Kleurverschil in spuitwerk

Ramonnmgn

MF'er
8 sep 2022
32
7
Beste liefhebbers,

Ik zit niet zozeer met een probleem, maar met een vraagje.

Ik heb onlangs het achterspatbord van mijn motor laten herspuiten omdat deze beschadigingen had.
Nu is het zo dat de rest van de motor al in die kleur was toen ik hem kocht (matzwart).

Nu heb ik bij de spuiterij een matzwarte kleur laten aanbrengen, vervolgens een decal, gevolgd door een blanke (mat) lak.

Als ik nu zo het resultaat bekijk ben ik er erg tevreden mee! Echter, er zit een klein kleurverschil in het matzwarte tussen de rest van de bike en het nieuwe gespoten deel.
Het nieuwe deel is namelijk een tintje donkerder.

Mijn vraag:
Vervaagd dit naarmate de tijd verstrijkt of ben ik nu de fout in gegaan met een verkeerde tint in de mat zwarte kleur?
Het is ook totaal niet storend, aangezien je het ook niet super goed ziet, maar je ziet het wel als je een goed kijkt bij verschillende lichtvallen.

Ik hoor graag jullie ervaring hierover!
 
Als je iets laat spuiten in dezelfde kleur als andere delen van het voertuig, altijd met een ander gelakt deel of het hele voertuig naar de spuiter!
Die kan de kleur analyseren en 100% namengen.
Een kleurcode van het originele spuitwerk is ook niet altijd goed... ivm verkleuren.
Ook de combinatie van een bepaalde kleur en bepaald merk / soort blanke lak geeft verschil!

Een goede spuiter kan ook een verkleurde lak exact hetzelfde namaken :)
 
Jammer, maar inderdaad mijn eigen fout.
Niet super storend gezien het een zeer klein verschil is, maar wel een schoonheidsfoutje.

Het zwart vervaagd dus ook niet verloop van tijd?
 
Ik weet niet wat het gekost heeft, maar persoonlijk zou ik me altijd blijven storen aan het kleurverschil. What has been seen, can't be unseen.
Rij naar de spuiter, leg het probleem uit, en misschien dat hij je matst met een prijsje om het opnieuw te doen in de juiste kleur. Overigens, het lijkt me niet helemaal je eigen fout. De spuiter hoort jou hier ook gewoon in te adviseren, en die weet donders goed dat je altijd kleurverschil met bestaande delen hebt, als er zomaar een kleur wordt geroepen. Maar goed, ik ben er niet bij geweest. Als jij duidelijk gezegd hebt "doe maar matzwart", dan denkt die spuiter ook "dan krijg jij matzwart".
 
Goeie. Ik heb inderdaad gezegd: "Matzwart aub", niet wetende dat ik mogelijk kleurverschil zou krijgen.
Koste me overigens 160 euro, inclusief het schuren.

Ik denk dat ik het nu even zo laat, gezien de decal die er nog onder zit. Voorlopig stoor ik me er nog niet zo heel erg aan.
 
Goeie. Ik heb inderdaad gezegd: "Matzwart aub", niet wetende dat ik mogelijk kleurverschil zou krijgen.
Koste me overigens 160 euro, inclusief het schuren.

Ik denk dat ik het nu even zo laat, gezien de decal die er nog onder zit. Voorlopig stoor ik me er nog niet zo heel erg aan.
Na je laatste post gelezen te hebben lijkt me dat de beste oplossing. Probeer ook in de toekomst niet aan te storen. Anders nog een keer 160 euro investeren. It is only money,
 
De mate van 'matheid' van de lak doet ook wat met hoe donker/licht het lijkt.

Als je bijvoorbeeld mijn mat-zwarte motor ziet dan is mijn tank donkerder dan bijvoorbeeld het spatbord en radiatorkap, omdat de lak van de tank minder mat is. (Is een bewuste keus overigens..:P)

Ik ben verder geen spuiter o.i.d. dus zeg dit enkel vanuit persoonlijke ervaring.;) (Ook al eens ervaren met het schilderen van het huis en het niet direct doorhebben dat ik een pot glans i.p.v. zijdeglans had gebruikt..:P)
 
Goeie. Ik heb inderdaad gezegd: "Matzwart aub", niet wetende dat ik mogelijk kleurverschil zou krijgen.
Koste me overigens 160 euro, inclusief het schuren.

Ik denk dat ik het nu even zo laat, gezien de decal die er nog onder zit. Voorlopig stoor ik me er nog niet zo heel erg aan.
Dat is een koopje.

Zwart en mat zwart al helemaal zijn moeilijke "kleuren". Je hebt al snel kleurverschil.
Het kan ook komen door de matte afwerk laag. Als deze niet mat genoeg is , lijkt het ook donkerder. Misschien kan hij daar een andere laag overheen zetten.
Je kan hem altijd om advies vragen. Hij zal het beter kunnen beoordelen dan wij op het forum :-)

succes
 
IMG_0261.jpeg


IMG_0259.jpeg

____


Hier is het kleurverschil wel te zien, al is het op andere foto's door lichtval weer veel minder.

Edit: Foto 2 is een voorbeeld waarin je het dus veel minder ziet.
 
Laatst bewerkt:
Ik denk dat het een goede spuiter juist wel moet lukken. Bij het matchen van matte lak elimineer je juist de matte lak door het voorbeeld nat te maken voordat je het vergelijkt met de kleur die je gaat maken. Je hebt er ook speciale spray voor in een spuitbus die er een tijdelijke glans op geeft wat je er zo weer afveegt.

Matte lak matchen doe je in 2 stappen: de kleur, én de mate van matheid. De eerste kun je makkelijk doen, de tweede is meestal wat rommelen met de verhoudingen en wat proefstalen spuiten.

Kan wel, maar de spuiter moet een voorbeeld hebben én wat meer voorbereiding.

En dat kost geld. Ik vind 160 echt niet veel, maar als je mat zwart vraagt krijg je mat zwart.
 
Dat is nog een redelijk groot verschil ja , ik zou naar spuiter rijden en idd even kijken als hij de goede kleur kan mengen ?
Daar ga je je gewoon aan storen . net als bij mijn bmw , zit 1 dikke kras op , en elke keer als ik hem in het hok zie zie ik alleen die kras B|
 
Keuze hing absoluut niet af van 160 euro. Wij laten regelmatig bij deze persoon spuiten omdat het een bekende is met een eigen spuiterij.

Daarnaast kon ik de “oude” decals niet meer matchen, ik kan ze simpelweg niet meer vinden helaas. Wel het logo, die zit achterop het spatbord (bedoel ik met decal)

Kleurverschil op foto 1 is groot door het lichtval, in het echt lijkt het meer op foto 2.
 
323D7585-894B-412B-A233-43CF2637C573.png


——

Kan het niet gewoon alsnog de lichtval zijn, op deze foto zie ik het helemaal niet?

Ik heb de motor overigens met het gespoten onderdeel vorige week gezien en daarna niet meer. Ik staar me nu dus alleen rot op fotos, morgen ga ik weer naar de garage waar die staat.
 
Mijn Triumph is ook matzwart. Ik ben heeeeel voorzichtig met het "in de was" zetten. Ik wil geen glimmende lak krijgen.

Tijdens mijn zoektocht naar de Triumph heb ik diverse motoren gezien die met verkeerde was zijn behandeld of zelfs wd40. Allemaal begonnen ze meer te glimmen tov het matte origineel. Deze lijken dan ook meteen donkerder.

Zoals iemand al opmerkte, maak je tank maar eens een beetje nat. Dan gaat hij glimmen. Zie je dan ook kleurverschil ?

Zoals ik al eerder opmerkte , mogelijk is een mattere finishlak al een acceptabele verbetering.

PS Mooie hobby ruimte :-)
 
Mijn Triumph is ook matzwart. Ik ben heeeeel voorzichtig met het "in de was" zetten. Ik wil geen glimmende lak krijgen.

Tijdens mijn zoektocht naar de Triumph heb ik diverse motoren gezien die met verkeerde was zijn behandeld of zelfs wd40. Allemaal begonnen ze meer te glimmen tov het matte origineel. Deze lijken dan ook meteen donkerder.

Zoals iemand al opmerkte, maak je tank maar eens een beetje nat. Dan gaat hij glimmen. Zie je dan ook kleurverschil ?

Zoals ik al eerder opmerkte , mogelijk is een mattere finishlak al een acceptabele verbetering.

PS Mooie hobby ruimte :-)
Hoe meer glim, hoe donkerder bedoel je dus?

Thanks, helaas niet mijn ruimte haha!
 
Gezien de motor zou ik hem zeker over laten doen. Mooie motor hoor. Het andere lijkt iets van een grijstint in te zitten.
Ik zou hem inderdaad even brengen, zeggen dat je zelf een oen bent geweest en dan met een beetje hoop matsen ze je een beetje.
Helemaal hetzelfde wordt het nooit maar met een maand of 2 moet het niet meer opvallen. Deze kleur valt over 2 jaar nog op. Als de striping erop komt breekt het nog meer. Als je erop zit en rijdt dan zie je het niet😀👍
 
Als je matte vernis aanbrengt op zwarte verf ( echt diep zwart) dan gaat die naar de grijze kant uitslaan. Goed te zien op je tank. Omdat matte vernis een melk achtige kleur heeft. Mij lijkt het dat de spuiter een lekje zwarte verf heeft toegevoegd aan de vernis, hoeft maar een druppeltje te zijn. Wil je "geen" kleurverschil dan ga je een origineel staal moeten meegeven en dan kan de spuiter vergelijken en staaltjes spuiten.
 
Terug
Bovenaan Onderaan