Controleer eerst eens of er inderdaad kleppen gesteld moeten worden. Hiervoor hoeft alleen maar het kleppendeksel eraf (wel een gepiel, Japanners hebben zelf kinderhandjes).
Als er kleppen gesteld moeten worden: goed meten en opschrijven welke klep hoeveel mm. bijgesteld moet worden, want als nokkenassen verwijderd zijn kun je niets meer meten.... Daarna moeten nokkenassen gedemonteerd worden. Dit is vrij simpel, omdat deze met een tandwieltreintje i.p.v. morseketting worden aangedreven. Klep-shims kun je makkelijk verwijderen. Nu kun je 2 dingen doen:
- naar dealer gaan om shims te ruilen (betaal je meestal 1/2 prijs van nieuw),
- voorzichtig en secuur met slijpsteentje shim op juiste dikte brengen, maar dit is wel tricky: shim moet overal even dik blijven)
Bij monteren uiteraard nokkenassen goed timen (merktekens op nokkenassen en rotor van dynamo) en kleppendeksel met wat vloeibare pakking monteren.
Bonodigdheden:
- normaal handgereedschap
- voelermaatjes om speling te meten
- beugel-micrometer om dikte shims te meten (ik weet niet uit mijn hoofd of dit ook met nauwkeurige schuifmaat gaat, ik weet niet met hoeveel mm. de shims oplopen)
- goed gevoel of momentsleutel om nokkenashouders vast te draaien
Echter.....als je onvoldoende vertrouwen in jezelf hebt, raadt ik je aan dit aan een deskundige over te laten, een kapitale motorschade is snel veroorzaakt. Ikzelf ben niet beschikbaar, ook niet tegen betaling.
Ik zou wel meten en niet vertrouwen op hoe de motor loopt. Een CB-1 heeft arm mengsel en draait zeer hoge toeren, een klep met onvoldoende speling is zo verbrandt...
M.v.gr.,
Bart