kleppen stellen gsxf

Wuf

MF veteraan
26 apr 2004
8.587
244
Tilburg
hee luitjes,

Ik heb vorige maand de kleppen van mijn zx 9 gesteld. Dat was voor mij de eerste keer, dus heeft nogal wat tijd gekost.
het bleek dat de kleppen inslijten op de kop, dus de afstand tussen de klep en de tuimelaar wordt naarmate je rijd, steeds kleiner.
dit bleek ook, want ik moest kleinere shims hebben.

Nu wil ik de kleppen van mijn soes 600 gaan stellen, en ben dus gisteren bezig geweest alles op te meten, en tot mijn verrassing waren alle gemeten waarden GROTER dan de opgegeven waarden. het lijkt er dus op dat de afstand groter is geworden door het rijden. ik rijd al 15000 met deze bike rond, en de vorige eigenaar heeft me verzekerd dat hij net een beurt had gehad.
De waarden op de shims waren fabrieks waarden, zoals 282 en 288. dit hoeft niets te zeggen. er zaten er ook 2 bij die eindigden op een 5, dus ws zijn een aantal shims hergebruikt.

maar wat ik zo vreemd vind, is dat de speling van mijn zx kleiner werd, en van de soes juist groter, en dan vraag ik me ook af waarom deze groter is geworden.

daarnaast wil ik eigenlijk een aantal shims op voorraad hebben, dus als er nog iemand shims heeft liggen, zou ik ze willen overnemen voor zeg 4 euro per stuk, mits het normale waarden zijn
 
inderdaad de kleppen komen inderdaad iets omhoog in de kop!! maar dat is per klep verschillend hoeveel dat is!! H
et kan dus ook zo zijn dat de schim/nokas iets vertsleten is en de klep niet!! hierdoor word de ruimte dus iets groter.

Maar noteer de waardes altijd even zodat je de volgende keer kan vergelijken en eventueel rare waardes kan ontdekken.
 
ik heb ze genoteerd, om de nieuwe te kopen. vrees dat er nogal wat vervangen moeten worden :S, maar bon had ik maar wat vaker moeten controleren.
 
Als je nokkenas slijt wordt de klepspeling niet groter, de klepspeling wordt immers gemeten op een plaats waar hij de nokvolger, bucket, tuimelaar, stelplaat etc niet raakt.

klepzitting en klep slijten opelkaar in, dit veroorzaakt altijd een vermindering van de klepspeling.
 
Als je nokkenas slijt wordt de klepspeling niet groter, de klepspeling wordt immers gemeten op een plaats waar hij de nokvolger, bucket, tuimelaar, stelplaat etc niet raakt.

klepzitting en klep slijten opelkaar in, dit veroorzaakt altijd een vermindering van de klepspeling.

Ik heb net iemand gesproken die mij vertelde dat bij sommige motoren de tuimelaars ook slijten, waardoor de klepspeling dus weer groter wordt, dat zou dus bij mijn motor het geval kunnen zijn *O*
 
Kontroleer de nokken op slijtage.
Deze behoren glad te zijn. zitten er strepen op dan is de oppervlakte harding weg en meestaal dan ook de bolling van de tuimelaars.

Is dit het geval dan nokkenas en tuimelaars vervangen.

Shims zijn zo hard dat deze niet merkbaar slijten of inslaan.

Kontroleren middels een micrometer.
 
Terug
Bovenaan Onderaan