Kleppen stellen, hoe zit dit?

reinhoud

MF veteraan
25 feb 2007
15.620
10.723
Andere kant van de evenaar
Ik had ineens een tik in het blok die wat meer hoorbaar was dan eerder, dus het kleppendeksel er even af om te kijken of ik wat kan vinden, dus ook even de klepspeling meten.

'79 Suzuki GS1000; klepspeling hoort 0.15mm te zijn (Webcams)

Nu meet ik bij een klep 0.20mm speling, zit een 2.45 shim in. Dan zou je denken dat je dit op lost met een 2.50 shim, maar als ik die er in zit is de speling 0.10, of kleiner (shim er een paar keer uit gehad om te meten). De diameters zijn gelijk.
Als ik alles meet klopt alles, er is dus geen logica...

Wat te doen? de 2.45 shim er weer in, of de 2.50 shim and hope for the best?
Ik heb dit vaker gehad, hoe kan dit?

Dank u.
 
Ik had ineens een tik in het blok die wat meer hoorbaar was dan eerder, dus het kleppendeksel er even af om te kijken of ik wat kan vinden, dus ook even de klepspeling meten.

'79 Suzuki GS1000; klepspeling hoort 0.15mm te zijn (Webcams)

Nu meet ik bij een klep 0.20mm speling, zit een 2.45 shim in. Dan zou je denken dat je dit op lost met een 2.50 shim, maar als ik die er in zit is de speling 0.10, of kleiner (shim er een paar keer uit gehad om te meten). De diameters zijn gelijk.
Als ik alles meet klopt alles, er is dus geen logica...

Wat te doen? de 2.45 shim er weer in, of de 2.50 shim and hope for the best?
Ik heb dit vaker gehad, hoe kan dit?

Dank u.
meet de shims eens zelf het kan er wel op staan dat het die maat moet zijn maar is dat zo.

ik meet altijd de shims ook al staat de maat er op en soms wijken ze af.
 
Nameten word ik onzeker van. Ik meet de speling, zoek dan welke er in moet(eerst goed opmeten ofdat het verschil is wat het zijn moet) en prop dan de shim erin. Daarna de volgende
 
Laatst bewerkt:
Nameten word je onzeker van. Ik meet de speling, zoek dan welke er in moet(eerst goed opmeten ofdat het verschil is wat het zijn moet) en prop dan de shim erin. Daarna de volgende
Dat is echt bullshit. "Ja maar meneer de aannemer, ik heb echt van te voren opgemeten hoe lang ik die balk moest kortzagen. Als het niet past kan het niet aan mij liggen, want ik heb het van tevoren opgemeten".

2x meten, 1x zagen. Of; meten,shim wisselen, paar keer nokkenas rond laten gaan, wederom meten, indien nodig aanpassen.
 
Onze motorboer had na enkele jaren een bak vol dikke shims. Hij bracht ze naar de slijperij om naar een assortiment maten te laten slijpen waar hij wel wat mee kon. Ik neem aan dat meer motorboeren dat doen. Er zwerven dus genoeg shims rond die dunner zijn en waar misschien niet de oorspronkelijke maat vanaf geslepen is.
 
Ik got zo dat de oude 2.45 wat afgesleten is en dus geen 2.45 meer is. Een nieuwe 2.45 zal dan weer de juiste speling geven.
Zoals eerder opgemerkt. meten, met een schroefmaat, is weten.
 
Maar zo kan je nog even verder meten.
Ik heb voelermaatjes welke ik nagemeten heb met de micrometer en dat kwam ook niet overeen. Zowel de voelermaatjes als de micrometer waren niet uit de euroknaller bak van de gamma...
Beide waren nieuw dus niet versleten.
 
  • Leuk
Waarderingen: Loki
Er stond dat ik alles na heb gemeten, met schroefmaat, alles klopt, tot de shims er in gingen..

Maar ondertussen heb ik het voor elkaar gekregen, geen idee wat ik nu anders heb gedaan.
Dit probleem heb ik eigenlijk wel vaker, niet bij alle kleppen, maar het komt voor..
 
Onze motorboer had na enkele jaren een bak vol dikke shims. Hij bracht ze naar de slijperij om naar een assortiment maten te laten slijpen waar hij wel wat mee kon. Ik neem aan dat meer motorboeren dat doen. Er zwerven dus genoeg shims rond die dunner zijn en waar misschien niet de oorspronkelijke maat vanaf geslepen is.
Als ze dat slim zouden doen dan slijpen ze de kant waar de maat op staat.
En ik neem aan dat ze daar slim genoeg voor zijn.
 
Dan nog..... gewoon opmeten met een goede betrouwbare meter. Twijfel je over die meter omdat ie erg oud is of best gebruikt is. Koop een nieuwe.

Onze momentsleutels laat ik elk jaar eiken. En ze verlopen best behoorlijk en nee..het zijn geen hbm dingen maar oa hazet en snap on. Sommige verlopen gauw 6 % in dat jaar .
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan