Klepspeling Guzzi Le Mans

dr.Bral

Banned
31 mrt 2003
13.016
1
Meppel
Ik stel de kleppen van mijn Guzzi al jaren op .20 in- en .20 uitlaat, tot volle tevredenheid...

Nu roept een collega van me dat het .15 in- en .25 uitlaat zou moeten zijn..hij doet dat ook al jaren en ook naar volle tevredenheid.

Wie weet wat nou eigenlijk zou moeten zijn ?

P.S. Het gaat hier om LM 2 blokken met een LM 3 nokkenas erin.
 
daar zit wat in, maar Willy (de ouwe monteur van Lamers) heeft me dit 15 jaar terug ofzo een keer aangeraden..

overigens lopen beide motoren prima op de de door hun eigenaar gebruikte klepspeling...het gaat ook maar over een heel klein verschil natuurlijk...
 
De verwarring die in "guzzi"land rond gaat wordt veroorzaakt door het verschil tussen de fabrieks opgave (10 en 15) en de dealer/rijder/sleutelaar ervaringen.
De fabrieks opgave is aan de lage kant en wordt gedaan om het blok mechanisch stiller te krijgen i.v.m. de diverse import keuringen m.b.t. het geluid.

Ervaring leert dat je de klepspeling beter iets ruimer kunt zetten (bv. 15 en 20) hoe ruimer je de klepspeling zet hoe rumoeriger het blok en in principe gaat de klep dan ook iets sneller open (de klepsteel grijpt later op de flank van de nokkenas aan......)

25 vindt ik persoonlijk iets aan de ruime kant; maar dat hangt ook een beetje van de gebruikte nokkenas af, zelf rijdt ik al jaren naar volle tevredenheid met 20 rondom, dit is volgens mij ook de maat die de meeste ervaren rijders/dealers aanhouden.
 
zelf rijdt ik al jaren naar volle tevredenheid met 20 rondom, dit is volgens mij ook de maat die de meeste ervaren rijders/dealers aanhouden.
dat is dus ook mijn idee, ik heb liever dat ze wat rammelen als dat ik ze niet hoor...

ik stel ze ook nooit op merkteken maar op tuimelen van de andere cilinder...
 
De verwarring die in "guzzi"land rond gaat wordt veroorzaakt door het verschil tussen de fabrieks opgave (10 en 15) en de dealer/rijder/sleutelaar ervaringen.
De fabrieks opgave is aan de lage kant en wordt gedaan om het blok mechanisch stiller te krijgen i.v.m. de diverse import keuringen m.b.t. het geluid.

Ervaring leert dat je de klepspeling beter iets ruimer kunt zetten (bv. 15 en 20) hoe ruimer je de klepspeling zet hoe rumoeriger het blok en in principe gaat de klep dan ook iets sneller open (de klepsteel grijpt later op de flank van de nokkenas aan......)

25 vindt ik persoonlijk iets aan de ruime kant; maar dat hangt ook een beetje van de gebruikte nokkenas af, zelf rijdt ik al jaren naar volle tevredenheid met 20 rondom, dit is volgens mij ook de maat die de meeste ervaren rijders/dealers aanhouden.

:^ dat is ook het verhaal dat ik ken.
0.20 rondom is een mooie speling :Y
 
Hoi,

0.20 is prima. Er hebben in de oude werkplaatshandboeken foute waarden gestaan. Hierin stond .15 en dat is net ff te krap. Hierdoor zijn er erg veel verschillende waarden in omloop...

0.20 is wat er uiteindelijk door de fabriek werd geadviseerd op 'alle' kleppen.
Werkt bij mij ook al jaren prima. Suc6!
 
dat is dus ook mijn idee, ik heb liever dat ze wat rammelen als dat ik ze niet hoor...

ik stel ze ook nooit op merkteken maar op tuimelen van de andere cilinder...

hmmm........
gebruik zelf ook nooit de merktekens, maar stel in het BDP je voelt vanzelf wanneer de kleppen van de te stellen cylinder volledig vrij staan............
 
Terug
Bovenaan Onderaan