Kleppen stellen, hoe zit dit?

reinhoud

MF veteraan
25 feb 2007
15.620
10.723
Andere kant van de evenaar
Ik had ineens een tik in het blok die wat meer hoorbaar was dan eerder, dus het kleppendeksel er even af om te kijken of ik wat kan vinden, dus ook even de klepspeling meten.

'79 Suzuki GS1000; klepspeling hoort 0.15mm te zijn (Webcams)

Nu meet ik bij een klep 0.20mm speling, zit een 2.45 shim in. Dan zou je denken dat je dit op lost met een 2.50 shim, maar als ik die er in zit is de speling 0.10, of kleiner (shim er een paar keer uit gehad om te meten). De diameters zijn gelijk.
Als ik alles meet klopt alles, er is dus geen logica...

Wat te doen? de 2.45 shim er weer in, of de 2.50 shim and hope for the best?
Ik heb dit vaker gehad, hoe kan dit?

Dank u.
 
Betaat dat? Die zijn imho toch altijd mechanisch...
Je moet met die shims, bij Yamaha iig ook rekening houden dat ze op de klep inslaan, en dat meet je niet met een micrometer
Mijn micrometer met knoopcelbatterij…

7BD82B87-FC62-47F2-A2F5-6FCFEED417B1.jpeg
 
Wat te doen? de 2.45 shim er weer in, of de 2.50 shim and hope for the best?
Ik heb dit vaker gehad, hoe kan dit?

Dank u.
Dus, wat ik noemde, het kan zijn dat de shims inslaan op de klep, niet op de stoter. Je moet dan de shim "ondersteboven" in de stoter doen, dus met het optische rondje in de stoter, werkt het niet heb je het toch geprobeerd
 
  • Leuk
Waarderingen: Loki
Dan nog..... gewoon opmeten met een goede betrouwbare meter. Twijfel je over die meter omdat ie erg oud is of best gebruikt is. Koop een nieuwe.

Onze momentsleutels laat ik elk jaar eiken. En ze verlopen best behoorlijk en nee..het zijn geen hbm dingen maar oa hazet en snap on. Sommige verlopen gauw 6 % in dat jaar .
Met een micrometer die al enige tijd gebruikt is en niet exact de juiste maat aangeeft kun je prima de onderlinge verschillen meten.
 
Dus, wat ik noemde, het kan zijn dat de shims inslaan op de klep, niet op de stoter. Je moet dan de shim "ondersteboven" in de stoter doen, dus met het optische rondje in de stoter, werkt het niet heb je het toch geprobeerd
Volgens mij heeft Reinhoud nog van die grote stelplaatjes, die liggen op de bucket, dus tussen de nok en de bucket.
De klepsteel zit daar pas weer onder.
 
Met een micrometer die al enige tijd gebruikt is en niet exact de juiste maat aangeeft kun je prima de onderlinge verschillen meten.
Een micrometer die enige tijd is gebruikt is niet exact meer? Volgens mij klopt dit niet. Je moet altijd voor je gaat meten met een schroefmicrometer kijken of "nul" nog steeds "nul" is. Zo niet dan weet je wat de fout is en kun je die toepassen als correctie.
 
Terug
Bovenaan Onderaan