kleppen

mestyle

Die hard MF'er
25 mei 2010
498
0
drenthe
hallo,
ik ben bezig met het opknappen van een motorblokje. nu heb ik een vraagje, ik heb voor de kop 2 inlaat kleppen en ik heb geen uitlaat klep kan ik voor de uitlaat een inlaat klep gebruiken( is een 1 cilinder met 1 inlaat klep en 1 uitlaat klep ) of kan dit niet doordat het misschien ander materiaal is ? de klep lijkt wel goed te passen

als het niet blijkt te kunnen bestel ik wel gewoon een nieuwe uitlaat klep maar het is toch weer 40 euro voor een klep vandaar deze vraag
 
Bestel maar een uitlaat klep, die krijgt namelijk meer hitte te verwerken dan de inlaatklep !

Ik zou de gok niet wagen met een inlaat klep, loopt ie stuk dan ga je meer dan 40€ betalen...
 
Ik weet niet hoe het bij jouw motor zit, maar soms is de inlaatklep volledig uit martensiet gemaakt is, terwijl de uitlaatklep een steel uit martensiet heeft met een schotel uit austeniet. Op het zicht geen verschil, maar de klep met austenitische schotel kan hogere temperaturen aan. Je kan het trouwens ook nakijken met een magneet: austeniet is niet magnetisch, martensiet wel.

Langs de andere kant zou het me verbazen als bij een oude stationaire motor austenitische klepschotels gebruikt worden (hoewel ze ook in een 2CV zitten).
 
Ik weet niet hoe het bij jouw motor zit, maar soms is de inlaatklep volledig uit martensiet gemaakt is, terwijl de uitlaatklep een steel uit martensiet heeft met een schotel uit austeniet. Op het zicht geen verschil, maar de klep met austenitische schotel kan hogere temperaturen aan. Je kan het trouwens ook nakijken met een magneet: austeniet is niet magnetisch, martensiet wel.

Langs de andere kant zou het me verbazen als bij een oude stationaire motor austenitische klepschotels gebruikt worden (hoewel ze ook in een 2CV zitten).

hmm afgaande op dit verhaal zou ik dus wel een nieuwe klep moeten kopen

de 2 inlaat kleppen die ik heb zijn magnetische en de oude kapotte uitlaatklep is geheel niet magnetisch
 
Ik zou dat niet zomaar omwisselen.
Hoe oud is dat blokje ?
Bij mijn jaren 50 1-cilindertje, kun je de uitlaatklep en de inlaatklep onderscheiden met een magneetje.
De inlaatklep is magnetisch en de uitlaatklep niet.
De uitlaatklep is ook bij oude motoren van een andere legering als de inlaatklep dit in verband met de hitte die het moet kunnen verdragen.

:X niet goed gelezen, ik zie dat wim v dit ook al heeft geschreven.
 
Laatst bewerkt:
Zoals je zelf nu getest heb zit er verschil in de kleppen, de een wel en de ander niet magnetisch. Gewoon nieuwe bestellen, inslijpen, afstellen en draaien maar. Kost je 40 euro maar is hij wel weer goed.
 
Terug
Bovenaan Onderaan