kleppen stellen honda supermagna 1987

seep001

Rookie
21 mei 2007
17
0
roosendaal
l.s

Ik wil zelf mijn kleppen gaan stellen c.q controleren van mijn honda supermagna vf 700c van 1987

Heeft iemand een goede uitleg hoe dit gedaan moet worden?stap voor stap
waar moet je rekening mee houden en zo, en welke afstel gegevens heb je dan nodig

groeten hans
 
hoi

heb deze al gedownload meer is zeer slecht te lezen, dus vandaar mijn vraag of iemand dit voor mij kan uitleggen hoe je dit moet doen

zoals stap1 :maak..............
stap2 : ...................


dit is wat ik graag zoek

grz seep
 
ga het niet stap voor stap opschrijven, maar kan wel wat richtlijnen geven.
op zich is het niet zo moeilijk bij deze motor om de kleppen te stellen.
het gebeurt namelijk met een stelboutje.
de nokkenassen hoeven er niet uit.
het is echter wel veel werk om erbij te komen.
tank eraf.
radiateur moet opzij of eraf.
dan kleppen deksels eraf.
bougies eruit.
dop aan de zijkant los zodat je de krukas met de hand kunt draaien.
als je bij iedere klep de nok recht omhoog laat wijzen, loodrecht op de klepsteel, kun je de klep meten en stellen.
je moet eigenlijk de krukas in een bepaalde stand zetten, zodat je een aantal kleppen kunt stellen, maar dit kan ook.
 
ga het niet stap voor stap opschrijven, maar kan wel wat richtlijnen geven.
op zich is het niet zo moeilijk bij deze motor om de kleppen te stellen.
het gebeurt namelijk met een stelboutje.
de nokkenassen hoeven er niet uit.
het is echter wel veel werk om erbij te komen.
tank eraf.
radiateur moet opzij of eraf.
dan kleppen deksels eraf.
bougies eruit.

dop aan de zijkant los zodat je de krukas met de hand kunt draaien.
als je bij iedere klep de nok recht omhoog laat wijzen, loodrecht op de klepsteel, kun je de klep meten en stellen.
je moet eigenlijk de krukas in een bepaalde stand zetten, zodat je een aantal kleppen kunt stellen, maar dit kan ook.
En dan ben je alleen nog maar bij de voorste cilinders :X , Voor de achterste mag je ook de bobines e.d. verwijderen en het kleppendeksel mag je dan lekker tussen het frame uit wringen (JA, dat past ECHT)
 
jouw honda heeft zowel in als uitlaat 0.12mm klepspeling

Beter laat dan nooit:

vf700c_72.jpg


Ik zocht op 'kleppen stellen supermagna' omdat ik de kleppen van de achterste cilinders wat meer hoor dan van de voorste cilinders. Dus dat ga ik binnenkort even voor elkaar zien te beunen, maar ik begrijp dat het nogal wat werk is om het achterste dekseltje te verwijderen.

Morgen moet ik er mee rijden om een uitvaart van een motorrijdster te begeleiden, maar daarna gaan we dat varken even wassen.

Heeft iemand advies? Graag.
 
Beter laat dan nooit:

vf700c_72.jpg


Ik zocht op 'kleppen stellen supermagna' omdat ik de kleppen van de achterste cilinders wat meer hoor dan van de voorste cilinders. Dus dat ga ik binnenkort even voor elkaar zien te beunen, maar ik begrijp dat het nogal wat werk is om het achterste dekseltje te verwijderen.

Morgen moet ik er mee rijden om een uitvaart van een motorrijdster te begeleiden, maar daarna gaan we dat varken even wassen.

Heeft iemand advies? Graag.

Valt wel mee hoor het achterste deksel bestaat uit 2 delen juist om demontage te vergemakkelijken ,kijk wel of de rubbers nog goed zijn
ook die om de bouten die door de deksels heen gaan,het is inmiddels oud spul en die willen nog wel eens scheuren of verharden na al
die jaren.
 
Het schijnt dat je het beste 2 voelermaten tegelijkertijd kunt gebruiken.

Omdat er aan de bovenzijde weinig ruimte is moet je de voelermaat van 0,15 zo ver doorbuigen, dat je geen gevoel kunt uitoefenen met hoe strak de voeler tussen de nok en sleper zit. (bij elke nok moet het even strak, of los net wat je wilt, gaan).
Met 2 dunnere tegelijkertijd bovenop elkaar wil dat wel:t

Ik heb zelf nooit geen kleppen gesteld trouwens.
 
Ik kan me niet herinneren dat ik ooit zón hulpstuk om de nokkenas uit de speling omhoog te drukken als uit filmpje 1, in 2 verschillende werkplaatshandboeken heb gezien.

Ik ga nu gelijk kijken.
 
De Clymer praat nergens over.
Het orginele Honda werkplaatshandboek staat op een Cdtje, en volgens mij ook nog een standaard Honda werkplaatshandboek.

Dan zou ik morgen dat Cdtje nog even op kunnen zoeken, maar ik verwacht eigenlijk geen hulpstukje.
Maar we gaan het meemaken.
 
Haynes,clymer en dergelijke sta ik nooit echt van te kijken. Vooral veel kopieer>plakwerk met hier en daar wat aanpassingen voor het specifieke model, en verder vooral een samenvatting van het originele WPHB. Leuk voor de beginner, maar de zaken waar de gevorderde sleutelaar/professional een boek voor nodig heeft staan er weer net niet in.
 
Haynes,clymer en dergelijke sta ik nooit echt van te kijken. Vooral veel kopieer>plakwerk met hier en daar wat aanpassingen voor het specifieke model, en verder vooral een samenvatting van het originele WPHB. Leuk voor de beginner, maar de zaken waar de gevorderde sleutelaar/professional een boek voor nodig heeft staan er weer net niet in.
Ja hallo, waar slaat dit nu op?


Ja nee klopt, het staat er allemaal niet altijd even handig in.
En belangrijke afstellingen moet je altijd dubbelchecken. Is tenminste wel verstandig.

Ik ga zo even de orginele Honda opduikelen.
 
In de originele Honda manual verwacht ik het ook niet, dit is nl. pas een latere "oplossing"van Honda om het probleem met snel slijtende nokenassen op te lossen. Niet succesvol overigens. Ik geloof dat hier toen een apart service-bulletin voor uit is gegeven.
 
Terug
Bovenaan Onderaan