veel dikker en veel dunner), zelfs de merk specifieke dealers gaven aan deze niet te hebben voor deze motor.

Nu heb ik vanuit auto wereld de dikste besteld die ik krijgen kon. Echter zit nu de klepspeling ipv zoals voorgeschreven op 0,10-0,19 op 0,25-0,30.

Nu heb ik zelf het idee dat dat prima kan, al zal hij iets meer tikken, maar ben toch even benieuwd naar jullie inzichten.
 
Volgens mij moet het prima kunnen, maar ik vraag het toch maar even hier.

Voor een motor van een maatje van me waren geen klepstelshims te krijgen in de motor wereld (oke nog 3 maten, dezelfde, veel dikker en veel dunner), zelfs de merk specifieke dealers gaven aan deze niet te hebben voor deze motor.

Nu heb ik vanuit auto wereld de dikste besteld die ik krijgen kon. Echter zit nu de klepspeling ipv zoals voorgeschreven op 0,10-0,19 op 0,25-0,30.

Nu heb ik zelf het idee dat dat prima kan, al zal hij iets meer tikken, maar ben toch even benieuwd naar jullie inzichten.
Welke motor?
 
Volgens mij moet het prima kunnen, maar ik vraag het toch maar even hier.

Voor een motor van een maatje van me waren geen klepstelshims te krijgen in de motor wereld (oke nog 3 maten, dezelfde, veel dikker en veel dunner), zelfs de merk specifieke dealers gaven aan deze niet te hebben voor deze motor.

Nu heb ik vanuit auto wereld de dikste besteld die ik krijgen kon. Echter zit nu de klepspeling ipv zoals voorgeschreven op 0,10-0,19 op 0,25-0,30.

Nu heb ik zelf het idee dat dat prima kan, al zal hij iets meer tikken, maar ben toch even benieuwd naar jullie inzichten.
Vooral voor de inlaat is dat een groot verschil .
Je zal geen directe schade hebben maar minder vermogen, minder efficiënte motor en sneller slijtage van je kleppen/zittingen/nokkenas...

Kan je die niet laten slijpen op dikte?
 
Dat is, m.i., wel erg aan de ruime kant.
Hoe groot was de speling dan vóór dat je die shim vervangen hebt?
En over welke fiets hebben we het?
Zie reactie 2 reacties boven die van jou.

@kirill007 je bedoelt de oude afslijpen? Het is juist de maat die ik bij de andere kleppen verwacht nodig te hebben wanneer het de volgende keer los heb, die staan nu op 0,10-0,15 en de shims zijn 0,05 dikker dan deze die ik nu los heb.
 
Beter duur te koop dan niet te koop.
Inderdaad niet te koop, gezochte maten staan er niet tussen ;(

Tevens het nieuwere type, die hebben al 29mm schijven ipv 30. 29mm schijven is genoeg van te krijgen.
 
Pegaso 650 uit 1994, maat die ik nodig heb is 3,25 is nergens leverbaar.

Van de nieuwere Pegaso's passen ook niet, die zijn 29mm.

Te dikke shims bestellen en laten frezen is een optie idd.
 
Volgens mij moet het prima kunnen, maar ik vraag het toch maar even hier.

Voor een motor van een maatje van me waren geen klepstelshims te krijgen in de motor wereld (oke nog 3 maten, dezelfde, veel dikker en veel dunner), zelfs de merk specifieke dealers gaven aan deze niet te hebben voor deze motor.

Nu heb ik vanuit auto wereld de dikste besteld die ik krijgen kon. Echter zit nu de klepspeling ipv zoals voorgeschreven op 0,10-0,19 op 0,25-0,30.

Nu heb ik zelf het idee dat dat prima kan, al zal hij iets meer tikken, maar ben toch even benieuwd naar jullie inzichten.
Vreemd verhaal, ik kan gewoon 21 verschillende maten leveren.
 
Terug
Bovenaan Onderaan